Englannin sosialistinen työväenpuolue, Labour, salasi valtakaudellaan ikävän tilaston maahanmuuttajista. Romaniasta ja Bulgariasta tulevat työllistyvät huonosti ja elävät muita todennäköisemmin sosiaalituilla. Puolue tilasi tutkimuksen ollessaan vallassa, mutta jätti tulokset julkaisematta estääkseen vaalikeskustelun vuonna 2010 epäonnistuneesta politiikastaan.
Konservatiivipuolueen ministerit syyttävät nyt sosialisteja salailusta ja aikovat julkaista 165.000 puntaa maksaneen tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajien työttömyys keskimäärin tarkasteltuna on suurempi kuin syntyperäisten englantilaisten, eikä heitä kiinnosta osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Yli 1/3 Lontoon asukkaista on syntynyt Englannin ulkopuolella.
Paljastus kääntää huomion jälleen kerran sosialistien kiisteltyyn maahanmuuttopolitiikkaan. Yvette Cooper, varjohallituksen sisäministeri myönsi sosialistien "epäonnistuneen". Vuoteen 2008 asti työväen puolue noudatti "avoimien ovien" politiikkaa maahanmuuton suhteen, mikä aiheutti valtavan kasvun viisumeissa, työ- ja oleskeluluvissa. Gordon Brownin johtama sosialistihallitus otti sittemmin käyttöön pisteytyksen, mikä teki EU:n ulkopuolisille kouluttamattomille maahanmuuttajille pääsyn entistä vaikeammaksi. Muutos ei kuitenkaan vaikuttanut EU:n uusista jäsenmaista tulleisiin ihmisiin, kuten puolalaisiin (EU-jäsen vuodesta 2004), romanialaisiin ja bulgarialaisiin (2007).
Sosialistit toistuvasti lupasivat tiukentaa maahanmuuttoa Itä-Euroopasta turvatakseen englantilaisten työllisyyden. Salaiseksi julistettu tutkimus kuitenkin paljastaa, että 27% bulgarialaisista ja romanialaisista maahanmuuttajista on kouluttamattomia ja yli 15% heistä eli vuonna 2009 sosiaalituilla. Näistä kahdesta maasta saapuneet ovat työllistyneet kaikkein huonoiten kaikista ryhmistä. Vaikka maahanmuuttoa EU:n ulkopuolelta tiukennettiin, näiden kanhden maan muuttovirta kiihtyi merkittävästi vuodesta 2007 alkaen.
Bulgarialaisilla ja romanialaisilla on muita useammin vähintään nelilapsisia perheitä, mikä rasittaa koululaitosta erityisesti Lontoossa, jossa heistä asuu yli puolet. Kolmella prosentilla Englantiin saapuvista romanialaisista ja bulgarialaisista on vähintään viisi lasta. Vuosina 2004-2010 Romanian ja Bulgarian asukasluku laski, mutta Englannin nousi selvästi. Niissä maissa työttömyys laski, mutta Englannissa nousi.
90-luvun puolivälistä alkaen Britannian väkiluku on kasvanut nimenomaan maahanmuuton takia, ja muuttajien enemmistö on ollut muiden maiden kansalaisia eikä paluumuuttajia. 80-luvulla muuttotappio oli yli 40.000 henkilöä vuodessa. Vuosina 1992-95 muuttovirta kääntyi plussalle 9.200 henkilöä keskimäärin vuosittain, mutta vuosina 2004-2007 muuttovoitto oli jo 178.000 henkilöä vuosittain.
Britannian väkiluku kasvoi neljällä miljoonalla vuoteen 2010 mennessä, ja nyt enemmän kuin joka kolmas (34%) lontoolainen on syntynyt ulkomailla. Asuntoministeri Grant Shapps totesi "Tämä on törkeä peittely-yritys epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta ja yrityksestä salata se äänestäjiltä. Konservatiivit aikovat valvoa maahanmuuttoa tiukasti ja palauttaa kansalaisten luottamuksen järjestelmään."
Uuden hallituksen suunnitelma pysäyttää maahanmuuttajien pääsy EU:n ulkopuolelta tuleville vähentää maahanmuuttoa merkittävästi. David Cameronin mukaan muutto pitää rajata joihinkin kymmeniin tuhansiin eikä satoihin tuhansiin, kuten viime vuosina. Maahanmuuttoministeri Damian Green sanoi "Puutumme valeavioliittoihin ja olemme ottaneet käyttöön erilaisia menetelmiä paljaastaksemme luvattomasti maassa olevia. Kehittelemme edelleen menetelmiä selvittääksemme, mitkä maahanmuuttajaryhmät ovat meille hyödyllisiä ja mitkä eivät."
Sosialistien avoin maahanmuuttopolitiikka aiheutti kiivasta keskustelua vuoden 2010 vaaleissa. Pääministeri Brown haukkui Gillian Duffya, rochdalelaista isoäitiä, fanaatikoksi mikrofonin jäätyä vahingossa päälle (video, selittely, reaktio ja tekstiversio), tämän kyseltyä pääministeriltä maahanmuutosta. Nyt Yvette Cooper myöntää, että "Toimimme väärin maahanmuuttoasioissa. Siirtymävaiheen aikana itäeurooppalaisten muuttoa olisi pitänyt rajoittaa. Pisteytysjärjestelmä olisi pitänyt ottaa käyttöön paljon aikaisemmin." (Telegraph)
sunnuntai 25. syyskuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
Noinhan se on Englannissa mennyt. Mutta tähän mennessä uusi hallitus ei ole saanut oikeasti tehtyä tulvalle yhtään mitään.
Olin kesällä Englannissa ja tein yhden pitemmän reissun minicapilla. Jossa oli hyvää aikaa jutella kuskin kanssa niitä näitä. Minulla oli kovasti pokassa pitelemistä kun suhari, joka oli ihan sympaattinen ja puhelias kurdi, piti minulle pitkän luennon aiheesta "Lontoossa on aivan liian paljon Puolalaisia ja ne vie meidän työpaikat ja kämpät..."
Ainoa toimiva englantilainen auto on musta cab. Ottaen huomioon, että siihen kouluttautuminen on vuosien työ, ei ole ihme, että niissä ei paljoa puolalaisia näy. Kuulin englantilaiselta kaverilta, että ulkomaalaisen kanssa avioituminen on syntyperäiselle britille sosiaalinen arvonnousu (jos puoliso on työväenluokkainen) tai arvonlasku (jos on yläluokkainen). Hän tarkoitti perinteistä valkoista länsieurooppalaista ulkomaalaisella. Näiden puolalaisten ja muiden voi olla vaikea saada edes white trashista itselleen siippaa.
Nuo minicabit on Englannissa niitä epävirallisia tai "pimeitä" takseja, jotka on sitten merkiltään ihan mitä vaan. Paikallisten neuvoa, että minicabia ei koskaan kannata ottaa "lennosta" on ehkä syytä noudattaa. Jos pyytää hotellin respaa sen tilaamaan tai sitten vaikkapa tilaa sen jostain kadunkulman lippukioskista, niin se tulee todennäköisesti jostain luotettavksi tiedetystä firmasta/isännältä.
Lontoon perinteiset cabitkin ovat uudistuneet eivätkä edes läheskään kaikki ole enää mustia, vaan niitä näkee kaikissa sateenkaaren väreissä ja mielikuvituksellisissa mainosmaaluksissa. Tuo virallinen taksikuskin tutkinto taitaa vieäkin olla käytössä, vaikka GPS onkin takseilla käytössä. Mutta Brittien perinteet muuttuvat hitaasti.
Englanti varmasti on suomeen verrattuna edelleen vahvasti luokkayhteiskunta. Mutta se englantilainen white trash nimenomaan tekee poikkinaintia yli kaikkien kulttuuripiirien.
Ja kyllä ne perinteiset avut ja "arvot" toimivat tuossa siipan valinnassa Englannissakin yli niiden luokkastatuksien. Syötiin yhtenä iltana Italialaisessa ravintolassa, jossa jumalattoman nätti ja todella sympaattinen puolalaisneitonen palveli meitä. Naureskelin hänen kanssaan tätä globalisaatiota, Lontoossa sijaitsevassa Italialaisravintolassa puolalainen tarjoilee suomalaisille. Mutta jos Keskiäkäinen mies olisi ollut parikymmentä vuotta nuorempi ja vapaampi, olisin varmasti kysellyt, että mitä neito aikoo tehdä töiden jälkeen tai huomenna. Ja olisiko deitit mitenkään mahdolliset?
Mielenkiintoisia pointteja, en epäile ollenkaan.
Itse naureskelin kun männä kesänä Suomessa asuva englantilainen tilasi englanniksi kiinalaisessaa ravintolassa ruokansa, kun tarjoilija ei puhunut suomea.
En luota Cameronin väitteisiin suoralta kädeltä. Sitten kun Migration Watch UK:n tilastot näyttävät, että todellinen muutos (ei vain periaateohjelma -papereissa ja poliittisissa puheissa) on tapahtunut, Cameronin puheet voi ottaa vakavammin.
http://www.migrationwatchuk.org/
Näin on, tuo tutkumiksen "paljastus" on puhdasta sisäpolitiikkaa, jolla konservatiivit hutkivat sossuja.
KT: Ei minulla itse asiaan ole lisättävää mutta asian vierestä.
Toteamuksesi 'Ainoa toimiva englantilainen auto on musta cab' vaatii oikaisua. Entä Jagge tai Rollsi tai urheiluautopuolella Lotus tai Aston Martin jne. Ja kyllä Lantikka tuntuu pärjäävän tuolla maasturipuolella sekin.
Ehkä tarkoitit että ainoa toimiva englantilainen taksiauto on musta cab :)
Nuo mustat cabit on kieltämättä luku sinänsä. Kyllä niihin matkustaja rakastuu.
Aivan, hyvä huomio. Vaikka brittiautoilla on tuo legendaarinen maine laatuongelmineen, niin hyvästä yrityksestä ei tietenkään pidä keljuilla. Vanhat brittiautot ovat niin koomisen pieniä (tai kaikki euroautot tietysti olivat), että pistää oikein miettimään syytä. Kun ei tällainen nykyihmisen mittoihin kasvanut meinaa mahtua ilman kenkälusikkaa jonkun MG:n tai Minin kabiiniin millään. Ratti on lähempänä kuin oma napa ja kolina, räminä ja pauke keskeytymätöntä. Moottorit on kuin Vespasta varastettu, ja ainoa joka kiihtyy on kuski. Kyllä ne Amerikassa osasi tehdä autoja jo siihen aikaan, kun täällä vielä piirrettiin kolmattatoista muunnelmaa Spitfiren sylinterikannen teknisistä oivalluksista.
Lähetä kommentti