Ensimmäinen ostamani auto (8-v vanha saksalainen) maksoi kolmasosan siitä, mitä maksoi pari vuotta myöhemmin ostamani ensimmäinen asuntoni. Ajaessani ajokortin isäni auto maksoi saman verran kuin perheasunto kerrostalossa Westendissä. Autovero oli silloin aika tarkkaan 100%. Nykyisin autovero on jotakuinkin 20%. Nykyisin auton hinta on jotakuinkin vuositulon verran - aikoinaan auton hinta oli monen vuoden bruttopalkkaa vastaava määrä.
Mieleeni vaan hiipi aamulla ruuhkassa seuratessani, että kuinka paljon autojen alentunut hinta on mahtanut siirtyä asuntojen hintojen nousuun. Sama juttu oli aikoinaan Soneran listauksen yhteydessä, jossa esitettiin Soneran mobiilipalveluiden kehitykseksi sellaisia näkemyksiä, että ihmisille ei jäisi rahaa mihinkään muuhun kuin asumiseen, ruokaan ja puhelinlaskuihin. Toki yhtälö oli järjetön tai jopa absurdi, mutta niin sitä vaan markkinoitiin tulevaisuutena.
Eli alempi liikenteen verotus johti (vai johtiko?) kalliimpiin asuntoihin, eikä sen tähden virheiden de röda unelmissa liikenteen lisäverotuksessa ehkä olekaan mitään muuta tavoitetta kuin alentaa asuntojen hintoja kaupungeissa. Ihmisillä on kuitenkin tietty rajallinen määrä tuloja, joiden painopiste vaihtelee asumisen, autoilun ja ruoan hankinnan välillä. Ylijäämä menee matkusteluun ja muihin harrastuksiin, mutta siinä ne keskiluokan valinnat ovat. Hyväpalkkaisten korkea verotus on pohjimmiltaan kateusveroa.
On se jännä juttu.
AA-kerho viittaa Autoihin ja Asuntoihin.
keskiviikko 2. maaliskuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti