Lyhyen ajan sisään jäi jo toinen lääkärinä työskennellyt mies kiinni petoksesta, joka tässä tapauksessa siis oli lääkärin oikeuksien hankkiminen ilman vastaavaa tutkintoa ja osaamista (eihän lääkärin työ tutkintoa vaadi kuten ei ajaminenkaan ajokorttia). Varsinaiseen hengenvaaraan kukaan kuitenkaan joutui, sillä suojatien ylittäminen on yhä vaarallisempaa kuin kuoleminen väärään diagnoosiin, saatikka diagnoosia seuraavaan hoitoon. Vielä maanantaina Esa Laiho oli ollut Nummelan terveysasemalla vuorossa, joten täytyy myöntää, että hermot ovat Esalla rautaa.
Peräti merkillistä on kuitenkin se, että terveydenhuollon, joka kuitenkin nappaa 20% verovaroista hiukan laskentatavasta riippuen, prosessit ovat aivan sekaisin. Terveydenhuollon tavoitteenahan julkisella puolella on tuottaa jokaiselle mahdollisuus saada lääkärinhoitoa sitä tarvitessaan, eli käytännössä aina halutessaan. Vanhuksilla lääkärikäynti on osa sosiaalista seuraelämää, ja geriatrina toiminut Esa Laiho lienee siinä ympäristössä pärjännyt hyvin tai jopa kiitettävästi. Laihon tapauksessa vain yksi asia on merkittävää omasta mielestäni.
Maksuton - tai ilmainen, ihan miten vaan - terveydenhuolto tuottaa prosesseja, joita kukaan ei valvo. Osaa tai ehdi, sillä ei ole merkitystä. Kukaan Laihon potilaista ei voine saada korvausta kunnalta, kuten voisi saada yksityiseltä yritykseltä, jos Laiho olisi sellaisessa työskennellyt. Lahdessa kuulemma 4.000 potilasta hoitanut Laiho aiheuttaisi kaupungille jättilaskun, jos jokainen potilaista vaatisi maksunsa takaisin. Sillä edellytyksellä, että maksun ajatellaan sisältävän myös verolla subventoidun osuuden.
Julkisessa terveydenhuollossa on prosesseja, jotka valvonnan puutteessa eivät tuota mitään muuta kuin pahaa mieltä. Jokaisessa yrityksessä on töissä ihmisiä, jotka eivät tuota mitään, joten siitä ei nyt ole kyse. Tällaisia tuottamattomia yksilöitä työpaikoilla on, koska rakenteet muuttuvat jatkuvasti. Eilen hyvä ja järkevä työ muuttui tänään tuottamattomaksi. Kestää vielä hetken, ennen kuin joku sen oivaltaa - harvoin työntekijä itse - ja organisaatiota tai vähintään toimintatapaa muutetaan.
Julkista terveydenhuoltoa tuntevat usein heittävät nyrkkisääntönä, että 30% tehostamista voitaisiin saavuttaa suunnilleen sormella tökkäämällä. Omakohtaiset kokemukseni toimialalta tukevat väitettä. Kun terveydenhuoltoa ajatellaan prosessina, jossa projekti on yksi kerta, ja prosessi on sarja toistuvia projekteja, niin lääkärillä käynti on itsessään se projekti. Mennään ovesta sisään, potilas liioittelee ja lääkäri näyttelee uskovansa, tullaan ovesta. Kuinka on mahdollista, että tätä prosessia ei siis kukaan valvo? Missä on johdon vastuu? Kuka vastaa ja kenelle? Minua kiinnostaa enemmän saada vastauksia noihin kysymyksiin kuin siihen, että miten tämä on mahdollista. Kaikki on mahdollista, ja varsinkin jos kukaan ei kanna vastuuta, mahdottomasta tulee mahdollista.
lauantai 12. marraskuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Itseoppineita puoskareita on maailman sivu. Siitähän tässäkin on loppujen lopuksi kyse. Toivottavasti tämä herra on muistanut soveltaa Sinuhen viisaita periaattetta ja määräännyt vain "hoitoja ja lääkkeitä jotka eivät ainakaan vahingoita potilasta"
Laajempa ja pysyvämpää vahinkoa tekevät nykyään nämä valeasiantuntijat, joita meillä on johdossamme. Kuten nykyinen valevaltionvarainministeri...
Päivää Äksy! Potilaat kuulemma pitivät häntä mukavana lääkärinä. Varmaan, kun kaveri jaksoi jutella ja kuunnella. Sillä tavallahan sitä lääkärin työtä pitäisi tehdäkin, jos ihan tarkkoja ollaan.
Olihan se yksityisessä yrityksessäkin. "Viimeiset kolme vuotta mies on pyörittänyt ikäihmisten hoitoon erikoistunutta yritystä, joka vastaa yli 5 000 vanhuksen lääkäripalveluista. Osakeyhtiömuotoisessa yrityksessä työskentelee 15 erikoislääkäriä ja muuta asiantuntijaa." Lainaus Iltalehden nettiversiosta.
Vaikka ei sillä kai väliä.
Ehtoota Sanna! Joo ja poliisi takavarikoi 600.000, mitä määrää ei julkiselta puolelta tienaa. Käytäntö menee niin, että lääkärit tekevät - ahneuden mukaan - jonkun määrän privaa. Tällä kaverilla määrä on ollut suuri, sillä rahanahneus lienee ollut alun alkainen motiivi koko kusetukseen.
Mutta tarkoitin lähinnä sitä, että hepu sai julkiselta puolelta itselleen ns. suositukset, jolla välttyi ulkomaalaisilta lääkäreiltä vaadittavasta näyttökokeesta. Ei sillä, tuskin hän olisi siinä enää kiinni jäänyt, mutta kuvastaa julkisen sektorin touhua, että kaveri saa esimieheltään suosituksen! No, lääkäripula ja niin päin pois, mutta silti. Julkisen terveydenhuollon johtamiskulttuurista saa hyvän esimerkin tästä tapauksesta.
Ilmeisesti heppu ei ottanut privapuolella potilaita vastaan vaan teki ns. keikkalääkärinä hommia alihankintana julkiselle puolelle. Tässä piilee muuten toinenkin ongelma: kun kunnan lääkäri tekee duunia, hän on virkamies ja virkavastuulla. Mutta jos terveysasemalla on keikkalääkäri, hänpä ei olekaan virkavastuun alainen. Entäpä sitten, jos tulee tilanne eteen, että lääkäriltä vaaditaan arviota esimerkiksi huostaanotosta tai pakkohoidosta - kukapa ottaa vastuun kantaakseen, koska kyseessä on kuitenkin hallinnollinen päätös. Turha väittää, että joku vikamies. Muodollisesti voi ottaa, mutta rangaistus moisesta on sakkoja. Pieni hinta.
Lähetä kommentti