tiistai 24. elokuuta 2010

Mimosan hipiä

Taitaa olla taas sopiva hetki näpäyttää suvaitsevaistoa, tärähtäneistöä ja muita punavihreään yksilöitä pakottavaan aatteeseen uskovia kulttuurirelativisteja luettuani tämän Kullervon kirjoittaman jutun (Radio Jore vaan: rukous- ja kuntoilusaleista). Tämä kuva voi järkyttää joitain, joten miettikääpä hetki, ennen kuin siirrytte lukemaan kuvan alapuolella olevaa tekstiä, että mikä tuossa kuvaparissa järkyttää? Kummassa kuvassa värillinen mies käyttää valtaa ja kummassa valkoinen mies käyttää valtaa? Ketä kohtaan valtaa käytetään? Kummassa aatteessa - josko kummassakaan - noudatetaan tai halutaan suojella vanhoja uskonnollisia perinteitä? Miksi kasvot peitetään ja kummassa se luultavammin on tapahtunut vapaaehtoisesti?




Kasvotkin peittävän burkan puolustajat viittaavat uskonnonvapauteen ja siihen, että naisella on oikeus pukeutua haluamallaan tavalla. Jälkimmäinen puolustus, varsinkin, on ristiriidassa niiden säädösten kanssa, jotka kieltävät naamioitumisen julkisella paikalla. Lisäksi on selvää, että jos tiukasti miehensä komennossa oleva nainen kulkisi ilman burkaansa, hän saisi huolella selitellä tekoaan omaisilleen. Jos minä pukisin klaanilakanan päälleni, saisin selitellä tekoani viranomaisille. Suhtaumisen eron selittää pääasiassa se, että meidän maailmaasyleilevä tasa-arvoon perustuva oppimme ei ymmärrä, että kaikki eivät halua noudattaa tasa-arvoa eivätkä varsinkaan eurooppalaiseen rotuun kohdistuvaa tasa-arvoa. Mutta kuten edellisessä kirjoituksessani korostin, liberaalien ja konservatiivien on näinä päivinä pakko perehtyä asioihin valtavirtaa kannattavia paremmin, koska muulla tavalla he eivät voi väittelyissä menestyä.

Sen sijaan uskonnonvapauteen perustuva perustelu on hedelmällisempi väite. Jos nimittäin on niin, että oman uskontonsa - tai vakaumuksensa - takia pitää saada pukeutua kuten amissit, sikhit, hindut, munkit, nunnat tai islamilaiset, niin miksi ei saa pukeutua klaanilakanaan tai vaikkapa kääriytyä hakaristiin, jos kerran on "vitsikästä" ja "trendikästä" pitää retroilun vuoksi CCCP- tai Che Guevara T-paitaa? Eikö ole jännää.

Vaikka tuo vähemmistövaltuutettu Eva Biaudét'n idioottimainen tutkiskelu ei menisikään läpi (vielä), niin on siinä sinänsä yksi aika hauska ajatusleikkiin houkutteleva ulottuvuus. Nimittäin, saako tämän jälkeen kristitty mennä pitämään rukoushetkeään turkkilaisessa kebab-pitseriassa? Sinne vaan pienoisseimet pystyyn ja jouluvirttä veisaamaan.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Iltaa!

Suvaitsevaisto, tärähtänneistö, ja muut elitistiset punavihreät kulttuurirelativistit eivät millään tajua sitä että muhamettilaiset eivät itse ole kulttuurirelativisteja. Muhamettilaiset eivät ole sitä varsinkaan alkuperäisissä maissaan. He eivät tajua sitä että heidän osoittama kulttuurirelativismi ei ole molemminpuolista eikä vastavuoroista.

Lenin nimittäisi kulttuurirelativisteja hyödyllisiksi idiooteiksi.

Kumitonttu kirjoitti...

Ehtoota vieras!

Siis juuri tuosta on kysymys. Jos ei ymmärrä omaa toimintaansa saati syitä sille, niin on turha kuvitella, että ymmärtäisi muiden toimintaa puhumattakaan että osaisi arvioida syitä muiden toiminnan taustalla.

Ei lusikka ja kauha samassa päässä viihdy, vai mikä se nyt oli.