tag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post1632431008237586682..comments2023-08-28T10:22:03.742+03:00Comments on A Smith and Wesson beats four aces: Kylän suurin kypäräKumitonttuhttp://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-29609747371803564862014-06-03T18:52:54.961+03:002014-06-03T18:52:54.961+03:00Jossain Karpolla on asiaa haastateltiin poliisia j...Jossain Karpolla on asiaa haastateltiin poliisia ja kysyttiin, miten he suhtautuvat veteraaneihin, jotka ajelevat pappa-tuntsalla ilman kypärää. Poliisi totesi, että kerran pysäytin sellaisen ja kyselin kypärän perään. Veteraani vastasi, että jäi perkele Tali-Ihantalaan. En oo viittiny sen jälkeen kysellä...Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-10691465472802326842014-06-03T13:12:32.957+03:002014-06-03T13:12:32.957+03:00”Vielä 80-luvulle tultaessa moottoripyörä oli köyh...”Vielä 80-luvulle tultaessa moottoripyörä oli köyhien kulkuväline Suomessa.”<br /><br />Joo, samoin kuin tietysti mopo. 1960-lukuhan oli moottoripyörissä itäpyörien kulta-aikaa. Silloin tyypit ajelivat IC:llä tai Jawalla. Japskipyörät tulivat vasta tuonnempana. 1970-luvulla maa oli vielä täynnä Pappatuntureita. ”Suomalainen liikkuu mopolla” mainosti Tunturi ja oli oikeassa. Nykyisinhän hyväkuntoisesta Pappatunturista maksetaan maltaita. Mopojen kypäräpakko tuli muistaakseni 1980. Meilläpäin siitä käytettiin termiä ”avoauton katto”.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-34292705648330988032014-06-03T10:19:27.328+03:002014-06-03T10:19:27.328+03:00Siinä se on loogisuuden huipentuma, että kuskilta ...Siinä se on loogisuuden huipentuma, että kuskilta vaaditaan kypärä ja matkustajilta ei. Voiko hullummaksi enää mennä?Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-10504291964046592682014-06-03T02:21:34.747+03:002014-06-03T02:21:34.747+03:00Thaimaassa olen nähnyt jopa viisihenkisen perheen ...Thaimaassa olen nähnyt jopa viisihenkisen perheen ajavan samalla kevytmoottoripyörällä, jossa nuorin perheenjäsen roikkui äidin käsivarren alla.<br />Siellä muuten vain kuskilta vaaditaan kypärä.<br />Kyllä Buddha omistaan huolehtii.Beckerhttps://www.blogger.com/profile/03528121827280308830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-62287365784597346422014-06-02T12:53:25.078+03:002014-06-02T12:53:25.078+03:00Vielä 80-luvulle tultaessa moottoripyörä oli köyhi...Vielä 80-luvulle tultaessa moottoripyörä oli köyhien kulkuväline Suomessa. Kypäräpakko taisi tulla vasta joskus 70-luvun puolivälin jälkeen, en muista tarkalleen, samoihin aikoihin kun tuli autoihin turvavyöpakko.<br /><br />Maailmalla noissa lämpöisemmissä maissa, joissa asukastiheys on suuri, kaksipyöräisellä on kiistattomat etunsa. Onhan tuollainen prätkä kova kiihtymään ja sekös tyttöjä naurattaa kyydissä. Mutta kivat arvet voi kissalle jäädä jos Manolito saakin moponsa kaatumaan.Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-17707566328042876342014-06-02T12:18:23.914+03:002014-06-02T12:18:23.914+03:00Tädin selluliitit sais hyvin kyytiä, kun pyörä läh...Tädin selluliitit sais hyvin kyytiä, kun pyörä lähtis käsistä mutkassa ja menis mukkelismakkelis asfaltilla :) RHhttps://www.blogger.com/profile/07453596302251679120noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-40379329850205419812014-06-02T11:28:09.758+03:002014-06-02T11:28:09.758+03:00Kiitos GM, hyvä kirjoitus. Niille jotka eivät jaks...Kiitos GM, hyvä kirjoitus. Niille jotka eivät jaksa liukea, tässä lyhyt yhteenveto:<br /><br />Kypärän käyttä vähentää jopa 90% vakavia päävammoja kolaroivalla pyöräilijällä. Tutkimukset viittaavat siihen, että kypäräpakko vähentää pyöräilyn määrää ja autoilijoiden taipumusta seurata kevyttä liikennettä. KOKONAISRISKIN kannalta oleellisempaa on se, että autot ja kevyt liikenne ottavat toisensa huomioon. Näin ollen kypärän käyttö lisää kyseisen yksittäisen pyöräilijän turvaa, mutta kokonaisuutena tarkastellen esimerkiksi Kööpenhaminassa pyöräillään turvallisesti ilman kypärää, koska siellä liikennekulttuuri on erilainen.<br /><br />Toinen seikka on se, että vakavat päävammat ovat huomattavasti yleisempiä autoillessa ja jopa kävellessä kuin pyöräillessä. Ihminen toimii epärationaalisesti, jos hän ei käytä kypärää autoillessa mutta käyttää sitä pyöräillessä. Epärationaalinen toiminta sallittakoon kaikille, mutta se ei saa olla lainsäädännön ohjenuorana.Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-56089833345421753852014-06-02T10:15:42.136+03:002014-06-02T10:15:42.136+03:00Tässä vähän tyhjentävämmin kypäräasiasta:
http://...Tässä vähän tyhjentävämmin kypäräasiasta:<br /><br />http://www.howiechong.com/journal/2014/2/bike-helmets#.U4wkZnZEGEI<br /><br />GMhttps://www.blogger.com/profile/14242384694502629324noreply@blogger.com