Tästä nyt on varmaan jo kirjoiteltu riittämiin eri medioissa, mutta tungenpa lusikkani ikään kuin jälkiruoaksi sekametelisoppaan. Suomen koululaisten menestys PISA-kokeessa on pudonnut komeasti. Kati Sinenmaa on kaivanut blogiinsa tiedot aiempien kokeiden pistemääristä, kiitos siitä, joten minä säästä omaa aikaani ja lasken ne vaan keskiarvoiksi:
540 pistettä vuonna 2000Karkeasti pudotus on ollut noin 15 pistettä.
546 pistettä vuonna 2003
553 pistettä vuonna 2006
544 pistettä vuonna 2009
529 pistettä vuonna 2012
Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden keskimääräinen pistemäärä matematiikassa oli 98 pistettä heikompi kuin syntyperäisten suomalaisoppilaiden. Ero vastaa yli kahta kuoluvuotta. Ero lukutaidossa oli 116 pistettä ja luonnontieteissä 126 pistettä.Ja sitten kun tuo tarkoitus poksahtaa sormille, niin opetusministeri Krista Kiuru kiirehti välittömästi toteamaan, että pudotuksen syynä ei ole maahanmuutto:
Maahanmuuttajataustaisia oli 15 prosenttia suomalaiskoulujen oppilaista. Maahanmuuttajista oli siis tarkoituskella yliedustus.
Myös professorit Pekka Kupari ja Jouni Välijärvi korostivat, että ero maahanmuuttajataustaisten ja suomalaissyntyisten oppilaiden tuloksissa ei vaikuta kokonaistulokseen kuin yhdellä tai parilla pisteellä.Voi olla etten itse menestyisi enää PISA-kokeessa, mutta jos 15% saa 100 pistettä huonomman tuloksen, niin sen vaikutus on mielestäni 15 pistettä lopputulokseen. Ei suinkaan "piste tai kaksi". Vaan itseasiassa koko tuo laskun määrä 15 pistettä näyttäisi tulevan maahanmuuttajalasten huonommasta suorituksesta. Mitä viitteitä meillä on uskoa, että he kirivät tuon eron jossain myöhemmässä vaiheessa kiinni?
Onko toimittajakunta täysin kykenemätöntä haastamaan kaiken maailman sontaa silmät ja suut itsestään ulostyöntäviä vajakkeja? Mihin tarvitaan mediaa, jos sen ammattitaito on näin pahasti hukassa?
31 kommenttia:
Ehkä kaikki toimittajakunnan jäsenet eivät ole täysiä vajakkeja, mutta silloin nämä täyspäiset ovat hyvin lyhyessä talutushihnassa kuristuspannan kanssa kiinni. Ehkäpä toimittajista ne, jotka osaavat hiukan päättelykykyä (ja saisivat siis itsekin kohtuullisen tuloksen PISA-testissä) kokevat itsensä ja asemansa uhatuiksi jos he päästäisivät ilmoille jotakin joka on totta, mutta kerettiläistä suvaitsevaisuuskirkon mielestä?
Ja niin, poikani kertoi tuossa että hänen tuntemistaan kavereistaan PISA-testiin otti osaa huomattavan moni maahanmuuttajataustainen, mutta vain yksi kantasuomalainen.
Kouluissako siis valittiin osallistujat kokeeseen, vai osallistuivatko siihen aina koko ikäluokka tai koululuokka?
Jostain luin, että Ruotsissa yksityisten koulujen oppilaat eivät olisi mukana PISA-tutkimuksessa. Voi olla, että muistan väärin.
Ruotsissa ns. koulushoppailu on huomattavasti yleisempää kuin Suomessa. Sen avulla vanhemmat varmistavat, että heidän lapsensa eivät joudu kohtuuttomasti kärsimään monikulttuurikokeilusta.
Tiedän, että Helsingissä monet vanhemmat harrastavat samaa, eli vievät lapsensa vähemmän rikastuneeseen kouluun, vaikka se tarkoittaisi pitempiä koulumatkoja ja sitä, että lapset joutuu mahdollisesti itse kuljettamaan kouluun.
Näissä asioissa ideologia kävelee totuuden yli ja poliittisesti korrekti valhe on hyveellisempää kuin tosiasioiden tunnustaminen.
Pudotus ei johdu maahanmuuttajista. Suurin pudotus tapahtui Itä-Suomen poikien keskuudessa, eli alueella, missä maahanmuuttajia on vähän. Toisekseen maahanmuuttajia on vain muutama prosentti koululaisista. He eivät kokonaistulokseen juuri vaikuta. Kolmanneksi maahanmuuttajien määrä vajaassa kymmenessä vuodessa ei ole muuttunut paljoakaan.
Huomiota Pisa-kokeesta. Nyt ensimmäisen kerran testihistoriassa tytöt menestyivät kaikilla testatuilla osa-alueilla (lukeminen, matematiikka, luonnontieteet) poikia paremmin. Ruotsinkieliset menestyivät suomenkielisiä huonommin, mutta saivat matematiikassa pisteen suomenkielisiä enemmän.
Veikkaan, että opetusministeriössä ei tehdä yhtään mitään poikien huononmenestyksen takia. Tilanne olisi toinen, jos tytöt menestyisivät huonosti. Tätä on valtiofeminismi.
KT, Pisa-testeihin valitaan koko koulu ja sen testattavaan ikäryhmään kuuluvat oppilaat. Eli kaikki valitun koulun testi-ikäiset tekevät testin.
Tuosta mamu-taustaisten vaikutuksesta pisteisiin. Nyt testissä oli yliotos mamuja n. 15%, kun kaikista oppilaista mamuja on alle 5%. Tämä yliotoksen vaikutus poistetaan tilastollisessa analyysissä, joten mamujen vaikutus kokonaistulokseen on vain muutama piste.
Tuo 'Anynyymi' taitaa taas olla noita idiootteja sosialisteja jotka kiistävät kaikki afrikan ja muslimisuunnan maahanmuuttajista aiheutuvat negatiiviset vaikutukset ja esittävät omia mielipiteitään tilastollisina faktoina.
Alkoi naurattaa oikein tuo kommentti 'Tämä yliotoksen vaikutus poistetaan tilastollisessa analyysissä...'
Ja paskat, tulee sellaista valheellista soopaa että epäilen Anynyymina esiintyvän kommentoijan mielenterveyttä.
Pohjoisafrikan suunnan maahanmuuttajaryhmät ovat ongelmallisia monella tavoin ja pisa-testien heikentyminen on vain yksi osa-alue jossa nuo vaikutukset näkyvät.
Jaassu, mutta, kun tilastollisessa analyysissä, josta pisteet lasketaan yliotos poistetaan. Tämä on simppeliä tilastomatematiikkaa.
Koitakaan uskoa mamu-vaikutus on Pisa-tuloksiin pisteen parin luokkaa.
Itäsuomalaiset pojat pärjäsivät huonosti. Missäs persuilla on vahva kannatus?
Anonyymi voi lyödä faktaa pöytään väitteittensä tueksi.
Tämän lähteen mukaan:
PISAn kansainvälisen otanta-
standardin vaatimusten mukaan perusjoukon piti kattaa vähintään 95 % kaikista 15-vuotiaista. Suomessa perusjoukon ulkopuolelle rajattiin Ahvenanmaan koulujen lisäksi joitakin pieniä erityiskouluja. Rajausten jälkeen perusjoukon koko oli 65 769.
Yhteensä perusjoukon ulkopuolelle jäi 15-vuotiaista peruskoululaisista 1.2 %, eli
kattavuus oli 98.8 %.
Niin mitä dataa sieltä sitten on eliminoitu pois?
Linkkisi johtaa oman tähän kommentointi kenttään.
Kaikkia koulut eivät olleet mukana Pisa-testissä.
Tässä virrallista tietoa:
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2013/12/pisa.html
Suomessa ikäluokkaan kuulu n. 30000 lasta. Kokeeseen osallistui vajaat 10000 nuorta. Eli siis n. kolmasosa.
Morten Uhrskov kirjoittaa Jyllands Postenissa.
Sveriges kurs mod bunden (Ruotsin matka pohjalle)
Siinä Ruotsin huonolle sijoitukselle tarjotaan kaksi selitystä, eli yksityiskoulujen suuri määrä ja järjetön maahanmuuttopolitiikka.
Ruotsissa ongelman syyt nähdään toisaalla. Sosialistisessa Aftonbladetissa Ruotsin OAJ:n eli Lärarförbundetin puheenjohtaja sanoo:
"Det är väldigt tydligt att det beror på den mindre likvärdiga skolan. Det här är det höga pris som Sverige fått betala för det fria skolvalet"
Ongelma on siis vapaassa kouluvalinnassa, joka on johtanut segregoituneisiin kouluihin.
Perinteinen sosialistinen ratkaisu onkin sekoittaa ongelmalliset oppilaat tasaisesti kaikkiin kouluihin.
Näen pohjoisafrikkalaisten muslimien panokset maailman tieteellisten innovaatioden ja keksintöjen määrässä joka on suurin piirtein nolla.
Eli kyseessä on ihmisporukka joka ei ole kyennyt tuottamaan käytännössä mitään uutta kehitystä tähän maailmaan jossa elämme, mutta terrorismia ja väkivaltaa sekä raiskauksia sitäkin enemmän.
En epäile tippaakaan että noiden huippuosaaminen näkyy myös älykkyystesteissä, keskimääräistä huonompina tuloksina.
Ruotsin ongelmat ovat toki mamupolitiikassa, jossa maahanmuuttajien älykkyys on huomattavasti kantaväestöä alempana, mutta myös opettajien ammattitaidossa ja auktoriteetissa.
Luokassa opettaja koetaan lähinnä häiriöksi iloisen seuranpidon ja netissä roikkumisen ohessa.
Tosiaan, mukana on ollut noin 9.000 oppilasta (lähde).
Mikähän mahtaa olla 9. luokkalaisten joukossa mamujen määrä? Ei varmaan kauhean kauas heitä tuosta 15%:sta.
KT miksi et usko, jos tutkimuksen vetäjät sanovat mamujen vaikutuksen olevan vain muutama piste?
Tässä tietysti voi kysyä että onko opettajakunnalla ollenkaan merkitystä tulokseen, koska tyypillisesti peruskoulun opettajat tekevät jopa kolmenkymmenen vuoden uran ja leipääntynyt opettaja tuskin muuttaa opetustyyliään viimeisten kotkotusten mukaiseksi. Opettajat samoja kun 2000-luvun alussa, mutta oppilasaines on muuttunut.
Käykää muuten heittämässä ns. nuiva kommentti properuskoulu.net -sivulle. Ei muuten julkaise tai poistaa nopeasti pienetkin viittaukset siihen, että romahduksen syynä voisi mahdollisesti olla mamuilu. Siellä on opettaja, vuoden sellainen, joka pitää itseään likimain jumalasta seuraavana.
Vaikuttaisi olevan noin 5% (lähde), mutta mistään ei ilmene että tuollainen korjaus olisi tehty sen suhteen että kyselyssä ollut 15%:n osuus olisi laskettu 5%:iin, joka on siis heidän osuutensa ikäluokasta.
Täälä(kin) kun on kaikki viisaampia kuin minä, niin tämän http://yle.fi/uutiset/parjaatko_matematiikassa_ysiluokkalaisille_kokeile_minka_arvosanan_saat/6968854 kohta 2B.
Miten ne saa tuosta oikeaksi tulokseksi tuon 32 m2 ?
Mamuja oli 15 %, mutta se on tilastollisesti korjattu 5 %:iin. MUTTA. Jäljellä olevassa 95 % suomalaisista on siis selkeä yliedustus sellaisia, jotka ovat mamuvaltaisissa kouluissa. Heidän oppimistuloksensa ovat selkeästi huonompia kuin suomalaisvaltaisissa kouluissa olevien. Tämä selittää PISA-tulosten romahduksen.
Siitä voidaan sitten kiistellä, miksi mamuvaltaisissa kouluissa suomalaisoppilaiden tulokset ovat huonompia. Poliittisesti korrekti näkemys on suomalaisten rasististen vanhempien aiheuttama eli hyvät suomalaisoppilaat on siirretty pois näistä kouluista. Poliittisesti epäkorrekti näkemys taas sanoo, että mamuoppilaat häiritsevät ja hidastavat opetusta, jolloin suomalaisoppilaat oppivat huonommin.
Kolmion pisimmän sivun (eli matka katon harjalta räystäälle) pituus lasketaan kaavalla a^2 + b^2 = c^2 jossa a ja b ovat 1 ja 2,5 jolloin c^2 on 7,25 (1^2 + 2,5^2).
Jäljellä olevassa 95 % suomalaisista on siis selkeä yliedustus sellaisia, jotka ovat mamuvaltaisissa kouluissa
Totta. Oleellisinta mun mielestä on se, että kukaan ei halua edes käsitellä tätä aihetta julkisuudessa. Voi olla, että mamuilla on vaikutus tai sitten ei, mutta koko ajatuksen kategorinen kieltäminen "mamujen vaikutus on vain pisteen tai kaksi" on paljastava.
Jos mamujen vaikutus 5%:n osuudella on "pisteen tai kaksi" niin mitä tapahtuu sitten kun kouluissa on 20% mamuja? Onko Ruotsi esimerkkimme tässäkin? Ja ennen kaikkea - pitääkö Ruotsin olla esimerkki?
Jaska, tuo päätelmäsi ei ainakaan PISA-tutkimuksen tekijöiden mukaan ole tulokseen syynä. Merkittävin romahdus tapahtui Itä-Suomen kouluissa, joissa mamuja on vähän. Tosin pääkaupunkiseudullakin tapahtui heikkenemistä. Pääkaupunkiseudun tason lasku voi johtua mamuvaikutuksesta.
Paljonko Itä-Suomessa on poikia? Veikkaan ettei edes tuota viittä prosenttia.
Itä-Suomessakin on jo nykyään paljon maahanmuuttajia. Ei se mikään puhdas suomalaisalue ole ollut enää pitkään aikaan.
Toisen sukupolven maahanmuuttajien tulokset kuvaavat ensimmäistä sukupolvea kestävämmin maahanmuuttajien tuloksia, koska he ovat syntyneet Suomessa ja puhuvat Suomea käytännöllisellä tasolla samalla lailla kuin suomalaiset. Voimme odottaa, että maahanmuuttajataustaisten tulokset säilyvät tulevaisuudessa suunnilleen toisen maahanmuuttajasukupolven tasolla. Toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden ja syntyperäisten
suomalaisoppilaiden keskiarvojen erot olivat matematiikassa
70 pistettä, lukutaidossa 64 ja luonnontieteissä 81
pistettä.
No just. Voe voe... Monikulttuuristaminen ei tuo mitään muuta kuin vaalikarjaa vasemmistopuolueille. Pitäisi laittaa koko poliitikkokunta valtakunnanoikeuteen oman maan tuhoamisesta.
Maahanmuuttajat eivät ole yhtenäinen ryhmä. Aasialaiset ja tietyt euroopplaiset maahanmuuttajat menestyvät paremmin ja afrikkalaiset ja lähi-idästä kotoisin olevat huonommin. Voimme odottaa afrikkalaisilta ja lähi-idän maahanmuuttajilta maahanmuuttajien keskiarvoa huonompia tuloksia.
KT: "Pitäisi laittaa koko poliitikkokunta valtakunnanoikeuteen oman maan tuhoamisesta."
- Niinpä. Ensi vaaleissa sitten.
Demokratian yksi huonoista puolista on se, että valta vaihtuu aina verettömästi, jolloin aiemmin vallassa olleita ei koskaan laiteta mistään syytteeseen. Tämä siksi, että uudet valtaan nousseet samalla turvaavat oman henkensä luopuessaan joskus tulevaisuudessa vallasta.
Periaatteessa onkin hyvä että näin tehdään, koska muuten vallassa olevilla olisi kaikki syy roikkua kynsin hampain vallassa etteivät tule mestatuiksi, mutta oikeustajun kannalta on harmillista, että kansa ei koskaan voi kostaa sortajilleen.
Lähetä kommentti