lauantai 1. lokakuuta 2011

Varovaisuusperiaate

Monella Virheää liikettä kannattavalle on yllätys, että nykyajan eniten inhoa herättävällä poliittisella liikkeellä, natsismilla, oli oma vihreä siipensä. Jo entuudestaan tässäkin blogissa on viitattu Hitlerin veganismiin ja kansallissosialistien suunnitelmiin - kansanterveyden nimissä - kasvisruokailun suosion lisäämiseksi. Natsien hengellinen perintö nojasi pakanallisiin kansanperinteisiin ja erityisesti niebelungilainen kuolematon yli-ihminen sai uutta puhtia darwinilaisesta evoluutioteoriasta.

August Haussleiter oli 1979 Saksan Vihreät perustaneen johtotroikan jäsen Petra Kellyn ja Norbert Mannin kanssa. Haussleiter oli Pentti Linkolan saksalainen versio. Siinä missä suomalainen Wikipedia määrittelee Linkolan "radikaaliksi", saksalainen Wiki kutsuu häntä avoimesti "militantiksi" (keskustelua). Eugeniikka antoi rotuoppeihin uskoneille saksalaisille työkalun, joka johti miljoonien mustalaisten, juutalaisten, homojen ja sosialistien kuolemaan. Haussleiter oli mukana ns. Münchenin olutkellarikapinassa marraskuussa 1923, millä oli tarkoitus kidnapata baijerilaisia poliitikkoja eli suorittaa vallankaappaus. Mielenkiintoista Haussleiterissa on, että hän ei sodan jälkeenkään missään vaiheessa luopunut kansallissosialismin ja natsitoveriensa tukemisesta. Kuten Time-lehti salamyhkäisesti kirjoitti keväällä 1949 "Saksalla on kahdet kasvot".

Kanava-lehdessä (5/2011) Helsingin yliopiston epidemologian dosentti ja Sosiaali- ja terveysministeriön ylilääkäri Mikko Paunio kertoo, että käytännössä koko globaali ympäristöpolitiikka perustuu väärinkäsitykseen. 1800-luvulla vaikuttanut tartuntatautien perustan luonut John Snow tutki perinpohjaisesti Lontoota vaivannutta koleraa ennen kuin irrotti kaivon pumpun kahvan estääkseen saastuneen veden juomisen. Virheät ovat Paunion mukaan uskotelleet Snow'n irrottaneen kahvan "kaiken varalta" eli noudattaneen ns. varovaisuusperiaatetta, joka on esimerkiksi ilmaston lämpenemisessäkin suosittu ajattelutapa.

Paunion kirjoituksia arvosteli vuonna 1995 erittäin voimakkaasti pitkän linjan suomalainen vihervaikuttaja Markku af Heurlin, joka Soininvaaran blogissa näyttää saaneen jonkinlaisen puolueettoman tietäjän roolin. Heurlin kommentoi, että hänestä Paunio on "vaarallinen", koska hänen puheensa saattavat innostaa historiaa tuntemattomia kuvittelemaan, että esimerkiksi ydinvoiman vastustus olisi jotenkin vasemmistolaista sinänsä. Kuten Heurlin itsekin osuvasti totesi,
"Ydinvoima on ehkä aiheetta tullut modernin teknisen yhteiskunnan symboliksi. Ja juuri siksi sen puolustamisella tai vastustamisella on hyvin vahva merkitys ihmisen tajunnassa."

Kanava-lehti
on muuten jokaisen isänmaallisen, lukutaitoisen ihmisen syytä tilata. Lehti oli Kekkosen aikaan toimitussihteerinsa Kauko Karen aikana Suomalainen Suomi nimeltään. Timo Vihavainen kirjoittaa lehdessä näin:
"Leppymätön taistelu toisen osapuolen tuhoon saakka oli [1920-luvulla] kommunistien mielestä ainoa tapa ratkaista yhteiskunnan perusristiriidat. Oikeisto [Lapuan liike] vastasi samalla mitalla ja tuloksena oli demokratian kriisi, josta onneksemme selvisimme varsin vähin vaurioin. Tämä oli sen ansiota, että sekä oikeiston että vasemmiston puolella olivat vallitsevina tervejärkiset voimat, jotka pitivät kiinni laillisuudesta ja kaikkien oikeudesta esittää omat mielipiteensä.

Internetin keskustelupalstat kertovat hätkähdyttävästi, miten heiveröistä demokratian periaatteiden kunnioitus monilla tahoilla on. Vaatimuksia sananvapauden rajoittamisesta esitetään aivan avoimesti, vastustajia demonisoidaan ja lyödään [Oslon] joukkomurhalla ja vihjauksilla siitä, että he ajattelevat jotain muuta kuin sanovat. Villin logiikan mukaan siirtolaisuuden rajoittamiseen pyrkivät voimat ovat tosiasiassa ihmisvihaajia ja ääriaineksia vaikka muuta väittävät, koska maassamme ei siirtolaisuus ole ongelma eikä voi sellaiseksi tulla, toisin kuin muualla."
Eli kun joku sanoo, ettei Suomessa keskustella, niin kyllä keskustellaan! Se vaan tapahtuu Kanava-lehdessä eikä Hesarin sivustolla eikä netissä, vaan ihan perinteiseen tapaan paperilehdessä.

2 kommenttia:

Vasarahammer kirjoitti...

Isovanhempien kodista sain luettavaksi Kauko Kareen Tähän on tultu -kirjan molemmat versiot.

Näistä kirjoista käy ilmi, miten 60-lukulaisuus muutti Suomea. Muutokset eivät läheskään kaikilta osin olleet positiivisia.

Kumitonttu kirjoitti...

Kekkosen aikaan vanhemmat ikäluokat pitivät suunsa kiinni nuorison lähettyvillä, joten moni asia paljastuu vasta jälkikäteen kirjahyllystä.