maanantai 2. heinäkuuta 2018

Yusuf: Unelmani on käännyttää

Koska toistuvasti kuulee väitettävän, että islamisaatio johtuu sosioekonomisista ongelmista, kotouttamisen riittämättömistä resursseista ja tietenkin rasismista, suomensin Judith Bergmanin hyvän kolumnin Gatestone Institutessa. Hän paljastaa kiusallisen virheen itseään suvaitsevina pitävien väittämistä: Euroopassa asuvat muslimit eivät maallistu, vaan yhä useampi ryhtyy hartaaksi muslimiksi työntäen heille tarjotun sosiaalidemokratian sivuun.

Hollannin hallitus julkaisi kesäkuussa raportin, jonka mukaan Hollannissa asuvat muslimit ovat muuttuneet entistä uskonnollisemmiksi. Vuosina 2006-2015 haastateltiin 7.249 hollantilaista, joilla on marokkolainen tai turkkilainen syntyperä. 2/3 Hollannissa asuvista muslimeista (noin miljoona henkilöä) on lähtöisin niistä maista.

Raportin mukaan 78% marokkolais-taustaisista rukoilee viidesti päivässä - turkkilaisista 33%. Lähtömaasta riippumatta noin 40% käy moskeijassa vähintään kerran viikossa. Yhä useampi nuori nainen käyttää huivia (64% vuonna 2006 ja 78% vuonna 2015) ja selvä enemmistö ruokailee sharian mukaisesti halalia (93% marokkolaiset ja 80% turkkilaiset). 96% marokkolaisista sanoo, että uskonto on heille hyvin tärkeä osa elämää, turkkilaisista 89%. Vuodesta 2006 vuoteen 2015 niiden marokkolaisten osuus, jotka noudattavat erittäin tiukasti islamia, on noussut 77%:sta 84%:iin. Turkkilaisilla luvut ovat 37% sekä 45%. Maallistuneita muslimeita on vähän . 7% turkkilaisista ja 2% marokkolaisista.

Tanskassa huomattiin jo vuonna 2004 tehdyn tutkimuksen yhteydessä, että erityisesti "toisen polven, korkeasti koulutetut ja yhteiskuntaan hyvin integroituneet naiset" ovat hakevat turvaa uskonnosta. Tuolloin professori Viggo Mortensen totesi: "Kasvava uskonnollisuus ei ole osoitus syrjäytymisestä. He ovat yhteiskuntaamme hyvin sopeutuneita ja haluavat noudattaa islamia".

Uudempi tanskalaistutkimus vuodelta 2015 vahvistaa muslimitaustaisten maahanmuuttajien uskonnollisuuden olevan edelleen kasvussa: vuonna 2006 päivittäin rukoili 37% ja vuonna 2015 jo 50%. Vuonna 2006 koraanin kirjaimellista tulkintaa kannatti 63% ja vuonna 2015 se oli noussut 77%:iin. Kööpenhaminan yliopiston uskontoihin perehtynyt sosiologi, Brian Arly Jacobsen, yllättyi tuloksista. "Uskoimme muslimien maallistuvan kuten tanskalaisetkin, jotka eivät ole enää erityisen uskonnollisia." Jacobsenin mukaan yksi selitys voi olla maahan rakennetut 20-30 uutta moskeijaa.

Tanskalaistutkimukset ovat yhdenmukaisia muualla Euroopassa tehtyjen kyselyiden kanssa, joiden mukaan Euroopassa asuvat muslimit haluavat noudattaa sharia-lakia. Vuonna 2014 tehdyn tutkimuksen mukaan marokkolaista ja turkkilaista syntyperää olevista Saksassa, Ranskassa, Hollannissa, Belgiassa, Itävallassa ja Ruotsissa asuvista lähes 60% haluaa islamin palaavan juurilleen. 75% uskoo, ettäislamista on vai yksi oikea tulkinta, ja 65% haastatelluista piti sharia-lakia oman maansa lakeja tärkeämpänä. Vuonna 2016 43% Britanniassa asuvista muslimeista oli sitä ielt', että sharian tulisi korvata nykyinen lainsäädäntö kun taas 22% vastusti ajatusta. Vuoden 2017 tehty 400 hengen kyselytutkimus Belgiassa osoitti, että 29% haastatelluista piti shariaa enemmän arvossa kuin nykylakeja, ja 34% oli sitä mieltä, että "Koraaniin perustuva yhteiskunta on ehdottomasti parempi kuin nykyinen".

Eurooppaan viime vuosina muuttaneet yli kaksi miljoonaa muslimia kiihdyttävät täällä jo ennestään olevien muslimien uskonnollista aktivoitumista. Vuonna 2017 Itävallan Grazissa afgaaneille tehdyn tutkimuksen mukaan alle 30-vuotiaat turvapaikanhakijamiehet pitivät kiinni perinteistään ja 70% kävi moskeijan perjantaisaarnassa. Naiset ovat vieläkin uskonnollisempia: 63% rukoilee päivittäin viisi kertaa, miehistä 40%. 2/3 naisista pitää huivia julkisilla paikoilla. Puolet siirtolaisista myöntää, että uskonto on heille nyt tärkeämpää, kuin mitä se oli kotimaissaan, ja 52% oli sitä miekltä, että islamin valta-asema suhteessa muihin uskontoihin on kiistämätön.

Muslimien taipumus muuttua entistä uskonnollisemmiksi saavuttuaan Eurooppaan, huomattiin myös dokumentissa "False Identity". Siinä arabiaa puhuva toimittaja Zvi Yehezkeli soluttautui moskeijoihin tutkiessaan Muslimiveljeskunnan toimintaa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Saksassa hän tutustui kahteen nuoreen syyrialaismieheen, jotka olivat tulleet Kosovon kautta Saksaan saaden apua "englantilaiselöta muslimiyhteisöltä". Yehezkelin mukaan he lähtivät Syyriasta melko maallistuneina, mutta ennen saapumistaa Saksaan he asuivat vuoden Pristinassa, Kosovossa, jossa "Muslimiveljeskunta käännyttää turvapaikanhakijoita ja saapuessaan Saksaan Ahmed ja Yusuf rukoilivat jo viidesti päivässä."

Ahmedin mukaan "lähtiessäni Syyriasta, voin henkisesti hyvin. Islamilaiset järjestöt auttavat ensin pyyteettömästi, mutta sitten he johdattavat avun tarvitsijat rukoilemaan yhdessä kanssaan. Se on muslimille vaikeaa kieltäytyä siinä tilanteessa." Yehezkeli kysyi, mitä unelmia heillä on. "Unelmani on tehdä Euroopasta islamilainen valtio", sanoi Yusuf. "Muslimeina arvostamme shariaa. 20 vuoden kuluttua haluan, että sharia-laki vallitsee Saksassa maallisen lain tilalla."

Samalla kun muslimit radikalisoituvat, eurooppalaiset hylkäävät uskontonsa. 16-29 eurooppalaiset vuoden 2018 maaliskuussa julkaistun St. Maryn yliopiston teologian professorin Stephen Bullivantin tutkimuksen mukaan: "Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta nuoret aikuiset eivät tunnista perinteisiä uskontoja omakseen. Kristinusko on kadonnut joko pysyvästi tai ainakin sadaksi vuodeksi."

Virossa, Ruotsissa ja Hollannissa tehdyn tutkimuksen mukaan 70-80% nuorista aikuisista kuvaa itseään uskonnottomiksi. Ranskassa, Belgiassa, Unkarissa ja Britanniassa vastaava luku on 64-70%. Puolassa vain 17% piti itseään uskonnottomina - Liettuassa 25%.

Ahmedin ja Yusufin tavoin Euroopassa olevat muslimit haluavat käännyttää eurooppalaiset, islamissa tunnetaan käsitteenä dawa. He ovat itse eläviä esimerkkejä käännytyksen tehosta: "Käännytän heidät yksi kerrallaan. Aloitan lähellä olevista." Yusuf vastasi, miten vastahankaiset saksalaiset käännytetään: "Heitä ei voi voittaa väkivalloin - heidät tulee taivutella...Varmasti syntyy taisteluita, mutta nekin vähitellen päättyvät, kun eurooppalaiset ymmärtävät realiteetit. Enää ei ole pakoreittiä - muutos aiheuttaa aina vastarintaa".

Kun eurooppalaiset eivät ole uskonnollisia, voi pohtia miten hyvin käännytys islamiin onnistuu. Eurooppa säilyy maanosana, mutta kuten vanhan Bysantin tilalla on nyt Turkki, herää kysymys katoaako judeo-kristillinen kulttuurimme?

2 kommenttia:

Veijo Hoikka kirjoitti...

Kommunismiksi kutsuttuun taikauskontoonhan piti myös käännyttää maapallon väki. Perseelleen meni. Toki planeetaltamme syövän etäpesäkkeitä vielä löytyy sieltä täältä, syöpäsoluja on lähes terveissäkin yhteiskunnissa kaikkiin paikkoihin tarrautuneina kuin Junttilan tuvan seinässä.
Perseelleen tulee menemään vuohipaimenuskoon käännytystyökin, vaikka pahoja syövän kaltaisia vaurioita tulee ilmaantumaan aivan kuten kommunismiinkin kotoutellessa. Sitä paitsi syöpä tuhoutuu aina, vaikka ei lähimainkaan aina saa uhriaan hengiltä.
On muuten tuo blogin jo alussa mainittu "Hollannissa asuvat muslimit ovat muuttuneet entistä uskonnollisemmiksi" kuin Ylen tai HS:n tekstiä. Helposti notkahtaa ymmärtämään, että lause on analoginen lintukotomme kristinuskon syvyydestä puhuttaessa. No, kristillisen kirkkomme nykyään tarjoama "uskon" syvyys on lähes helvetin välikaton tasolla. Eipä väliä, sillä kun koti, uskonto ja isänmaa ovat arvoina saatu riivittyä estämästä suomalaisia toteuttamasta pimeitä puoliaan, odotettavissa on mielenkiintoisia aikoja.

Kumitonttu kirjoitti...

Mietin itsekin tuota mainitsemaasi lausetta mutta ajan puutteen vuoksi käänsin sen noin. Itse ajattelin että muslimi ei "voi" uskonnollisemmaksi, koska ainoa oikea muslimi on sellainen, joka ottaa Koraanin kirjaimellisesti ja pitää Muhista virheettömänä esikuvanaan.

Ne jotka niin eivät toimi, ovat tapauskovaisia ja potentiaalisia käännynnäisiä. He eivät millään muotoa ohjaa islamin valtavirtaa kuten eivät esimerkiksi rividemarit kommunismin tulkintaa.

Käytännössä islam on kuin natsi-ideologia, joka odottaa lähtökäskyä ryöstöretkelle. Eurooppaan aiemmin tulleet muslimit olivat varsin passiivisia islamin suhteen, mutta heidän lapsensa eivät. He ovat kuin tikittävä aikapommi keskuudessamme.