lauantai 19. helmikuuta 2011

95E10

Viime vuoden lopussa kaikesta Suomessa myydystä bensiinistä alle kymmenen prosenttia oli ilman etanolia, eli pumpulla 98-oktaanista tai Shellin V-poweria. Ottaen huomioon, että tässä on vuosikymmen ajeltu 5%:lla tenubensalla ilman teknisiä ongelmia, uskallan väittää että kaikki Suomessa liikenteessä olevat autot toimivat ilman mitään teknisiä ongelmia myös tällä 10%:n seoksella. Amerikkalaiset autot vielä paremmin, koska Amerikassa maissiviinaa on lantrattu bensaan jo 90-luvulta alkaen (Amerikkalaiset ovat vastuullisempia ilmaston lämpenemisen torjunnassa kuin eurooppalaiset [*]). Jos joku osa alkoholin vesiliukoisuuden takia sitten rivahtaa, niin sen voi aina vaihtaa. Ihan kuten jarrutkin kuluvat kun jarruttaa, mutta jarrulevyt ja -palat voi aina huollossa vaihdattaa.

[*] piilovittuilua gaia-uskoisille

Hämmästykseni oli suuri, kun katselin alkuvuoden bensanmyyntiä. Kaikesta myydystä bensasta puolet on 98-oktaanista ja puolet 95E10. Koska alkoholilla on tunnetusti pienempi energiamäärä kuin bensalla, auton kulutus nousee - muiden tekijöiden ollessa annettuja - noin 1,5% kun polttoaine sisältää määrätyn 10% alkoholia. Mutta tuo oli siis annetuilla tekijöillä. Tästä riemastuneena monet tankkaavat sitten 98-oktaanista, koska se on 5% kalliimpaa, ja saavat siten alentuneella kulutuksella puolet hintaerosta säästettyä. Aiheellinen kysymys on, että mitä jos kaikki suomalaiset alkaisivat tankata 98-laatua - mitä tapahtuisi? Miten Suomen "velvoitteet" ilmastonlämpenemisen (hehe) torjumiseksi onnistuisivat?

Väluhuomautuksena hyvä kirjoitus, jossa tunnettu julkkis kertoo kohtaamastaan häirinnästä sen jälkeen, kun oli julkisesti kertonut kannastaan ilmaston lämpenemiseen (Telegraph).

Kun siis mietitään, että koko polttoainejakelu Suomessa oli viime vuonna viritetty sen mukaan, että 90% kulutuksesta on yhtä laatua, on mielenkiintoista seurata, kuinka öljykauppa selviää tästä muuttuneesta tilanteesta. Tällä hetkellä siis melkein puolet kaikesta myydystä bensasta on 98-oktaanista (tarkkoja lukuja ei kukaan julkaise, mutta pienellä haastattelukierroksella suuruusluokan saa selville). Bensakauppiaille ja jalostajille tilanne on mitä maukkain, koska 98-oktaanisen kate on parempi kuin perusbensan. Ainakaan 15 vuoteen perusbensan myynti ei ole ollut kannattavaa, joten nykyinen tilanne löi ällikällä kaikki osapuolet. Veikkaan, että tätä unelmakoppia varjellaan kuin naisen kunniaa ja kohta nähdään mainoskampanja, jossa kannustetaan tankkaamaan 98-oktaanista. Huvittavaa on myös se, että tämä tilanne osoitti vääräksi bensan hintajouston vanhat laskelmat. Kansa ilman mitään mutinoita itse, täysin vapaaehtoisesti, tankkaa kalliimpaa laatua ilman todellista syytä! On se jännää. Saahan sitä uskoa vaikka Ukko Ylijumalaan, mutta miksi vaatia muilta samaa?

4 kommenttia:

Jaska Brown kirjoitti...

Etanoli on liuotin ja kun moottoreita ei ole alun perin suunniteltu polttamaan alkkomahoolia toisin kuin Brasiliassa, niin minua ainakin epäilyttäisi tankata E10:ä. Onneksi on diesel. Etanolin polttoarvo on muistaakseni vähän yli puolet oktaanista, josta bensiini käsittääkseni enimmäkseen koostuu. Tämän takia kulutus kasvaa, joskin ei ihan samassa suhteessa puristussuhteen parantumisen ansiosta. Laadun (eli l/km) huononemisesta huolimatta bensan hinta ei tainnut laskea - oliko yllätys? Sivumennen sanoen, ainakin pienmoottoreissa on jo aiemmin tullut halvemmaksi käyttää ysikasia - näin minulle ammattimies kertoi ja kun en uskonut, testasin ruohonleikkurilla ja tosi oli.

Kumitonttu kirjoitti...

Tervehdys ja kiitos kommentista.

Jos auto on vanha (euroauto yli 10 ja amer. yli 20 vuotta), niin sitten on mahdollisuus, että tenu ei sovi. Itse suosittelisin käyttämään 98:aa vain harrasteautoissa, joita ei ole rakennettu vastaamaan nykyvaatimuksia. Ehkä joskus kymmenen vuoden käytön jälkeen voi seurata ongelmia, mutta se on sitten sen ajan omistajan murhe.

Ironmistress kirjoitti...

Itse asiassa Henry Ford suunnitteli autot alunperinkin flexifuel-tyyppisiksi ja suunnitteli kasvattavansa maissia polttoainetta varten. Ikävä kyllä bensiinitrustit vetivät pitemmän korren.

Etanolin lämpöarvo on noin 75% iso-oktaanin lämpöarvosta. Mutta tämä ei kerro kaikkea; etanoli palaa puhtaammin ja sen nakutuksenkestävyys on huomattavasti parempi. Lisäksi etanolimolekyyli sisältää happea jo itsessään, ja se tarvitsee paljon vähemmän ilmaa palaakseen. Ahdetussa moottorissa etanolilla saa paremmat tehot kuin bensiinillä, ja etanolimoottori käy kuumempana ja isommilla kierroksilla kuin bensiinimoottori; sen hyötysuhde on parempi. E85:n oktaaniluku on luonnostaan 107, eli se ei tarvitse nakutuksenestoainetta.

Kumitonttu kirjoitti...

Kiitos Matruunalle lisätiedoista!

Tuo Food for Fuel on niin järjetön projekti, että en ymmärrä mitä näiden punaviher-kommarien päissä tapahtuu. Samassa lauseessa he huolestuvat ruoan loppumisesta väestönkasvusta puhuessaan ja palmuöljyn merkityksestä säiden ääri-ilmiöiden torjumisessa. Typeryksiä.