sunnuntai 19. syyskuuta 2010

Vihreä opettaja

Igor tuossa kyseenalaisti väitteeni, että kouluissa opetettaisiin vilpittömästi puhtaasti tieteellisiä tosiasioita. Amerikassa on havahduttu siihen tosiasiaan, että julkisen sektorin työntekijöillä on paremmat palkat, paremmat muut edut, paremmat eläkkeet ja aikaisempi eläkeikä kuin yksityisen puolen työntekijöillä. Kansan palvelijoista on tullut kansan herroja (USNews).

Mikäpä siinä, mukavia töitä julkisella puolella on paljon, mutta suurin etu on tietysti se, ettei niistä ole kellekään vastuussa. Katsotaanpa erään Helsingin kaupungin verovaroilla ylläpidetyn oppilaitoksen opettajienhuoneen hengentuotosta alla. Jos ja kun GPI on kerran sitä mieltä, ettei kouluissa mitään aivopesua harrasteta, niin ehkä minä sitten en vaan ymmärrä tätä:

VIHREÄ LIPPU (VL) ja KESTÄVÄN KEHITYKSEN (KEKE) –toiminta…

Arvoisa kotiväki,

Tämä on ensimmäinen vihreä lippu –tiedoitteemme. Tiedoitteen tarkoitus on lyhyesti kertoa mitä VL-toiminta tarkoittaa käytännössä koulumme arjessa.

Vihrea lippu -ohjelman periaatteet ovat:

•Ympäristökuormituksen vähentäminen

•Kestävän kehityksen kasvatus osana jokapäiväistä arkea
 

Koulumme osallistuu tänä lukuvuonna jo kolmatta kertaa VL –ohjelmaan. Aikaisempien vuosinen teemoja ovat olleet:
-Sekajätteen määrän vähentäminen, josta koulullemme myönnettiin Vihreä lippu lokakuussa 2008
-Energian säästäminen, Vihreä lippu myönnettiin huhtikuussa 2010

Tänä lukuvuonna olemme valinneet uudeksi teemaksi veden säästämisen. Uusista (myös vanhojakin on edelleen ilahduttava määrä mukana toiminnassa) opiskelijoista on valittu uusi ympäristöraati siten, että jokaisesta RO-ryhmästä on vähintään kaksi opiskelijaa mukana toiminnassa. Ympäristöraati kokoontuu säännöllisesti ja suunnittelee koko lukuvuoden VL-toiminnan, tiedottaa muulle koulun väelle ympäristöasioista, lisäksi ympäristöraati tekee alkukartoituksen teemaan liittyen (koskee mm. tietotasoa ja ympäristökuormistusta) lukuvuoden alussa, järjestää tempauksia ja tekee aloitteita tavoitteena ympäristökuormituksen väheneminen.


VL toiminta koskee koko koulua ja myös opettajat sekä muu henkilökunta ovat aktiivisesti mukana toiminnassa :)!
 

Tällä hetkellä työn alla on toimintasuunnitelman kirjoittaminen ja alkukartoitusten tekeminen. Sitten alkavatkin: autoton päivä, jätteen määrän vähentämisen –viikko, vesi-päivä,.. eli tositoimet :)!

KESTÄVÄ KEHITYS (KEKE)

Koulumme on myös aloittanut määrätietoisen työskentelyn kestävän kehityksen sertifioinnin eteen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koulumme ympäristötyöhön on tullut mukaan uusia elementtejä sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden puolelta


Olemme valinneet kehitystyön kohteena olevat teemat:

Ekologinen ja taloudellinen kestävyys

•Jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys
•Energia ja vesi
•Kuljetukset ja liikkuminen

Tässä tiivistettynä koulumme ympäristötoiminta.  Mikäli haluatte omalla toiminnallanne tukea toimintaamme mm.yhteistyökumppanit ovat erittäin tervetulleita. Vastaan myös mielelläni, jos haluatte kuulla lisää VL- tai KEKE –toiminnastamme.


Syysterveisin,
 
VIHREÄ OPE eli
ympäristöraadin ohjaava opettaja
kestävän kehityksen tiiminvetäjä

2 kommenttia:

Igor kirjoitti...

Sanan 'vihreä' voi mieltää aivopesuksi. Ja se sanahan tuossa ohjelmanjulistuksessa esiintyi useamman kerran. Ja jos näin tulkitsee niin myönnän kaiken.

Mutta en minä muuten näe tuossa tiedotteessa mitään hirveän ihmeellistä aivopesua.

Eiköhän ympäristökuormituksen tai energiankulutuksen hallinta ole aika riidaton tavoite vaikka ihan tieteellisesti tarkasteltunakin. Ellei nyt sitten halua uskoa yksipuolisesti länsimaiseen tuhlailevaan elämänmuotoon ja siihen että talouden ohjauksen näkymätön käsi ja insinööritieteet yhdessä ratkaisevat kaikki ongelmat.

KT vastustaa minustakin ihan aiheellisesti ilmastohysteriaa ja siinä käytettyjä kestämättömiäkin argumentteja. Mutta en tuosta ohjelmajulistuksesta löydä ainakaan suoraa viittausta sellaiseen.

Mutta voihan isä ja äiti oman kasvatustehtävänsä puitteissa sitten kertoa lapsilleen täydennyksenä tai oikaisuna paremmin omaan tieteellisen maailmankuvaan sopivaa tietoa miten esimerkiksi ympäristökuormituksen tai energiankulutuksen vähentäminen on turhaa ja tarpeetonta hössötystä ja ettei sen tarpeellisuudesta ole tieteelliset kriteerit täyttävää näyttöä tms.

Minusta jopa tuollainen ristiriitaisenkin informaation esiintyminen voi olla kasvatuksellisesti ihan hyvä sillä se voi harjaannuttaa lapsia ja nuoria paremmin selviämään moniarvoisen yhteiskunnan tietotulvasta ja -ähkystä.

Kumitonttu kirjoitti...

Tuo muistuttaa sitä kekkoslovakian ajan aivopesua, olipa sitten vihreydestä mitä mieltä tahansa. Samaan sarjaan kuuluu se karmea pakollinen kasvisruokapäivä. Kärsi ja kärsi, kirkkaamman kruunun saat. Sehän se on kulutusvastaisen vihreän aatteen ydinviesti.