torstai 22. toukokuuta 2014

Lyhyt opetus markkinatalouteen

kaikenlaisen sääntelyn ja luvanvaraisen elinkeinotoiminnan luvatussa Suomessa ei asiakasta saa kyyditä mihinkään ilman lupaa. Kyse on siis luvanvaraisesta elinkeinotoiminnasta. Amerikkalainen Uber pyrkii Suomen taksimarkkinoille, raportoi Yleisradio. Uberin älypuhelinsovellus toimii siten, että asiakkaat voivat arvioida taksin palvelun,joten huonot kuskit tippuvat pois markkinoilta. Aivan hemmetin hyvä oivallus, etten sanoisi. Kuski saa rahansa asiakkaan Uber-tililtä, joten luottotappioriski ja erilaiset turvallisuusuhat poistuvat, kun jokainen asiakas on ennakkoon tunnettu. Asiakas maksaa puhelimen GPS:n mukaan matkasta, joten siltäkin osin kuluttajansuoja on kunnossa. Molemmat siis hyötyvät.

Ylen uutisessa on erinomainen kohta:
Myös Uberin hinnoittelupolitiikka on kummastuttanut. Kun hirmumyrsky Sandy riehui Yhdysvaltain itärannikolla, Uber tuplasi taksansa. Yhtiön mukaan tämä kolminkertaisti vapaiden autojen määrän.

Luonnonmullistusten lisäksi väkeä liikkeelle saavat juhlapäivät nostavat hintoja. Joissakin tapauksissa uutenavuotena matkustaja on saanut pulittaa seitsemänkertaisen maksun matkasta.
Tässä todella kulminoituu neuvostoliittolainen ajattelutapa: kun jostain asiasta on puute, sen hintaa ei saa nostaa, koska silloin tarjoaja syyllistyy kiskontaan, voiton tekemiseen hädänalaisen kustannuksella. Hinnan noustessa tarjonnan (eli taksien) määrä kasvaa, joten yhä useampi saa haluamansa (eli kyydin). En pysty, en kykene ymmärtämään sitä ajatuksenjuoksua, jonka mukaan Uber toimii moraalittomasti. Olisiko näiden sosialistien mielestä taksien nostettava hintaansa silloin, kun kysyntä on vähäistä jos sitä ei saa nostaa silloin kun kysyntä on korkealla?

7 kommenttia:

Kari kirjoitti...

Tulee mieleen toisen kotipaikkakuntani tilanne Ultima Thulessa.

Taksiluvat on annettu parille kolmelle vanhalle yrittäjälle, joista erityisesti kahden toiminta kummastuttaa. Toinen heistä on mm tuomittu erilaisista kunnallisiin taksiajoihin liittyvistä petoksista. Silti he oikeiden sukujen ja puolueiden edustajina saavat vuodesta toiseen kunnan koulu-, sairas- ja sosiaalipuolen ajot.
Yksityisiä he eivät laajassa kunnassa juurikaan virka-ajojen ulkopuolella aja, vaan sulkevat puhelimet, ja jos ajavatkin niin valikoiden ja tilaisuuden tullen taksoissa huijaten.

Vuosien anomisen ja valitusten jälkeen uusi nuori yrittäjä sai viime viikolla luvan, jota yleisö tervehti ilolla ja mm toteamuksella, että nyt paikkakunnalle on vihdoin saatu taksi.

Nykyisen taksilupakäytännön seurauksena suivaantunut kansa onkin vakuuttunut piraattitaksitoiminnan oikeellisuudesta ja tarpeellisuudesta, sekä nykyisen lupakäytännön vääryydestä sen lisätessä korruptiota, estäessä taksien saatavuuden ja nostaessa palvelujen hinnat luonnottomalle tasolle.
Kansan kitkerissä kommenteissa heidän tervetulleeksi toivottamansa vapaa kilpailu tappaisikin kelvottomat yrittäjät sekä virkamiehet ja mieluiten vielä nälkään.


Kuntamme epätoimiva ja kansan halveksima taksiyrittäjyys on miniatyyrikuva yhteiskuntiemme ja EU:n ylhäältäpäin tulevasta poliittisesta talous- ja työmarkkina säätelystä, jota voisimme kutsua, vaikkapa sosialistiseksi crony-, tai korporaatiokapitalismiksi.

Siis poliitikkojen luomasta kaiken tukahduttavasta vapaan markkinatalouden vastakohdasta.






Kumitonttu kirjoitti...

Crony capitalism on sen seurausta, että virkamiehet suunnittelevat mitä saa myydä, koska, kenelle ja mihin hintaan. On selvää, että miljoonien kuluttajien itsenäiset päätökset antavat markkinoilla paremman signaalin kuin muutaman virkamiehen. On suorastaan ihmeellistä, että joku kuvittelee voivansa tietää markkinoita paremmin, miten tulee toimia. Johan tämä nähtiin DDR:ssä.

Igor kirjoitti...

Eräällä paikkakunnalla vallitsi mielenkiintoinen tilanne. Paikallinen kokoomukselainen nimismies antoi aina kileteisen lausunnon kun taksilupia anoi uusi henkilö. Pitää muistaa, että paikallisen nimismiehen lausunnolla on tärkeä merkitys luvan myöntämisessä. Vaalien alla taas kaikki taksit osallistuivat nimismiehen mainoskampanjaan ja mainosten jakeluun.

Ainakin minun mielestäni töysin vapaa hinnanmuodostus esimerkiksi takseilla on moraalitonta. Muistuttaa jotain basaarimaista hinnanhierontaa ennen ajoa. Vaikka kuinka kannattaisin markkinataloutta. On eri asia jos hinnat esimerkiksi juhlapyhille tms on selvästi ilmoitettu etukäteen avoimesti nähtävissä olevassa hinnastossa. Eli tuollainen kysyntätilanteen mukainen hinnoittelu voi toteuyttamistavasta riippuen olla joko moraaliton tai ihan OK ainakin minun mielestäni.

Kumitonttu kirjoitti...

Ainakin minun mielestäni töysin vapaa hinnanmuodostus esimerkiksi takseilla on moraalitonta.

No oletetaan esimerkin vuoksi, että sinulla on ajokortti, paikallistuntemusta ja halua tehdä töitä. Ostat auton ja aloitat urasi taksikuskina. Sitten tulee virkakunta, joka ilmoittaa että et saa tehdä työtäsi ilman heidän hyväksyntäänsä etkä omilla ehdoillasi. Vaikka sinulla olisi parempi idea miten homma toimisi, niin ei.

Syy tähän lienee siinä, että taksien ajoista valtaosa (?) on ajoa kunnille. Vanhusten ja lasten kuljettamista. Aiemmin ihmettelin kun mummot käyttivät taksia kauppamatkoillaan, että onpa Suomessa rikkaita eläkeläisiä. Nyt luulen, että he ajavat ns. kunnan piikkiin.

Kun valtio on päättänyt tarjota iäkkäille taksimatkat, se joutuu selustansa turvatakseen määräämään hinnat ajokilometrille. Ja koska niillä hinnoilla kaikki halukkaat eivät voi elää, valtio sääntelee taksien määrää luvilla.

Kari kirjoitti...

Kunnat kilpailuttavat esim kouluajonsa määräajaksi, mikä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita kilpailua, sillä vähät yrittäjät muodostavat mielellään kartelleja.

Pelkät taksiluvat eivät ole viranomaisten ainoa tapa hallita taksialaa, vaan sitä säädellään lukemattomin muidenkin yleisten ja alaa koskevien säädösten avulla, koskien vaikkapa ajoneuvojen varustetasoa.
Ambulansseilla säätely huojuttaa jo koko elinkeinoa.

30-40% kuntien ajoista joidenkin yrittäjien kohdalla on kovin vähän. Jotkut ajavat käytännössä pelkästään kuntien tai postin ajoja, ja painopiste maaseudulla on menossa monin paikoin siihen suuntaan.

Ekku kirjoitti...

kyllä pääasiallinen syy nykyiseen liikennelupa-politiikkaan lienee verotus.

Kun toimilupa on viranomaisen näppien alla se takaa verotulojen saannin.

Nykyisen lain mukaan jokaisen taksiyrittäjän pitää ilmoittaa vuosittain Ely-keskukselle ammaattiajo-kilometrit ja liikevaihto.

Jos samalla alueella toimivien yrittäjien kesken on suuria eroja, on verottajan helppoa vaatia selvitys asiasta.

Kuten Kumitonttu havaitsikin, niin hintojen rajoittaminen on oiva tapa rajoittaa kuntien kuljetusmenoja.

Nykyisen Vammaispalvelulain mukaan kuntien on tarjottava kuljetuspalvelua liikuntaesteisille asukkaille.

Yleisesti tämä hoidetaan takseilla siten, että asiakkaalla on käytössään 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa ja asiakas itse maksaa niistä matkan mukaan saman taksan kuin linja-auto kyydistä.

Mitä tulee epäilyihin kartelleista koulukyytien tarjouskilpailuissa, niin niihin ei monella syrjäseudulla ole edes tarvetta. Koulukyytiä riittää paremmallakin hinnalla, kun autoja ei ole paljon.

Ei sinne perämetsiin niitä halvalla ajajia riitä, kun ei semmoisella hommalla voi elää.

N.15 vuoden kokemuksella alasta sanoisin, että ei ole olemassa mitään uutta ja mullistavaa keinoa, millä toiminta saataisiin merkittävästi tehokkaammaksi paljon pienemmillä kustannuksilla.

Kyydinvälityksen kulu on kyllä tällä hetkellä monilla paikkakunnilla ylimitoitettu, mutta eipä tämän jenkkifirmankaan tarjous kovin halvalta kuullosta.

Paras konsti tulotason lisäämiseen olisi joko massiivinen veronkierto tai asiakkaiden ylenpalttinen kusettaminen, mutta sattuneesta syystä kumpikaan keino ei ole kovin mahdollinen.

Ei jousta moraali eikä viranomainen...

Kateellisille sitten tiedoksi, etää sadan tonnin liikevaihto ei tarkoita sadan tuhannen tuloja.

Kumitonttu kirjoitti...

Muistelinkin että Ekku tietää asiasta kaiken oleellisen, joten kiva kun kommentoit.

Verotuksen varmuus on joo varmasti se tärkein asia, hyvä huomio. Viime talvena käytiin Levillä niin kuski kertoi että kunnassa oli 21 (muistaakseni) taksia joista kolme lopetti vuodenvaihteessa toiminnan. Kesäkausina tulee kuulemma alle pari tuhatta kilsaa kuussa, ja se on tietty niin vähän että sillä tuskin elää.

Luulen, en tiedä, että paras tapa tulotason lisäämiseen on vapauttaa kilpailu. Sen jälkeen taksien on pakko hinnoitella toimintansa kannattavaksi. Kunnille se tarkoittaisi kustannusten nousua, mutta miksi taksarin pitää omalla työllään osallistua Vammaispalvelulain toteuttamiseen!?

Kuorma-autoliikenteessä kilpailu on vapaata, mikä näkyy pienten kuljetusliikkeiden heikkona kannattavuutena, kun moni hyvä kuski perustaa oman kuljetusliikkeen ja myy palvelut nettohintaan. Sama voi toki uhata taksialallakin kilpailun vapautumisen jälkeen, mutta se on vaan se riski toimialalla, jolle markkinoilletulon kynnys on matala ja sieltä poistuminen on ilmaista. Samahan se on parturi-kampaamoilla, joita syntyy ja kaatuu yhtenään. Ei toistaiseksi ole kuitenkaan vaadittu elinkeinolupaa parturille.