torstai 16. toukokuuta 2013

Ramadan radan varrelta

Eilen näin auton, jonka rekisteri oli SEI-500. Siitä en ehtinyt napata kuvaa, mutta tämän kanssa oltiin rinnan liikennevaloissa. Täytynee juhlia Ramadanin päättymistä.


Palasin juuri kisastudiosta, ja siellä joku nuori kertoi minulle lähtevänsä opiskelemaan erääseen keski-eurooppalaiseen pikkukaupunkiin syksyllä. Kysyin tietty uteliaana, että mikä siinä kaupungissa vetoaa, niin tämä pölvästi selitti, että "siellä on autoton keskusta ja muutenkin on otettu kaikessa huomioon kestävä kehitys". Osoitin esimerkkiä ja hain toisen ja kolmannen lasin hiilidioksidipitoista kuohujuomaa.

Tikanpoika lähetti muuten helvetin hyvän uutisen:
Kaikkien ei tarvitse tunkea asumaan radanvarteen päällekkäin, sanovat metropolin vaihtoehdoksi julistautuneet Pukkila, Myrskylä ja Lapinjärvi. Kuntien mielestä maalla täytyy saada asua ja sinne on voitava rakentaa.

Kaavaehdotukset alkavat muistuttaa entistä Neuvostoliittoa, jossa kylien päälle vedettiin ruksit, siis päätettiin ettei niillä ole tulevaisuutta. Tiivistämistä perustellaan kasvihuonekaasujen pienentämisellä.

Jouko Kyytsönen
Penaali Jouko Kyytsönen ansaitsisi jonkun työnsankarin kunniamitalin tästä uroteostaan!

9 kommenttia:

tikkablog kirjoitti...

Pahintahan tässä on, että oluen käyminen tuottaa hiilidioksiidia. Tieto järkyttää mielenrauhaani.
Pelkään pahoin, että kieltolista tai päästöverot odottavat lempijuomaani.

Diggaan noiden kuntien viestistä ja aion selvittää mitä ne tarjoavat.

Anonyymi kirjoitti...

Myös Mäntsälä vaikuttaa erittäin asialliselta, vaikka valitettavasti radan varrella sijaitseekin. Siellä kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa juhlii suhteessa erittäin vähän kommunisteja, vihreitä ja muita mätäpaiseita. Ja onhan sieltä peräisin Mäntsälän kapinakin.

Parasta kuitenkin on joku kuukausi sitten uutiisiinkin asti päässyt kaupungin valtuuston suunnitelma yhdistää kaupungin toiminnot osakeyhtiöiksi yhden holdingyhtiön alle, joka mahdollisesti sijaitsisi jossain "veroparatiisissa". Syyksi mainitsivat veronmaksun optimoinnin...

Tuohon voisi todeta, että "aika kylmäävää tekstiä 2010 -luvun Suomessa", kuten Anu Silfverberg luonnehti tilannetta, jossa jonkun firma työntekijät räkivät kattoon tekemättä mitään, koska heille oli kerrottu, että firman tarkoitus on tehdä voittoa ommistajille, johon siis Anun ym. kommentti...

t. Pörri Orava

Vasarahammer kirjoitti...

Tikkablogista luin, että tiet ovat pääkaupunkiseudulla huonossa kunnossa. Tämä vastaa omia kokemuksiani. Etenkin ulosmenotiet ovat täysin urilla ja nastojen karhentamia.

Tienpito on kuitenkin myös aluepolitiikkaa, eli pelkät liikennemäärät eivät ratkaise.

Kepulaiset (joita Maaseudun Tulevaisuus edustaa) ovat aina vastustaneet keskittämistä, joten ei mitään uutta auringon alla.

Toisaalta Soininvaaran visiot "hylättyjen omakotitalojen hautausmaista" kylmäävät. Ne eivät nimittäin toteudu ilman valtiojohtoista ilmastopolitiikkaa, jota Soininvaara kannattaa.

tikkablog kirjoitti...

Kyllä se asia, Vasara, on juuri noin. Ei sitä edes liioitella tarvitse. Hyvänä esimerkkinä nyt vaikka Helsinginkatu, jota ei uskoisi minkään maan pääkaupungin kaduksi. Kallion alueella muutenkin osa kaduista on maastoajoneuvolle tarkoitettuja.

Toinen linja, Viides linja varmaan yks karmeimpia... Töölössäkin tilanne jo aika heikko. Kulosaaren sillalla meni yks talvi takajousi autosta poikki kun ajoin kuoppaan (rakennusviraston joku suursmurffi totesi kirjeitse ettei ollut mahdollista tuo), pääväylät, merkittävät kokoojakadut kuten Mäkelänkatu, täysin urilla ja montuilla. Sturenkadun/Mäkelänkadun -risteyksen ylittäminen mistä suunnasta tahansa irroittaa paikat hampaista ellei ole pajero alla.

Mulla oli sellainenkin ajatus jossain vaiheessa, että kuvaisin tiestön kuntoa nettiin. Hirveä vaivahan siitä olisi ja pysähtyminen jossain Kehä Ykkösellä tai Lahden motarilla ei ole sallittua muutenkaan, eikä se kyllä ole viisastakaan. Yritän ottaa muutamia "valittuja paloja" auton ikkunasta käsin ja laittaa niitä esille.

Vaikka aina haukunkin Nelostietä sota-ajan kärrypoluksi oli siellä tässäkin kuussa joiidenkin kuntien alueella, lähinnä nyt Jyväskylän pohjoispuolella kymmeniä kilometrejä varsin hyvälaatuista tietä. Ehkä se onkin sitä kuntapolitiikkaa, mene ja tiedä.

Vaihtoehtoja Helsingissä asumiselle otetaan vastaan. Mäntsälä mainittu, täytyy tunnustaa etten ole koskaan käynyt.

Anonyymi kirjoitti...

Jos se Vasaraa yhtään lohduttaa, niin täällä"kepulandiassa" eli maaseudulla tiet ovat siinä kunnossa, että alkaa käydä kateeksi jo Itä-Karjalan tietkin Neuvostoliiton romahduksen aikaan. Ja niitä piti silloin tosi karmeina.

vieras kirjoitti...

Teiden ylläpito puhtaasti liikennemäärien mukaan voi olla iteään ruokkiva kierre. Jos jostain maaseudulta tai maakunnasta supistetaan tierahoja niin sen tien kunto laskee siihen tasoon että se ehkä pitää muuttaa soratieksi.

Kumitonttu voi arvella onko tämä foliohattu vai ei. Sekoomus, sossut ja virheet de röda haluavat keskittää ihmiset ja talouselämän koska se on triviaalein tapa tappaa Kepu. Kun tyhjennetään maaseutu ja maakunnat, niin Kepu menettää äänestäjiä. Se vaan että muuttajat eivät helpolla äänestä uudella paikkakunnalla. Ja toiseksi Perussuomalaisten olemassaolo sotkee kuvioita, kun perusilla on äänestäjiä sekä maalla että kaupungeissa.

Virheillä on motiivi siinä että kun kootaan ihmiset Helsinkiin niin ulkopuolisesta suomesta tehtäisiin asumiskieltoaulue jossa pysyvä asuminen on kielletty. Vain virkistyskäynnit, larppaaminen, marjastus, sienestys, kalastus olisi sallittua. He haluavat suurkaupunkifiiliksen Helsinkiin sillä että kootaan Suomen asukkaat yhteen paikkaan, ikään kuin Helsingistä tehtäisiin Hongkong tai Singapore. Helsinkiläiset vihreät sanovat suunnilleen tähän tapaan että jos et asu Helsingissä ydinkeskustassa tai edes radanvarren kolossissa, syö kasviksia ja, jos ei sun kotiin pääse metrolla tai ratikalla niin olet ilmastorikollinen. Vihreät ovat Helsingissä suuri ryhmä koska suurin osa Suomen hörhöistä on koottu Helsinkiin.

SDP haluaa ihmiset kerrostaloihin jotta he eivät vieraantuisi politiikasta ja jotta äänestäisivät demareita.

Sekoomus ajaa maanomistajien, kiinteistönomistajien, vuokranantajien ja rakennusliikkeiden ja aliurakoitsijoiden etuja. Sekoomus haluaa pihtailla kaavoittamisessa koska nopea kaavoitus pitäisi tonttien ja kiinetistöjen hinnat kurissa ja estäisi merkittävän hinnannousun.

Ei minua haittaa radanvarret itsessään vaan niissä sijaitsevat tympeät kolossitalot. Jos rata menee jonkin paikkakunnan kautta niin mieluummin olisi sellaisia idyllisiä kylämäisiä paikkoja. Sellaisia kuin oli 1800-luvulla asemien lähistölle muodostuneet asemakylät, jollaisia muodostui Suomessa ja muissakin maissa. Nytkin voisi tehdä taloja uusvanhaan tyyliin. Isoisoisä oli asemapäällikkö.

tikkablog kirjoitti...

Vieraan kanssa samaan mieltä Virheiden motiiveista. Meikäläisen aivoon ei mene se mitä ne haluavat, ja haluavatko ne lopulta itsekään sitä mitä ne ajavat tänne.

Sinkaporessa ja Honkonkissa on sentään korkeita taloja...
Nyt oli tarjolla Helsinkiin jonkinmoinen pilvenpiirtäjä. Sitäkin piti vastustaa, vaikka sen olisi käsittääkseni rakennuttanut omalla rahallaan joku ulkomaalainen sijoittaja. Ei kelvannut rahakaan Oikeamielisille, eikä työpaikat.

Suomi pitäs suunnilleen tyhjentää ja pakata tähän Kehien sisälle, jos Virheiltä kysellään, mutta ylöspäin ei saa rakentaa. Oli kai Neukuissakin sentään muutama korkea rakennus, muistaakseni se Stalinin hotelli, vai mikä sen nimi on.

Jotain parakkikyliä radanvarteenko ja pyöräkaistoja, vai mitä ne haluaa. Tai ehkä tuossa Jätkäsaaren tornissa vastustettiin niitä "pahoja yrityksiä, jotka yrittää maksimoida voittoja", tai jotain semmoista hippilässytystä. Muutamia perusteluja näin ja ne olivat kuusivuotiaan tasolla: "se on ruma". Siinä on kertakaikkiaan keskustelun lopettava perustelu.

Helsingin vihervasemmisto haluaa tuhota tämän kaupungin, siltä se vaikuttaa.

Kumitonttu kirjoitti...

Helsingissä korkeat rakennukset varjostavat, eikä meillä ole mahdollista rakentaa katuja pimentämättä mitään kymmenien kerrosten korkuisia taloja tiuhaan. Yksittäisinä sellaiset Stalinin hampaat ovat epämiellyttäviä ja huonosti kokonaiskuvaan sopivia kuten tuulimyllyt Lapin tunturialueella.

Kaavoituksella käytetään isoa valtaa kuntalaisten elämään ilman todellista demokraattista vaikutusmahdollisuutta. Tässä suhteessa Sekoomus ei eroa muista puolueista. Rakentamisella ja kaavoituksella on pyritty maksimoimaan kunnan rahavirta, mutta - samoin kuin maksullinen pysäköinti - maanhintakoron (keskustassa maa on niukka resurssi ja siksi kalliimpi kuin laitakaupungilla) keinotekoinen nostaminen johtaa katastrofiin. Yhteisomistuksessa olevaa maata ei pidä laskuttaa vaan jakaa aikaperusteisesti kaikkien käyttöön. Kuka tahansa voi myydä oman aikansa toiselle, jolloin markkinoista ei muodostu julkisen sektorin monopolia kuten nykysysteemissä.

tikkablog kirjoitti...

Tämä vähän sivuaa aihetta. Tässä valtio "ystävällisesti ohjaa" pientä ihmistä kohti radanvartta.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/omakotiliitto%20kiinteist%C3%B6vero%20on%20varallisuusvero-3500