tiistai 8. helmikuuta 2011

95E28


Lueskelin uutta Mobilistia, jossa oli pari mielenkiintoista artikkelia. Molemmat kuuluivat sarjaan "ei mitään uutta Auringon alla". Ensimmäisessä kerrotaan sota-ajan häkäpöntöistä, joilla isänmaassa liikkuivat joukot ja varusteet. Koska Suomen öljyriippuvuutta piti pakon edessä vähentää, bensiiniä alettiin lantrata alkoholilla, jota oli parhaimmillaan 28% tankillisesta. Pitkälle ei olla päästy 2011 AD, kun huoltoasemalla valtio pakottaa sinut taas tankkaamaan 95E10:ä. Miten on perkele mahdollista, että kun 70 vuotta sitten tuo muutos tehtiin pakon edessä, nyt se tehdään edistyksen nimissä? No, sama edistyksen nimissä tuotu pakkosyöttöhän alun alkaen oli syynä siihen, että öljyä ei härmään asti saatu ja sama edistys näemmä nostaa rumaa päätään. Sama edistys ei kuitenkaan päässyt Uudelle mantereelle, jossa - eri syistä tosin - kehiteltiin samaa asiaa kertaluokkaa kekseliäämmin.

Toinen kirjoitus koski siis Chrysler Turbine -nimellä kulkenutta projektia, jonka tarkoitus oli siirtää ihmiskunnan liikkumiseksi tuotettava energia uudelle vuosituhannelle. Valitettavasti Chrysler aivan viime hetkillä luopui projektistaan, joka oli saatu käytännössä rima reilusti ylittäen maaliin saakka. Valitettavasti sikäli, että samalla tavalla kuin häkäpöntöt, joissa poltettiin kaikkea puuhiilestä hakkeeseen, myös turpiini (tai turbiini) olisi ratkaisevalla tavalla vähentänyt Amerikan öljyriippuvuutta. Turpiini kun voi polttaa mitä tahansa palavaa nestttä, mutta silläpä ei ollut merkitystä 70-luvun lopussa, jolloin päätettiin (haitta)verottaa keskikulutusta - poltitpa bensaa, dieseliä, petroolia tai vaikkapa viinaa.

PS Tuossa linkissä on uuden lehden kansi, jossa on valokuva kommarien MAZ-maastoveturista. Hauska tarina, kannattaa lukaista. Lukekaa vaikka kirjastossa, jos ette raaski lehteä tilata.

Ei kommentteja: