tiistai 6. maaliskuuta 2012

Ruuhkamaksun vaihtoehto

25 vuotta sitten Suomeen rakennettiin suurella tohinalla saksalaismallista päätiet kattavaa hätäpuhelinverkostoa. Puhelinkoppeja piti ilmaantua moottoriteiden varsiin kilometrin välein, muualle harvemmin. Muistaakseni niitä joitain kymmeniä ehdittiin rakentaakin, ennen kuin matkapuhelinverkon nähtävillä olevat edut korvasivat suunnitelman.

Vuosikymmen myöhemmin tien vierustat rakennettiin täyteen kameratolppia, joiden tehtäväkään ei ole parantaa liikenneturvallisuutta, vaan tuoda rahaa valtiolle. Pian kameratolppien rakentamisen jälkeen matkapuhelimiin ilmestyivät kartastot, joihin käyttäjä sai ladattua tolpista varoittavan paikannustiedon.

Nyt valtio suunnittelee ilmaston lämpenemisen nimissä tiivistä kaupunkirakentamista. Kuten tiedetään, Neuvostoliitossa kansa pakkosiirrettiin taajamiin, kyliin ja kaupunkeihin, joissa toisinajattelijoiden kyttääminen oli helpompaa ja halvempaa. Valitettavasti ilmaston lämpenemistä ei voidakaan estää keskittämällä ihmiset kettutarhaa muistuttaviin betonikoppeihin radan varsille, kertoo tuoreessa väitöskirjassaan maisteri Jukka Heinonen:
Ilmastonmuutoksen suhteen tiivis aluerakenne ei Heinosen mukaan kuitenkaan ole merkittävä tekijä, eikä sen pitäisi ohjata kaupunkien hiilijohtamista.
Tämä ei varmasti tullut kellekään realistille yllätyksenä, mutta gaia-uskossaan vahvoille alarmisteille tulos on hyvin kiusallinen.

Pääsin tänään kokeilemaan aamuruuhkassa uutta keksintöä uudessa koeajoautossa: vakionopeudensäädin etäisyysvalvonnalla. Kuvassa näkyy pieni vihreä piste 110 km/h -kohdalla, mikä tarkoittaa asetettua nopeutta ja todellinen nopeus kuvanottohetkellä on tietenkin tuo viisarin osoittama 70. Oranssi auto kuvaa, että autoni kamera on tunnistanut omalla kaistallani minun edelläni auton. Sen alla olevat vaakapalkit kuvaavat, kuinka pitkän turvavälin olen asettanut oman autoni ja edellä menevän väliin - tässä tapauksessa yksi palkki eli lyhin matka: ehkä 25 metriä TÄSSÄ NOPEUDESSA.


Mikä ihmeellisintä, niin järjestelmä toimii kuin unelma. Se hiljentää vauhtia liikenteen mukaan, pitää turvavälin aina oikeana ja kiihdyttää liikenteen rytmiä herkeämättä seuraten. Kun peileissä on vielä varoitusmerkit viereisillä kaistoilla katvealueelle jäävistä autoista, en voi kuin kehua järjestelmää! Auton hands-free -järjestelmää käytettäessä liikkumista ei tämän turvallisemmaksi voi enää tehdä. Millään ruuhkamaksuilla ei liikennettä saada yhtä sujuvaksi kuin näillä uusiin autoihin saatavilla ajoturvallisuutta ja -mukavuutta lisäävillä varusteilla. Mutta sehän ei alun alkaenkaan tainnut olla ruuhkamaksuja suunnittelevien mielessä, vai mitä?

1 kommentti:

Igor kirjoitti...

Volvo?

Älä nyt, turhia vimpaimia. Alkolukko sen olla pitää ja GPS seuranta verottamista varten. Vasta silloin sossu ja vasuri on tyytyväinen.