maanantai 2. kesäkuuta 2014

Kylän suurin kypärä

Olipa puhe ilmaston lämpenemisestä, luomuruoasta, geenimuuntelusta, ydinvoimasta, lisäravinteista tai vaikkapa polkupyöräkypärästä, mikään ei ole virkamiehelle niin helppoa kuin vaatia rajoituksia kansalaisten elämään (HS Pyöräilykypärän käyttö on täysin turhaa väittää neurokirurgi):
Neurokirurgina Lontoon St Georgen sairaalassa työskentelevä Marsh sanoo, että monet hänen potilaistaan eivät ole lainkaan hyötyneet huterista kypäristään. Marsh sanoo myös, että maissa, joissa kypärän käyttö on pakollista, ei ole havaittu pyöräilyonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrän vähentyneen.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen on kuitenkin eri mieltä. Kypärän käyttö ei ole hänen mielestään lainkaan turhaa. Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkolautakuntien arvion mukaan kypärä on monissa tällaisissa tapauksissa suojannut loukkaantumiselta. Tilastoihin perustuvaa vertailukelpoista tietoa kypärän vaikutuksista pyöräilyonnettomuuksissa on Valtosen mukaan vaikea koota.

"Kukaan ei enää aseta kyseenalaiseksi kypärän hyödyllisyyttä laskettelurinteessä eikä rakennustyömailla. Kuitenkin pyöräilyssä, jossa ihminen altistuu hyvin samantyyppisille vahingoille ja törmäyksille, on ruvettu hakemaan kypärän käytölle vasta-argumentteja", hän ihmettelee.
Tämä on niin hyvä esimerkki liberaalista fascismista. Ei me tiedetä, mutta arkijärjellä ajateltuna näin tämän pitäisi mennä. Ei ole tutkimusnäyttöä, mutta koska tää tuntuu meistä hyvältä, niin näin sen täytyy olla. Valtio oikeuttaa olemassa olonsa terveydenhoidolla, ja uhkaa, että jos kansalaiset eivät kiltisti kaikkea usko ja veroja maksa, valtio ei voi taata kaikkien terveydenhoitoa ja osa jää yksin. Mikäpä pelottaisi laumaeläimenä ihmistä sen enemmän kuin uhkaus hylkäämisestä?

8 kommenttia:

GM kirjoitti...

Tässä vähän tyhjentävämmin kypäräasiasta:

http://www.howiechong.com/journal/2014/2/bike-helmets#.U4wkZnZEGEI

Kumitonttu kirjoitti...

Kiitos GM, hyvä kirjoitus. Niille jotka eivät jaksa liukea, tässä lyhyt yhteenveto:

Kypärän käyttä vähentää jopa 90% vakavia päävammoja kolaroivalla pyöräilijällä. Tutkimukset viittaavat siihen, että kypäräpakko vähentää pyöräilyn määrää ja autoilijoiden taipumusta seurata kevyttä liikennettä. KOKONAISRISKIN kannalta oleellisempaa on se, että autot ja kevyt liikenne ottavat toisensa huomioon. Näin ollen kypärän käyttö lisää kyseisen yksittäisen pyöräilijän turvaa, mutta kokonaisuutena tarkastellen esimerkiksi Kööpenhaminassa pyöräillään turvallisesti ilman kypärää, koska siellä liikennekulttuuri on erilainen.

Toinen seikka on se, että vakavat päävammat ovat huomattavasti yleisempiä autoillessa ja jopa kävellessä kuin pyöräillessä. Ihminen toimii epärationaalisesti, jos hän ei käytä kypärää autoillessa mutta käyttää sitä pyöräillessä. Epärationaalinen toiminta sallittakoon kaikille, mutta se ei saa olla lainsäädännön ohjenuorana.

Sanna kirjoitti...

Tädin selluliitit sais hyvin kyytiä, kun pyörä lähtis käsistä mutkassa ja menis mukkelismakkelis asfaltilla :)

Kumitonttu kirjoitti...

Vielä 80-luvulle tultaessa moottoripyörä oli köyhien kulkuväline Suomessa. Kypäräpakko taisi tulla vasta joskus 70-luvun puolivälin jälkeen, en muista tarkalleen, samoihin aikoihin kun tuli autoihin turvavyöpakko.

Maailmalla noissa lämpöisemmissä maissa, joissa asukastiheys on suuri, kaksipyöräisellä on kiistattomat etunsa. Onhan tuollainen prätkä kova kiihtymään ja sekös tyttöjä naurattaa kyydissä. Mutta kivat arvet voi kissalle jäädä jos Manolito saakin moponsa kaatumaan.

Becker kirjoitti...

Thaimaassa olen nähnyt jopa viisihenkisen perheen ajavan samalla kevytmoottoripyörällä, jossa nuorin perheenjäsen roikkui äidin käsivarren alla.
Siellä muuten vain kuskilta vaaditaan kypärä.
Kyllä Buddha omistaan huolehtii.

Kumitonttu kirjoitti...

Siinä se on loogisuuden huipentuma, että kuskilta vaaditaan kypärä ja matkustajilta ei. Voiko hullummaksi enää mennä?

Yrjöperskeles kirjoitti...

”Vielä 80-luvulle tultaessa moottoripyörä oli köyhien kulkuväline Suomessa.”

Joo, samoin kuin tietysti mopo. 1960-lukuhan oli moottoripyörissä itäpyörien kulta-aikaa. Silloin tyypit ajelivat IC:llä tai Jawalla. Japskipyörät tulivat vasta tuonnempana. 1970-luvulla maa oli vielä täynnä Pappatuntureita. ”Suomalainen liikkuu mopolla” mainosti Tunturi ja oli oikeassa. Nykyisinhän hyväkuntoisesta Pappatunturista maksetaan maltaita. Mopojen kypäräpakko tuli muistaakseni 1980. Meilläpäin siitä käytettiin termiä ”avoauton katto”.

Kumitonttu kirjoitti...

Jossain Karpolla on asiaa haastateltiin poliisia ja kysyttiin, miten he suhtautuvat veteraaneihin, jotka ajelevat pappa-tuntsalla ilman kypärää. Poliisi totesi, että kerran pysäytin sellaisen ja kyselin kypärän perään. Veteraani vastasi, että jäi perkele Tali-Ihantalaan. En oo viittiny sen jälkeen kysellä...