maanantai 25. heinäkuuta 2011

Kolehtirahoilla kotiin


Jack Rackhamin tunnettu merirosvolippu yllä on yksi parhaiten tunnetuista symboleista. Tiede-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli merirosvouksen historiasta. Itselleni aivan uusi tieto oli se, että Suomessa kerättiin Ruotsinvallan aikaan kirkoissa kolehtia merirosvojen panttivankien lunnaiksi. Niinkin myöhään kuin 1820-luvulla suomalaiset laivanvarustajat joutuivat ostamaan firmaaneja - lupia liikkua merirosvojen hallitsemilla alueilla. Vasta Amerikkalaisten kertakaikkinen kypsyminen merirosvojen ahneuteen - jopa 20% vastaperustetun valtion budjetista meni merirosvoille - lopetti toiminnan, kunnes 2000-luvulla somalit aloittivat toiminnan tässä laajuudessa uudelleen.

3 kommenttia:

vieras kirjoitti...

Iltaa! Kumis, tässä minun kommentissani voi olla toistoa jostain aiemmasta kommentista jonka sanoin jossain toisessa blogissa tai sähköpostiviestistä, mutta sanon sen silti.

Olen jatkuvasti kummastellut miksi Suezin kanavan kautta kulkevat kauppalaivat ovat niin avuttomia Adeninlahdella ja Somalian rannikon edustalla kulkevien merirosvojen kanssa.

Olen kummastellut miksi kauppalaivoilla ei ole aseistusta. Ei ole kovin vaikeaa pitää laivalla mukanaan rynnäkkökiväärejä, kiväärejä ja pistooleja. Nuo ovat melko kevyitä ja vievät vähän tilaa. Noita on helppo pitää vaikka koko ajan mukana tai ainakin koko ajan niin lähellä että voi hälytyksen sattuessa ottaa käsiin. Tuollaisia aseita saa melko edullisesti, laillisesti tai vaikka laittomasti. Myöskin sinkoja ja konekivääreitä voisi olla varustuksena kun niitä on helppo pitää laivalla.

Ennen vanhaan, purjelaiva-aikana, käytännössä jokaisella kauppalaivalla oli aseistus koska merirosvous oli hyvin yleistä. Laivoissa oli kanuunat. Lisäksi laivan miehistöllä oli yleensä tuliaseet, eli pistoolit ja musketit. Ja jos ei tuliasetta niin aikakin teräaseet, eli miekka, tikari tai puukko.

Olen myöskin miettinyt sitä voisiko joissakin tapauksissa kokeilla vaihtoehtoisia kulkureittejä eli Koillisväylän, Luoteisväylän, ja Panaman kanavan kautta. Lisäksi yksi vaihtoehto olisi kuljettaa tietty osa rahdeista tavarajunilla Siperian rataa pitkin Kiinaan tai Kiinasta länteen. Ehkä Afrikan eteläkärjen kautta purjehtiminen olisi liian kömpelöä mutta jopa sitäkin kai pitäisi joskus harkita.

vieras kirjoitti...

Voisi olla niinkin että olisi jokin merirosvohälytysjärjestelmä, joka hälyttää paikalle lähimmän sotilasosaston jos merirosvot ilmestyvät näköpiiriin.
Juhani Putkinen kirjoitti siitä taannoin.

Kumitonttu kirjoitti...

Ymmärtääkseni amerikkalaisilla kauppalaivoilla on aseistetut joukot mukana viranomaisten käskystä. Koska en tiedä, niin joudun vain veikkaamaan, miksi merirosvous roihuaa Somalian edustalla: sen laittaminen kuriin edellyttäisi hyökkäystä tukikohtina toimiviin satamiin. Siviiliuhrien välttämiseksi operaatio vaatisi mittavat maajoukot tai toimivan keskushallinnon, mitä Somaliassa ei siis ole.