sunnuntai 16. syyskuuta 2012

Raha ratkaisee -yhteiskunta

"Kes­tä­vyys­va­jet­ta hoi­de­taan pää­sään­töi­ses­ti ko­ko­nais­ve­ro­as­tet­ta nos­ta­mal­la" (Miljardiaukko ammottaa valtiontaloudessa)

"Ihmisillä ei ole velvollisuutta elättää itseään, vaan yhteiskunta on velvollinen tarjoamaan ihmisille perustoimeentulon" (Antti Kurko HS 19.8.2012)

"Liikennevirasto selvitti hiljattain liikenteestä kertyviä verotuloja, kuluja ja tukivirtoja. Vuonna 2010 autovero, ajoneuvovero ja polttoaineverot alveineen toivat valtion kassaan 4,6 miljardia euroa. Tienpitoon rahaa meni vain 1,2 miljardia.

Rahaa autoilun veroista jäi siis teiden rakentamisen ja kunnossapidon jälkeen muuhun käyttöön 3,4 miljardia euroa.

Rakennettiinko näillä rahoilla Helsingin pyörätiet? Ei rakennettu.

Autoilun veroista jääneet rahat hupenevat virkamieslaskelman mukaan erilaisiin tieliikenteen tukiin (yhteiskunnan tuella tehdyt taksi- ja bussimatkat), veroetuuksiin (työmatkavähennykset autolla tehdyistä matkoista, raskaan liikenteen käyttämän dieselin kevyempi verotus) ja haittoihin (saasteet, melu, onnettomuudet)." (Teppo Moisio HS "Baanaa ei rakennettu bensaveroilla")

Moision esittämä väite, että työmatkavähenykset maksavat valtiolle jotain tai dieselin kevyempi verotus maksaa jotain tai melu ja saaste maksavat jotain on jo itsessään aivan uskomatonta. Täysin absurdiksi se menee, jos liikenneviraston eli Trafin virkamieskunta todella uskoo samaan. Dsissös. Kreikan tuho on meidän tiemme.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"raskaan liikenteen käyttämän dieselin kevyempi verotus"

Siis täh???
Onkohan tuossa penaalissa kaikkien täytekynien tankeissa mustetta?

KKi

Kumitonttu kirjoitti...

Niinpä... Mutta positiivista asiassa on se, että sinä ei ole mitään hyvää.

kyl kirjoitti...

Epäilen tuota 1,2 miljardia euroa teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon. Olettaisin sen olevan alle 20 %? Tosin VR:ää subventoidaan miljoonalla eurolla per päivä ja se voi olla tuossa summassa, kuten joukkoliikenteen ml. taksit subventoinnit! Sitten se voisi olla tuo 1,2 miljardia eetä!
Trafin(han) tavoite on vähentää CO2-päästöjä, korottamalla käyttömaksuja (tai Trafi toimii keppihevosena)ja hyvin on onnistunut siinä. Ei ole minulla nuo harrasteautot enää koko vuotta liikennekäytössä, kiitos painon mukaan määräytyvän käyttömaksun. Minun kohdalla valtio saa vähemmän, koska ennen ajoin niillä talvisin ja tuollaisella 20 litran keskikulutuksella valtio sai hyvin polttoaineveroja - kun tuo käyttömaksu oli alle sata euroa. Nyt se on lähempänä euroa per päivä ja liikennekäytöstä poisto maksaa vain 3,5 €, joten maksaa kohtuullisen nopeasti itsensä takasin. Niin valtiolta jää saamatta myös vakuutusmaksuverot, liikennekäytöstä poiston aikana.
Miten muuten tilanne autoverojen osalta on Kreikassa?

Kumitonttu kirjoitti...

Varmaan siihen 1,2 miljardiin on laskettu kaikki mahdollinen, en jaksa edes selvittää. Siihen nähden se on iso summa, että nyt uusittava valtatie 7 tehdään yksityisellä pääomalla kun valdella paistaa pohja laarissa.

Harrasteautoiluun kohdistuva viha on aivan sairasta. Kyllä noita tonnin paskoilla saa liikenteessä huristella mutta pidäpä joku vanha hyrysysy entisöitynä tai ainakin hyväkuntoisena niin hullun paperit saa. Mikä nyt ei tietenkään ole edes kaukana totuudesta.