lauantai 9. lokakuuta 2010

Lentokapteeni Hujanen

Muistatteko Pirkka-Pekka Peteliuksen biisin Kalakukko-Airways. No, tämä seuraava tapahtuma vetää sille vertoja (linkki).

Kuvan tuliterä Airbus 340-600, joka on maailman suurin koskaan valmistettu matkustajalentokone, on Toulousessa Ranskassa ilman ensimmäistäkään lentotuntia takanaan.


Ennen koneen luovutusta Etihadille ja neitsytmatkaansa varten sitä saapuu testaamaan seitsemän Abu Dhabi Aircraft Technologies (ADAT) edustajaa. Edustajat rullasivat koneen harjoitusalueelle.


Harjoitusalueella he asettivat kaikki neljä moottoria täydelle teholle. Tyhjä kone on ymmärrettävästi melko kevyt, jos kaikki neljä moottoria ovat täysillä.


Tietokoneet varoittivat voimakkaalla äänimerkillä, että kone ei ole valmis nousuun, koska sille ei ole tehty asiaankuuluvaa lähtövalmistelua.


Vaientaakseen metelin yksi ADATin insinööri kytki pois päältä järjestelmän, joka valvoo etäisyyttä maan pintaan. Sen seurauksena kone kuvitteli olevansa ilmassa ja vapautti jarrut. Se on automaattinen varojärjestelmä, etteivät lentäjät vahingossa laskeudu jarrut päällä.


Kukaan ADATin insinööreistä ei hoksannut vaan vetää kaasua pois päältä.


200 miljoonan dollarin arvoinen kone syöksyi päin betonimuuria.


ADATin insinööriryhmän myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.


Eikä tätä tapahtumaa ole muuallakaan uutisoitu.


Tapahtuman salaamisella haluttiin mahdollisesti suojata muslimeihin kohdistuvaa pilkkaa


Mieleen tulee vanha vitsi, jossa kysyttiin, miksi itäsaksalaisilla on Wartburg ja arabeilla kamelit. Vastaus: koska arabit saivat valita ensin.

6 kommenttia:

Ironmistress kirjoitti...

Failplane.

Kumitonttu kirjoitti...

Ninpä. Siis käsittämätöntä, että jotkut syyttivät tapauksesta Airbusia, jonka olisi tullut huolehtia, ettei ohjaimiin pääse lentotaidoton. Minusta on päivän selvää, että se, joka nappia painoi on täydessä vastuussa.

Asia joka tästä väistämättä nousee mieleen on se, että missä määrin tapahtuneella on taustaa siinä, että muslimit pitävät vääräuskoisia niin paljon alempiarvoisina, ettei heiltä tarvitse ottaa mitään oppia.

Anonyymi kirjoitti...

Taitaa insinöörintutkinto irrota muualla helpommalla kuin Suomessa?

Kumitonttu kirjoitti...

Tervehdys, Sammalkieli!

Varmaan Suomessa yleisesti ja Finskillä erityisesti lentoturvallisuus on aivan ehdotonta kärkitasoa. Kyllä Finskin muita kovemmilla hinnoilla on perusteensa, jos arvostaa turvallisuutta. Mutta eiväthän nykyihmiset ole valmiita maksamaan laadusta muutenkaan.

Timo kirjoitti...

Koska seuraan ilmailufoorumeita aktiivisesti, niin voin sanoa ettei tätä tapausta salailtu millään tavalla, se tuli julkisuuteen heti. Se, että kukaan ei kuollut voi selittää sen, että valtavirtalehdistössä asiaa ei pahemmin puitu.

Urbaanilegendoja kierrättäessä on muuten hyvä tarkistaa asia esim. snopesista, jossa sanotaan mm:

"This will probably be the subject of Airbus internal inquiries. But I find it hard to believe suddenly all the rules got broken because ADAT came along. It was at the Airbus headquarters, it was an Airbus test pen, it was an Airbus engineer at the right-hand seat, which the report said is where control inputs were coming from. An ADAT engineer was in the left seat."
http://www.snopes.com/photos/airplane/etihad.asp

Kumitonttu kirjoitti...

Timo, kiitos kommentista ja täsmällisen tiedon toimittamisesta.

Vanha sanontahan on, että totuus on tarua ihmeempää, mutta näemmä tällä kertaa ei ollut.