maanantai 31. lokakuuta 2011

Joukkoliikenne halpaa - tai sitten ei

Keräilin eri paikoista tilastoja, ja pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen "kestävästä kehityksestä" nousi esiin mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Bussit kuluttavat pitkin vuotta keskimäärin 40 litraa sadalla kilometrillä. Bussien kyydissä on hämmästyttävät 1-2 henkilöä aikataulujen mukaista ajokilometriä kohden. Aikatauluista ajetaan kuitenkin melkein yhtä hämmästyttävät 95% tai enemmän. Se tarkoittaa lyhyellä oppimäärällä sitä, että yhtä ihmistä kohti polttoainetta kuluu 2-4 desilitraa kilometriä kohden. Päälle tulevat bussin pääoman kuoletus, missä voi olettaa, että bussi maksaa enemmän kuin taksimersu. Kaiken kruunaa kuljettajan palkkakulu, joka on kaiken todennäköisyyden mukaan enemmän kuin taksikuskien keskipalkka.

Keräämäni tiedot perustuvat eri lähteisiin, enkä niitä nyt ala sen kummemmin purkamaan, mutta perustiedot ovat suuruusluokaltaan riittävän tarkkoja oikean kuvan saamiseksi. Kun mietitään, että autoilevan kansanosan veroilla kustannetaan koko bussikansan matkakustannuksista puolet (matkan hinnasta siis bussilippu maksaa toisen puolen), niin yhtään kalliimmaksi ei tulisi, vaikka he ajelisivat taksilla muiden piikkiin. Vertailun vuoksi, uuden henkilöauton polttoaineen kulutus on 0,7 dl/100 km - enintään.

Perustietoa löytyy täältä. Julkisen liikenteen bussien ajomäärä on noin 700 miljoonaa kilometriä ja matkustajia noin 550 miljoonaa. Kuten totesin, yritin perata vain pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen osuutta, eikä se polttoaineen kulutusta lukuunottamatta poikennut valtakunnallisesta keskimääräisestä henkilömäärästä ajokilometriä kohden. Aika luksusta. Hiukan tulee mieleen, että maksattavatko julkisen liikenteen käyttäjät omat mielihalunsa muilla perustellen niitä "ruuhkattomuudella" ja "ekologisuudella"...?

Ei kommentteja: