tiistai 10. elokuuta 2010

Vihreä ajoneuvovero


Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki kirjoittaa, että ilmastonmuutoksen ja tasa-arvon nimissä verottomat kilometrikorvaukset tulee ottaa lähempään tarkasteluun. Annia riivaa se, että työnantaja saa verotta maksaa jopa 45 euroa sadan kilometrin ajosta korvauksena työntekijän oman auton käytöstä. Jos nyt ihan karkeasti laskee, niin tuo 45 senttiä kilometriltä on sangen tarkka kulu uudella autolla ajavalle ihmiselle. Tietysti korvausta voi käyttää "väärin", jos on sen verran munaa ettei tarvitse uutta autoa, koska silloin auton arvon alenemista korvaava osuus jää työntekijän poveen (Kilometrikorvaukset kohdalleen).

Tässä ei tietenkään sinänsä ole yhtään mitään yllättävää, että Vihreiden puheenjohtaja vastustaa yksityisautoilua, ja yksi keino on tietysti poistaa autoa työssään tarvitsevilta korvaus auton käytöstä. Annin mielestä "Nykyinen vähennysjärjestelmä on raskas, byrokraattinen ja huonosti ilmastopolitiikkaa tukeva. Kaikki liikkumisen kannustimet tulisi päivittää niin, että ne tukevat kestävää liikkumista ja kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa."

Epäselväksi jää, minkä takia Vihreät sallivat erilaisten autojen myymisen. Ei kukaan voi tarvita erilaista, vaan kaikille pitää kelvata sama kulkuneuvo. Kaksi ovea, jotta kulku sisään olisi hankalaa. Manuaalivaihteinen, jotta ajaminen ei olisi leppoisaa. Tosin vaihteita tarvitaan vain kaksi - yksi molempiin suuntiin. Teho rajattu kahteen hevosvoimaan, koska silläkin vauhdilla ehtii. Ei pakoputkea, josta tupruaa inhottavia hiilidioksideja. Umpikatto, koska lämpöisiä päiviä on kovin vähän. Kangaspenkit, koska nahka pitää riipiä jonkun eläimen päältä pois. Mitään muoviosia ei autossa saa olla, koska muovi tehdään öljystä. Siispä puurenkaat. Lautaseinät ja kangaskatto, jotta metallia tarvitaan vähemmän ja luonnonvaroja säästyy.

[Jahas, kirjoittaessani tätä, myös Soininvaara oli jo ehtinyt asiaa kommentoida: Kilometrikorvaus ja autoliiton laskuri]

Ei kommentteja: