Juhana Vartiainen
- on Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ylijohtaja 23. huhtikuuta 2012 alkaen.
- on ollut SDP:n talouspoliittisen työryhmän jäsen ainakin vuodesta 1992.
Juhana Vartiainen sanoo, että
Yleensä ulkomaalaisten palkkataso on alempi kuin kantaväestön.
- Kyllä tämä on maahanmuuton yksi logiikka, että maahanmuuttajat ovat halpaa työvoimaa ja pitävät siltä osin työvoimakustannuksia kurissa.
Värilliselle maahanmuuttajalle on vasemmiston piirissä varattu yksi ainoa tehtävä - toimia nykyaikaisen jälkiteollistuneen elinkeinoelämän syvän etelän puuvillapellon neekereinä. Ainakin he sitten äänestävät demareita kiitollisina näiden pyrkimyksestä lopettaa orjuus.
33 kommenttia:
Ihmettelen tuota Vartiaista. Se on jatkuvasti jossain lööpeissä sanottuaan taas kerran jotain tyhmää. Veronmaksajat maksavat tälle tyypille muhkean palkan ja palkinnoksi siitä tulee pelkkää jatkuvaa vittuilua. Viimeksi olivat Oden kanssa istuneet pitkää päivää ja sen tuloksena olivat laittamassa "nuoria" nälkäpalkalla töihin. Epäilen onkohan tuo ihan terve.
Minusta poliitikkojen tulisi nyt ihan oikeasti marssia kaapista ulos ja kertoa selvinsanoin millaista tulevaisuuden yhteiskuntaa he ovat ajamassa. Sitä lienee turha odottaa, kysessähän olisi poliittinen itsemurha.
Tiesittekö 70-luvulta asti äänestäneet millaisen yhteiskunnan tulette saamaan?
Ongelma ei kylläkään ole värillinen maahanmuuttaja, vaan nimenomaan väritön. Työmailla jopa usein huomaamaton eikä ainakaan mistään asiakirjoista ilmenevä.
Värilliset ovat yleensä jo Suomen kansalaisia tai jotenkin muuten viranomaisten kirjoissa.
Virolaiset, puolalaiset ja slovakit taas näitä isännän vallalla peloteltuja ja kotimaissaan oikeuksistaan kuohittuja, jotka saapuvat tänne sotkemaan suomalaisia työmarkkinoita.
Toiseksi, jos neekerit tai pohjaanpalaneet yms. äänestäisivät jäännöksettä demareita, sen puolueen kannatus olisi jotain muuta kuin reilut 15%. Eli joku tuossa yhtälössäsi mättää.
Pikemminkin niin päin että ilman mamuäänestäjiä demarien kannatus olisi vain 13%.
Poliitikot eivät voi tulla kaapista ulos kertomaan tulevaisuuden ihanneyhteiskuntaa, koska progressiiveilla ei sellaista ole. He eivät voi kertoa mikä määrä valvontaa on riittävä, koska heidän ideologiassa ei ole sellaisia arvoja kuten kysymyksessä oleva asia edellyttäisi, ja mihin libertarismi tarjoaa vastauksen.
On vahvoja viitteitä siitä, että ulkomaalaisen palkkataso voi olla alempi kuin kantaväestöön kuuluvan sen takia, että yhteiskunta maksaa hänen tuloistaan suuremman osan kuin kantaväestöön kuuluvan tuloista. Esimerkkeinä tästä positiivinen syrjiminen eli suosiminen kunnallisten asuntojen jaossa sekä harkinnanvaraiset avustukset erilaisiin hankintoihin. Tätä tietä työnantajat siirtävät kustannuksiaan yhteiskunnan maksettaviksi ja koska yhteiskunnalla ei ole sitä pohjatonta säkkiä, josta voisi loputtomasti ammentaa, lopullisia maksajia ovat pääsosin keskituloiset palkansaajat.
Samaa mieltä anonyymi at 11.37 kanssa, ja lisään:
Suosittua on esimerkiksi se, että ulkomaalaiset/maahanmuuttajat jättäytyvät Suomessa sosiaalihuollon kustannettaviksi samalla kun käyvät pimeissä töissä yrityksissä. Tälläkin alueella tiedän monta sellaista tapausta, enkä tietenkään tiedä kaikkia. Tämä on edullista ja verotonta pimeitä halpatöitä (verojen puuttumisen lisäksi palkat ovat alhaisia tai nälkäpalkkoja) teettäville yrityksille, mutta tulee kalliiksi veronmaksajille. Maahanmuuttajien työn jälki on usein kehnoa, ja keskimäärin paljon huonompaa kuin suomalaisten, ja tämä tulee kalliiksi, vaikeuksia aiheuttavaksi ja joskus vaaralliseksi kuluttajille. Töitä joudutaan uusimaan paljon joko välittömästi työn suorittamisen jälkeen tai kun ongelmat myöhemmin ajan kanssa tai käytön yhteydessä paljastuvat.
Kyselkääpä tahallanne ohikulkiessanne kesällä korjausremontteja tekeviltä työmiehiltä kelloa, ja toistakaa tarvittaessanne kysymys niin, että he varmasti tietävät teidän puhuttelevan heitä. He eivät usein uskalla vastata mitään, katsovat vain tiukasti poispäin, tai sitten puhuvat välttelevästi tai pelokkaasti, koska pelkäävät että kysyjä on työpaikkoja tarkastava veroviranomainen tms. Tällä keinolla voitte huomata, että suuri tai suurin osa alueellanne työskentelevistä rakennusmiehistä on pimeitä töitä tekeviä maahanmuuttajia tai muita ulkomaalaisia.
Suomalaiset rakennusmiehet eivät tietenkään pysty kilpailemaan maahanmuuttajien verottomien matalapalkkojen kanssa, ja jäävät työttömiksi. Sitten koko vanhojen puolueiden kirjon eliitti valehtelee, että suomalaiset eivät halua tehdä raskaita tai likaisia töitä.
Kiander (Sdp): "Matalapalkka-alojen työntekijöiden oma suhteellinen asema heikkenee maahanmuuton seurauksena."
En kannata alaluokan paapomista, mutta en voi myöskään hyväksyä sitä, että eliitti sortaa suomalaista alaluokkaa maahanmuuttaja-alaluokalla. Lisäksi negatiivinen vaikutus ulottuu monin tavoin myös suomalaiseen keskiluokkaan, ja leviää ajan kuluessa yhä laajemmalle.
Valkean kirjoituksessa on lähinnä väärinkäsityksiä ja toivottavasti tahatonta asioiden sotkemista.
Ulkomaalaisten työntekijöiden tekemä työ on ongelma etupäässä lähetettyjen työntekijöiden osalta. Heidän tekemäänsä työtä on varsin vaikea valvoa ja työntekemisen ehdot ovat epäselviä.
Sen sijaan Suomessa asuvan ja/tai Suomen kansalaisen tekemää työtä on jo paljon vaikeampi muuttaa pimeäksi.
Valtaosa hämäräbisneksestä on kotimaisten voimien käsissä, joko ulkomailta toimien tai ihan kotiperäisesti. Käsittääkseni heidän poliittinen kantansa on etupäässä klanipää-Suomi-riipus -osastoa.
Kotimaan lakupetterien työ tai heidän saamansa sosiaalietuudet eroavat Viron poikien aktiviteeteista siten, että päinvastoin kuin virolaisilla, heidän rahansa kuluvat täällä ja verot pysyvät Suomessa (jos niitä maksavat)eivätkä pakene ulkomaille.
Anonyymi at 7.02, olet joko naivi tai tietämätön, jos kuvittelet, että monet maahanmuuttajat eivät jätä noudattamatta suomalaisia sääntöjä ja vaatimuksia, ja että ongelma koskee lähinnä vain ulkomaisia komennusmiehiä. Esim. maahanmuuttajien pizza tms. ravintolat ovat tyypillisiä veronkiertobisneksiä. Suomalaiset ravintolanpitäjät ovat kirjoittaneet aiheesta kommenttiosastoilla, ja todenneet että niillä hinnoilla joilla maahanmuuttajaravintolat usein myyvät ei saada katettua edes normaalin ravintolapidon kuluja, jos maksaa normaalisti veroja, palkkoja, vuokria ja muita peruskuluja.
En ole missään väittänyt, etteivätkö maahanmuuttajat syyllisty verovilppiin. Kuitenkaan ei voi uhohtaa, että tähän syyllistyvät myös kantasuomalaiset.
Sen sijaan mittaluokista puhuttaessa ulkomaalaisten kebab-"ravintoloiden" osuus verohuijauksista on hyttysen pissan luokkaa ajateltaessa harmaan talouden kokoluokkaa. Sekin tietysti kuriin laittamista edellyttävä asia ja hyvä, jos kannatat tiukempaa kontrollia yritystoimintaan.
Sitä paitsi alun perin otin lähinnä kantaa siihen, kuinka työehtoja Suomessa poljetaan. Kaikkein räikeimmät esimerkit tulevat juuri lähetettyjen työntekijöiden tapauksissa, koska heidän ja varsinkin heille palkkaa maksavien yritysten toimintaa on vaikea valvoa mm. siksi, koska niissä yrityksissä ei ole yleensä minkäänlaista työntekijöiden edustusjärjestelmää.
Sama koskee muitakin aloja. Esim. autofixi-alalta on kuulemani mukaan häädetty suomalaiset pääkaupunkiseudulla pois. Suomalainen ei jostain syystä pysty kilpailemaan hinnalla. Tämä on tietysti viranomaisten siunauksella tehtyä tarkoituksellista toimintaa. Ns. positiivista syrjintää, jolla maahanmuuttajia "kotoutetaan". Minusta ongelma on se, että viranomaiset ja hallinto purevat elättäjänsä kättä ja ovat lähinnä vihollisia suomalaiselle enemmistölle.
Kannattaisi tulla tänne pääkaupunkiseudulle tarkistamaan tilanne, ettei tarvitsisi kuunnella Halsuan ABC:llä kehiteltyjä tarinoita.
Kyllä täällä on autonkorjausalalla paljon suomalaisia yrityksiä ja suomalaisia niissä työtään tekemässä.
Voin kertoa, että seinänaapurinani on tällainen, vaikkei vastaavilla kertomuksilla mitään todistusarvoa nettikeskusteluissa olekaan.
Anonyymi,
Käytin maahanmuuttajien pizza yms. ravintoloissa yleistä veronkiertoa *esimerkkinä* (esim.), joka kuvaa laajempaa, monia muitakin aloja koskevaa maahanmuuttajien veronkiertotrendiä. Toivottavasti minun ei tarvitse enempää selittää tällaisia suomen kielen normaaliin toimintaan kuuluvia yksityiskohtia.
Internetissä kiertää yleinen vitsi han-suomalaisista (suomalaiset-han tekevät X). Jos jossain on yksikin suomalainen joka tekee vähäisessä määrin asiaa X, se on sama asia kuin maahanmuuttajien keskuudessa yleinen ja räikeä X.
Kyse on siitä, että maahanmuuttajien keskuudessa veronkierto, pimeä työ ja muu vilppi on paljon yleisempää kuin suomalaisten keskuudessa, ja sen takia monilla aloilla suomalaiset yrittäjät ajetaan pois alalta tai konkurssiin. En kannata nykyistä korkeaa verotasoa, mutta en hyväksy sitä, että rehelliset suomalaiset joutuvat kilpailemaan epärehellisiä maahanmuuttajia vastaan, tai yleisesti että suomalaiset joutuvat kilpailemaan toisilla säännöillä kuin maahanmuuttajat. Maahanmuuttajien kotimaissa pimeä työ, veronkierto, monenlainen vilppi, jne. ovat maan tapa, jonka he tuovat mukanaan Suomeen.
Anonyymi at 2.19,
se, että Helsingissä autonkorjausalalla toimii (vielä) suomalaisia yrittäjiä, ei tarkoita etteikö suomalaisiin autonkorjaajiin olisi kohdistunut paikallista ja/tai laaja-alaista epärehellisen kilpailun painetta. Ja osa suomalaisista autonkorjaajista on joutunut lopettamaan toiminnan sen takia. Tätä oletan anonyymi at 12.01 tarkoittaneen.
Suomalaisen harmaan talouden laajuudesta esitettyjen arvioiden perusteella ulkomaalaisten osuus siitä on pieni riippumatta, mitä asiasta luullaan tai internetissä ns. keskustellaan.
Suomalaista yritystoiminnan valvontaa koskevat täysin samat normit olipa yrityksen vetovastuussa mamu, namu tai famu.
Suomalainen rakennusalan pk-kenttä on vaikeuksissa nimenomaan siksi, että SUOMALAISET isot rakennusyhtiöt ketjuttavat urakoita ja käyttävät laajamittaista alihankintaa, joka taas perustuu ulkomaiseen orjatyövoimaan (huom: ei mutiaisiin).
Veronkierron ei pitäisi olla kenellekään mahdollista, jos lainsäädäntö on kunnossa. Ulkomaalaisen komennustyövoiman käytön kanssa on täysin toinen tilanne.
Hyvä tosiaan, että kannatat kireämpää viranomaisvalvontaa niin mutiaisiin kuin muihinkin.
Mitä tulee jälkimmäiseen Valkean kommenttiin, niin tuohon väitteeseen on mahdoton vastata, koska minulla ei ole tätä koskevia poliisi- tai veroviranomaisten tutkimusta asiasta.
Se, että mutakuonot fiksaavat autoja, ei todellakaan tarkoita sitä, että he jättävät verovelvoitteensa tms. hoitamatta.
Ongelma on pikemminkin siinä, että heidän johtamissaan paikoissa työvoimaa on laajan suvun tms. myötä runsaasti käytössä ja he eivät varmaankaan noudata työehtosopimusta. Tämä taas edellyttäisi ay-liikkeelle kanneoikeutta, niin saataisiin tuo väitetty ja mahdollinen mätäpaise puhkaistua.
Hyvä, että siis kannatat myös EU:ta ja sen komission uusinta vaatimusta kanneoikeuden myöntämisestä ay-liikkeelle.
Anonyymi at 5.55, kuten itse toteat kyseessä ovat arviot harmaasta taloudesta, ei tieto, ja lisäksi niitä suomalaisia yrittäjiä, jotka joutuvat kilpailemaan epärehellistä kilpailua vastaan ei lohduta se, että isot rakennusfirmat pyörittävät suurta osaa harmaasta taloudesta jossain toisaalla. Erilaisille suomalaisille pienille ja keskisuurille yrittäjille maahanmuuttajien laajamittainen veronkierto ja muu epärehellisyys omalla alalla on ongelma riippumatta siitä mitä isot rakennusfirmat tekevät.
Ei, en kannata Eu:ta, komissiota, enkä mitään niiden päätöksiä.
Maahanmuuttajat ovat vallanneet melkolailla alimman tason pikaruokapaikat eli kebab-pizzeriat. Siellä on töissä koko suku "avustamassa". Huvittavin oli se Hesan keskustassa "serkkuaan avustanut" tyyppi, joka sankarillisesti "pysäytti" isänsä kiväärillä viereisessä ruokaravintolassa ampuneen pojan (Sankarimyyttiä luomassa 27.11.2012).
Samoin ainakin kiinalaisia ja ilmeisesti myös intialaisia ravintoloita pyöritetään jopa orjatyövoimalla. Savonlinnassa ainakin yksi tällainen tuomio annettiin pari vuotta sitten. Turkkilainen järjestäytynyt rikollisuus tunnetusti myy oleskelulupia Eurooppaan ravintoloihin. Kun turvapaikkashoppaaja on työskennellyt tietyn ajan (yleensä pari vuotta) orjana, hän saa luvan perustaa oman paikan kunhan se ei syö kenenkään olemassaolevaa markkinaosuutta.
Virolaisia on paljon autokorjaamoissa ja venäläisiä logistiikkabisneksessä. Afrikkalaisia on henkilöstövuokraamoissa, jotka myyvät esim. tiskaripalveluita suurille henkilöstöravintolaketjuille. Kaikki ovat löytäneet omat paikkansa.
Tuorein mamu-vetoisen ruokapaikan orjatyöpaikkatapaus on Tampereelta tältä vuodelta. löytyy guuglettamalla kyllä.
Kävin sattumalta paikassa vain pari viikkoa ennen kuin se suljettiin. Eihän ruuassa mitään vikaa ollut mutta silti... siellä asui muistaakseni orja takahuoneessa ja paiskoi duunia kellon ympäri 7 päivää viikossa eikä ollut TESsin liksat.
Kattava buffa maksoi reilun kympin. Ei suomi-poika siihen pysty viikonloppuna, sunnuntaisin.
Eilen vastaavasti kävin Helsingissä eräässä lähi-itävetoisessa paikassa ensimmäistä kertaa. Hyvä ruoka, ei siinä mitään. 2 reilua annosta ruokaa maksoi 14,40. Väitän yhä että yksikään suomalainen ei pystyisi eikä saisi pitää sellaista paikkaa. Parhaimmillaanhan näissä mestoissa asiakas on käytännössä siinä keittiötilassa tai keittiöstä on ovi suoraan ulos, mikä on asetusten vastaista, sen tietää jokainen suomalainen alalla. Pienessäkin vessassa täytyy suomi-paikassa olla väliovi ennen varsinaista vessanovea... moni ei usko miten tarkkaa se touhu on. paskapoliisi voi tulla koska vaan mittanauhan ja mittarien kanssa mittailemaan ja laskuhan siitä tulee perässä.
Laki ja asetukset, tai paremminkin niiden valvonta eivät ole kaikille samat ravintola-alalla, tai ainakaan minä en sitä usko. Harmi, ettei tarkemmin tähän voi kertoa mutta tuo eilinen paikka ei saisi ensimmäistäkään naurettavaa "OIVA-hymynaamaa" oveensa, enkä tiedä saako nytkään, kunhan se pelleily alkaa kohta.
Terveysfasistit tekevät kaikkensa kyykyttääkseen ihmisiä, mutta se on jo toinen tarina.
Eräässä Helsingin parhaista pizzapaikoista, asiakaspaikkoja ehkä 20, on vuodesta toiseen sunnuntai-iltaisin 5-6 ukkoa duunissa + autoileva pizzakuski . tiedän, kun olen paikassa asioinut jo toistakymmentä vuotta. auttamassahan siellä ollaan kaveria, tietenkin. Käykää katsomassa suomalaisvetoista isoa paikka samaan aikaan, siellä 2, max 3 henkeä töissä, isommissakin paikoissa.
Kumitonttu: "Maahanmuuttajat ovat vallanneet melkolailla alimman tason pikaruokapaikat eli kebab-pizzeriat. Siellä on töissä koko suku "avustamassa""
- Juuri noin. Kun maahanmuuttaja x on virallisesti töissä ravintolassa, ja sosiaaliturvan varassa elävät veljet y ja z ovat joka päivä avustamassa x:ää, palkat tulevat verottomina y:lle ja z:lle, ja siihen vielä sosiaaliturva kummallekin päälle. x:n ei tarvitse maksaa y:lle ja z:lle paljoa, ja he tulevat kaikki hyvin toimeen. Jos joku viranomaistarkastaja tms. erittäin harvoin tulee käymään, selittelyt, nopeat poistumissuunnitelmat, hämäykset, teeskennellyt kielen ja sääntöjen ymmärtämättömyydet, jne. ovat valmiina. Tarvittaessa käytetään rasismikorttia. Suomalaiset ravintolayrittäjät, jotka maksavat kiltisti palkat, verot ja maksut, ja toimivat sääntöjen mukaan, eivät pysty kilpailemaan tuollaisen kanssa.
Kumitontun kommentin loppuosaan ei ole lisättävää, se puhuu puolestaan.
Valkea:
Juu ei varmaan lohduta suomalaista yrittäjää se, että suurin osa harmaasta taloudesta on kotoperäistä. Mutta kukapa tällaista taaskaan olisi väittänyt.
Asioiden mittasuhteet ovat edelleen silti olemassa. Harmaa talous on iso ongelma, johon toki mamu-peräinen yrittäjyys tuo oman mausteensa, mutta itse ongelmassa se on pieni osa. Voimavarat ja mielenkiinto kannattaa kohdistaa olennaisiin ja isoihin kysymyksiin.
Viittaamaani komission ehdotukseen kannattaisi suhtautua suopeasti, jos oikeasti haluat kuvaamistasi ongelmista eroon. Se avaisi aika nopean ja tehokkaan tavan puuttua alipalkkaukseen.
Sama pätee tietysti myös Kumitontun kuvaamiin tapauksiin, mutta kuten sanottu, Suomessa kirjoilla olevien työntekijöiden orjuuttamiseen on vähemmän mahdollisuuksia kuin lähetettyjen työntekijöiden, väristä ja huulien paksuudesta riippumatta.
Anonyymi meillä on näkemyseroja, jotka eivät ole sovitettavissa yhteen, sinun mielestäsi suomalaisten yrittäjien vaikean tilanteen ruohonjuuritasolla voi sivuuttaa merkityksettömänä, minun mielestäni ei. Näkemykseni ei ole millään tavalla riippuvainen siitä mitä isot rakennusfirmat tekevät harmaan talouden suhteen, ja mitä minun mielestäni sille pitäisi tehdä. Suhteuttamalla kaikkiin ihmisiin ja kaikkiin ongelmiin voidaan suhtautua välinpitämättömästi. Maahanmuutto on ongelma Suomessa, mutta Ranskassa on enemmän maahanmuuttajia, maahanmuuttoa ja maahanmuuttajiin liittyviä ongelmia, joten Suomen maahanmuutosta ei tarvitse välittää. Sinulla ja monilla muilla suomalaisilla on syöpä, mutta maailmalla paljon suuremmalla määrällä ihmisiä on syöpä, joten suomalaisten vähälukuisista syövistä ei tarvitse välittää. Jne. Suhteuttaminen on tekosyy välinpitämättömyyteen. Aina löytyy joku suhteutus, jolla suurta määrää suomalaisia koskevat ongelmat voidaan sivuuttaa merkityksettöminä.
Vastustan Eu:ta kokonaisuutena, kaikkia sen säännöksiä, lakeja, veroja ja byrokratioita, myös niitä lakeja, joita jotkut suomalaiset pitävät hyvinä lakeina. Suomalaiset pystyvät halutessaan hoitamaan pimeän työn ongelman itse, poliittista tahtoa siihen ei vain tällä hetkellä ole. Ongelmat kasautuvat ja toimivat signaalina sille, että asialle pitää tehdä jotain. Ihmiset oppivat ja muuttavat toimintaansa, tai kantavat seuraukset. Kumpikin ovat itsenäiselle ja omista asioistaan vastaavalle kansalle oikeudenmukaisia seurauksia. Jos pimeä työ yleistyy ja pitkittyy, eikä ongelmaa saada poliittisesti hoidettua, myös ruohonjuuritason suomalaisten kannattaa alkaa tehdä yhä enemmän töitä pimeästi. Ehkäpä jonain päivänä suomalaisille on normaalia olla maksamatta veroja. Ongelmille löytyy aina lopulta tavalla tai toisella hyvä ratkaisu.
Meillä selvästikin on näkemyseroja, mutta niiden yhteen sovittamisesta en tiedä, enkä oikeastaan välitäkään tietää, koska se ei ole jutun ydin.
Suomalaisten yrittäjien - siis osan heistä - ongelmat eivät ole merkityksettömiä, kuten muuten ei sen yksittäisen sotaa paossa olevan mutakuononkaan, mutta minun järkeni sanoo, että laitetaan ensin isommat asiat kuntoon (sikäli kuin ne laitettavissa on), jonka jälkeen on helpompi lähestyä myös muita kysymyksiä.
Maahanmuutto on varmaan jonkinmoinen ongelma, mutta kuitenkin vähäpätöisempi kuin taloudellinen kurimus, joka maailmaa tällä hetkellä koettelee. Ja sitä nyt en saa millään tulkittua (globaalin) maahanmuuton ongelmaksi.
Sitä minä en millään ymmärrä, että jos oikeasti haluat harmaata taloutta päivänvaloon ja epäselviä työmarkkinoiden pelisääntöjä kuntoon, et esitä mitään ns. lähetettyjen työntekijöiden asemasta.
Samalla keskityt selittämään ravitsemusalan ongelmia kebab-miesten kansallisilla luonteenpiirteillä. Ravintolamaailmaa sitovat Suomessa lait, jotka ovat samoja sekä mutakuonoille että kantaväestölle. Laki siis koskee kaikkia täällä toimivia. Sen sijaan ulkomailta operoivia huijareita on vaikeampi tavoittaa ja tämän kitkemiseen kansainvälinen yhteistyö on ainoa mahdollisuus. En näe, että esität ensimmäistäkään ratkaisua tähän. Onko sinulla niitä tarjota?
Rautalangasta: jos kebab-paikka myy tuotteitaan alle oikeiden kustannusten, se maksaa joko alipalkkaa tai jättää lakisääteiset maksut maksamatta. Jos edellinen, niin ay-liikkeen kanneoikeus auttaisi peloteltujen sukulaismiesten suitten avaamiseksi, jos jälkimmäinen, niin liiketoimintakieltoa lisää tai vielä tiukempi viranomaisvalvonta.
Olen ollut ymmärtävinäni, että mainitut esimerkinomaiset ratkaisut ongelmiin eivät näytä sinua lainkaan kiinnostavan. Miksi?
Hyvä kommentti anolta.
Minusta esitys valvonnan lisäämisestä on tietenkin toimiva vaikka vastustan lisävalvontaa. Miksi säädämme kaikkia elämän osa-alueita niin tiukasti että vastaus kaikkeen on lisätä valvontaa?
Anonyymi, pimeä työ on suurelta osin keinotekoinen ongelma, jota poliitikot eivät halua hoitaa, koska he tekevät hiljaista yhteistyötä pimeää työtä teettävien isojen rakennusfirmojen ja vastaavien yritysten kanssa. Aikanaan Mot -ohjelmassa käsiteltiin niitä teknisiä keinoja, joilla pimeä työ voitaisiin nopeasti ja helposti poistaa kotimaisin voimin. Minulle ne sopivat ihan hyvin. Jos suomalaisilla ei ole tulevaisuudessakaan riittävästi poliittista tahtoa pimeän työn poistamiseen, pimeä työ ja verojen maksamatta jättäminen yleistyy yhä enemmän suomalaisten keskuudessa. Se on hyvä korvaava ratkaisu. Eu:ta ei tarvita säätelemään pimeää työtä. Eu:lta ei yleisesti kannata hyväksyä hyvää/"hyvää" eikä huonoa, koska Eu on kokonaisuutena haitallinen byrokraattinen järjestelmä.
Lisäys anonyymille. Maahanmuutto on pitkällä tähtäimellä suurempi ongelma kuin talouskriisi, tai mikään muu poliittinen ongelma. Lyhyellä tähtäimellä talouskriisi on poliittisesti suurempi ongelma. Keskittymällä pelkästään lyhyen tähtäimen asioihin pitkän tähtäimen asioiden kustannuksella aiheutetaan korjaamatonta pitkän tähtäimen vahinkoa.
Valkealle:
Mennään uskomusten ja/tai metafysiikan tasolle, kun väitetään
- pimeän työn olevan keinotekoinen ongelma
- poliitikoilla olevan jonkinlainen salamyhkäinen haluttomuus korjata asiaa
- EU on vain ja ainoastaan haitallinen byrokraattinen järjestelmä, josta ei ole hyötyä edes kansainvälisen normiston luomisessa (ilmeisesti kansallisvaltio onnistuu tässä globaalissa tehtävässä ylikansallisia instituutioita paremmin)
- maahanmuutto on yhteiskunnan tulevaisuuden keskeinen (ja ainut?) ongelma
Näihin dogmeihin saa toki vapaassa maassa uskoa, jos haluaa, mutta keskustelua on vaikea käydä, mikäli tappisolut tunnistavat vain mustan ja valkoisen.
Pimeä työ on seurausta siitä, että verojen määrä koetaan liian korkeaksi suhteessa saatuun etuun. Ja kun saatua etua valutetaan "ulkoryhmille" kuten maahanmuuttajille, niin kierre vain syvenee. Kun samalla päätösvaltaa annetaan "ulkoryhmille" EU:iin, niin ei tässä ole mitään metafysiikkaa.
Voidaan toki pohtia, missä määrin kansallisvaltio kykenee tässä toimimaan, ja jos Norjaa, Islantia, Sveitsiä, Israelia, Turkkia tai vaikkapa Marokkoa katsoo, niin ilmeisesti ihan hyvin. En osaa sanoa, kun ei kuulu minun osaamisalueeni ytimeen, mutta minusta kansallisvaltiolla ei ole mitään sellaista, miksi EU ei voisi koostua kansallisvaltioista. Me tarvitsemme KILPAILUA emmekä valvontaa. Tarvitsemme verokilpailua, mahdollisuuden työskennellä ja muuttaa toiseen EU-valtioon jne jne.
Jos ymmärrän oikein, niin sinä lähinnä ajat nyt sitä takaa, että tässä pitäisi jotenkin lisätä valvontaa vastaukseksi puolalaislle putkimiehille? Minusta puolalaiset saavat tulla tänne omilla kilpailuvalteillaan (vaikka alle suomalaisten minimipalkkojen) JOS ME OLEMME AVANNEET RAJAMME EU:lle. Mutta jos me taas haluamme säädellä omaa pohjoismaista yhteiskuntamalliamme, niin sitten EU on meille väärä paikka.
Toistan: EU:ssa puolalaisen yrityksen tulee saada tulla Suomeen omilla vahvuuksillaan ilman että sen tulee noudattaa suomalaista säännöstöä. Toinen vaihtoehto on laittaa rajat kiinni ja päättää mitkä yhtiöt ja millä säännöillä tänne saavat tulla.
Sellainen ei mielestäni toimi, että yritämme pitää oman korkeaan verotukseen perustuvan yhteiskuntamallin ja ihmettelemme kun muista maista tulevat ulkoryhmäläiset eivät koe moraalista tuskaa rikkoessaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluvia tapoja.
Voi olla että olen väärässä, mutta näin minä asian näen.
Sotaa paossa olevaa mutakuonoa on parasta auttaa hänen omassa kotimaassaan tai niin lähellä hänen kotimaataan kuin pääsee. Se on yksinkertaisinta, halvinta ja kaikille osapuolille parasta. Suomi on kaukana hänen alkuperäisestä kotimaastaan. Suomen ja mutakuonon kotimaan välissä on monta maata jotka ovat turvallisia ja kulttuuriltaan ja asenteiltaan enemmän kotimaata muistuttavia kuin Suomi.
Maahanmuuttopolitiikan saisi hallintaan tekemällä korjauksia sosiaaliturvalakeihin ja julkisia palveluja ja kunnallisia asuntoja koskeviin lakeihin. Suomen sosiaaliturva ja kunnalliset asunnot tulisi sallia vain Suomen kansalaisille. Ainoa sosiaaliturvan muoto jonka voisi sallia ulkomaan kansalaiselle, olisi rajoitettu oikeus työttömyyskorvaukseen, eli työttömyyskorvausta maksettaisiin yhtä monelta päivältä kun on ehtinyt olla todistetusti työpaikallaan töissä. Näin sosiaaliturvaturistit pidetään kaukana.
Yleisesti ottaen asioiden vieminen kansainväliselle tasolle on vastuun siirtämistä muille. Parempi on toimia läheisyysperiaatteen ja lokalisoinnin mukaan. Läheisyysperiaate lähtee siitä että asiat päätetään ja toteutetaan mahdollisimman lähellä ja alhaalla ja paikallisten ihmisten kanssa. Tämän perusteella mitä ylemmäs mennään, sen pienempi määrä asioita päätetään. Nurinkurista on siinä että EU on väittänyt kannattavansa läheisyysperiaatetta mutta EU itse on keskusjohtoinen ja haluaa enemmän ja enemmän valtaa jäsenmaiden kustannuksella.
EU:ta ei tarvita edes kauppavyöhykkeenä koska ETA-sopimus turvaa kaupalliset edut. Norjan, Sveitsin ja Israelin taloudet toimivat vaikkeivät ne ole EU:n jäseniä.
Tuo on hyvin sanottu että asioiden vieminen kansainväliselle tasolle on vastuun siirtämistä eli pakoilua. Tosi hyvä nyrkkisääntö, jota en tullut muistaneeksi.
Säestän Kumitonttua ja Vierasta.
Kahteen ensimmäiseen kohtaan. Mainitsemassani Mot-ohjelmassa käsiteltiin myös poliitikkojen haluttomuutta ottaa käyttöön riittävästi toimivia ja tehokkaita keinoja pimeän työn hallintaan, vaikka ne ovat asiantuntijoiden suositusten perusteella kaikkien asianosaisten tiedossa (joitain keinoja aina otetaan käyttöön). Sama ohjelma käsitteli myös poliitikkojen hyviä ja molemminpuolisesti hyödyttäviä suhteita pimeää työtä teettäviin isoihin yrityksiin. ---> Siksi suurelta osin keinotekoisesti ylläpidetty ongelma.
Eta riittää Suomen taloudellisiin tarpeisiin. Suomi ei tarvitse Eu:n liukuhihnalta tuottamia huonoja, järjettömiä ja paikoin sisällöiltään diktatorisia lakeja, paisuvaa byrokratiaa, suuria kustannuksia, suomalaisten miljardien eurojen lähettämistä konkurssimaihin, lisääntyvää suomalaisten rahojen säännöllistä redistribuutiota Eu:n sisällä, jne. Euroopassa ja maailmalla on monta menestyvää maata, jotka osoittavat, että ilman Eu:ta tulee mainiosti toimeen.
Maahanmuutto muuttaa länsimaita kehitysmaiden suuntaan, ja länsimaat ovat hitaassa sivilisaation rappeutumisen ja heikkenemisen kierteessä. Maahanmuuton heikentämä Usa on menettämässä asemaansa johtavana valtiona, Ranska ja Hollanti ovat hitaasti islamisoitumassa, Ruotsilla on vakavia ja kasvavia maahanmuuttoon liittyviä ongelmia, jne. Maahanmuutto on kaikki tekijät huomioiden tärkein poliittinen kysymys. Muutos on kaiken lisäksi valtioiden hitaan muutoksen mittakaavassa suhteellisen nopea; sukupolvessa ehtii nähdä radikaaleja muutoksia huonompaan, kuten olen itse omin silmin nähnyt ja kokenut Helsingissä.
Lisään hiukan Kumitontun lauseeseen: Me tarvitsemme KILPAILUA emmekä valvontaa ja Eu:n laajuista keskusjohtoisuutta.
Kumitonttu ja Valkea:
Juttu alkaa rönsyillä moniin suuntiin. Tässä tiivistys omista näkemyksistäni:
- minusta on vaikea jatkaa keskustelua, jos nähdään harmaa työ poliitikkojen enemmän tai vähemmän tietoisesti ajamana asiana, ja jonka perusteeksi esitetään yksi tv-ohjelma
- verokilpailu on ongelmallinen asia kokonaisuuden kannalta, vähän samaan tapaan kuin se, että Suomessa kunnat kilpailevat hyvistä veromaksajista
- verokilpailusta voidaan esittää myös moraalisia/moralistisia kannanottoja, jos siihen turvautuvat maat, jotka nauttivat runsaista EU-tuista, koska muut maat rahoittavat silloin tämän
- näen asian nimenomaan niin, että jos hingutaan yhteiselle pelikentälle (EU kauppa-alueena ja taloudellisena toimijana), pitäisi pelisääntöjenkin olla enemmän tai vähemmän yhdenmukaiset (kuten suunnilleen olikin ennen itälaajentumista). Eli jos puolalaiset nauttivat EU:n heille avaamista mahdollisuuksista, en pidä lainkaan epäloogisena, että heiltä ja muiltakin edellytetään jotakin myös verotuksen ja työlainsäädännön osalta siinä missä muunkin jäsenmaita sitovan lainsäädännön kohdalla (nythän esim. Britannin hallinnoimat Kanaalin saaret ja Luxemburg on todettu ongelmallisiksi veroparatiiseiksi ja asialle yritetään kovasti tehdä jotakin - tosin epäilemättä laihoin tuloksin)
- ei työvoiman, tavaroiden ja pääoman avaaminen tarkoita todellakaan sitä, että Suomen pitää luopua kansallisesta lainsäädännöstä joka asiassa ja että tänne voidaan tulla omilla "kilpailuvalteilla". Ehkä kumihuulien kilpailuvaltti sitten on "erikoistuminen orjatyövoiman käyttöön erityisesti kebab-alalla" ja he saavat tätä erikoisosaamistaan käyttää, koska Suomen rajat ovat auki. Ei kai?
- elintasokuilujen syntyminen itälaajentumisen myötä EU:n sisällä pääasiassa heikensi Länsi-Euroopan maiden asemaa. En siis kannata kurjuuden levittämistä ja Turkin jäseneksi ottamista.
- juu, siinä voin olla samaa mieltä, että meillä saattaisi/olisi saattanut riittää ETA-tasokin, mutta joka tapauksessa kun rajoja ei voi kiinni laittaa, joku kansainvälinen elin tarvitaan kansainvälien tason ongelmien ratkaisemiseksi
- itse en sinänsä koe maahanmuuttoa ongelmaksi, jos täällä tekemistä piisaisi, mutta kun nykyhetkellä ei piisaa. Toistan edelleen: suurin ongelma työmarkkinoilla ovat lähetetyt työntekijät, eivät mutiaiset. Heistä voi koitua muita ongelmia, mutta ei nyt tässä yhteydessä aleta keskustella siitä
Tuskin tästä yksimielisyyttä saavutetaan, joten minun on varmaan turha jatkaa. Kiitos kuitenkin keskustelun avaamisesta.
Kiitos itsellesi.
Minusta verikilpailu on hyvä asia, se on EU:n paras puoli ja nyt sitä ajetaan alas. Ei hyvä.
Minusta monikulttuuriseen maahan kuuluu todellinen monikulttuurisuus eli jos perustalle liittovaltion Puolan kanssa niin heillä on oikeus toimia omilla periaatteillaan. Toinen vaihtoehto on tarkasti valvoa ketkä tänne pääsevät. Mutta molempia ei voi tavoitella.
Anonyymi,
isojen rakennusfirmojen hyvillä suhteilla poliitikkoihin tarkoitin tietenkin sitä, että isot rakennusfirmat maksavat ja tarjoavat poliitikoille ja puolueille tukia, avustuksia ja etuja. Isot rakennusfirmat eivät maksa niitä ilman, että ne saavat vastapalveluksia. Erillään siitä, että poliitikot käyttävät liian vähän pimeän työn vastaisia keinoja ja soveltavat niitä riittämättömästi, pelkästään logiikkaa käyttämällä pimeän työn voi huomata olevan keinotekoinen ongelma. Normaalisti valtio haluaa veroja. Isojen rakennusfirmojen ja muiden rakennusalan toimijoiden pimeän työn takia todella suuria summia veroja jää saamatta. Pimeän työn vastustaminen on siis valtiolle itse itsensä rahoittavaa hommaa. Pelkästään yksinkertaisimpaa keinoa käyttämällä (ja monia muitakin keinoja tietysti on), eli lisäämällä tarkastajien määrää niin paljon, että ne pyörivät koko ajan, lähes asuvat, suurten rakennusfirmojen kaikilla työmailla, ja monilla muilla työmailla, pimeä työ tulee suurimmalta osin estetyksi ja valtio saa runsaasti lisää verotuloja. Lisääntyneet verotulot kattavat runsain mitoin tarkastajista aiheutuvat kulut. Valtio ei kuitenkaan halua verotuloja, joka on täysin vastoin sen normaalia toimintaa, joka selittyy edellä mainituilla poliitikkojen hyvillä suhteilla mm. isoihin rakennusfirmoihin.
Samanlainen tilanne vallitsee mainitsemiesi veroparatiisien suhteen. Eurooppalaisille poliitikoille virtaa niin paljon rahaa sekä mafialta, että laillisilta yrityksiltä, että veroparatiiseille ei todellisuudessa tehdä mitään. Näyttäviä, mutta todellisuudessa tehottomia ja riittämättömiä illusorisia toimenpiteitä veroparatiisejä vastaan tietenkin suoritetaan:
http://areena.yle.fi/tv/1825844
On hiukan erikoista, että poliitikot ovat saaneet vakuutettua monet kansalaiset siitä, että maahanmuutto on jokin luonnonvoima, joka vain tapahtuu, ja jolle ei voida tehdä mitään. Maahanmuutto on *poliittinen päätös*. Me voimme luoda juuri sellaisen maahanmuuttopolitiikan kuin haluamme, suodattaa maahanmuuttajia juuri siten kuin haluamme tai pysäyttää maahanmuuton kokonaan jos haluamme. Kuulostaa siltä, että asut itse alueella jossa on vain vähän tai ei ollenkaan maahanmuuttajia ja maahanmuuttajista aiheutuvia ongelmia. Suomi on kuitenkin kansalaisten yhteismaa, ja siitä kannattaa pitää huolta maahanmuuttoa vastustamalla, vaikkei vielä tällä hetkellä joudu itse kohtaamaan juurikaan/ ollenkaan maahanmuutosta seuraavia ongelmia. Muussa tapauksessa ne pahenevat ja leviävät aikanaan kaikkialle Suomeen.
Vastustan kategorisesti sitä, että suomalaiset joutuvat kilpailemaan huonommilla säännöillä kuin pimeää työtä tekevät maahanmuuttajat ja ulkomaalaiset, ja maksamaan samalla heille usein aiheettomia sosiaalitukia. Olen tilanteen mukaan avoin monenlaisille ratkaisuille, jotta tilanne saadaan tasoitettua, kunhan sillä ei tarkoiteta Eu:n keskitetyn vallan lisäämistä. Pidän kuitenkin parhaimpina ratkaisuja, joilla suomalaisten verotaakka vähenee.
Lähetä kommentti