Valtion osin omistamaa Hellenic Petroleum -yhtiötä on käytetty poliittisesti sopivien ihmisten palkitsemiseen sekä työllä että eduilla. Yhtiössä jokainen saa vuodessa 17,8 kuukauden palkan. Kuljettajien ja vastaanottovirkailijoiden vuosipalkat nousevat yli 90 000 euron.Jokainen Neukkulassa käynyt tunnistaa tuon talouden. Surkeinta on, että muut EU-maat antavat menon jatkua. 80-luvulla tuollaisen taloudenpidon maita vastustettiin tiukasti.
Valtion rautateillä veturinkuljettaja ansaitsee noin 6 000 euron kuukausipalkkaa, joka on maan keskipalkkaan verrattuna viisinkertainen. Suomessa tämä tarkoittaisi veturinkuljettajalle 15 000 euron kuukausipalkkaa.
Kreikassa monet ammatit on käytännössä suljettu uusilta kilpailijoilta. Uuden tulokkaan – vaikkapa taksiyrityksen, notaarin tai kauneudenhoitoalan yhtiön – edessä on ollut byrokratian viidakko, lupahelvetti ja korkeat vaatimukset toiminnan vähimmäistuotosta. Suhteet ja sopiva voitelu ovat tiettävästi auttaneet. Helmikuussa maan valtiovarainministeriö lupasi vähentää suljettujen ammattien määrää 136:lla.
Transparency International -järjestö arvioi, että kreikkalainen perhe maksoi vuonna 2009 keskimäärin 1 450 euroa vuodessa lahjuksia saadakseen toivomaansa palvelua julkiselta sektorilta.
keskiviikko 22. kesäkuuta 2011
Sosialistinen taloudenpito vie konkurssiin
Onhan se ollut jo pitkään selvää, miksi Kreikka on ongelmissa. Sotilasjuntta johti maata sodan jälkeen, kun kommunistit meinasivat tehdä vallankumouksen. Juntan jälkeen maata on lyhyttä taukoa lukuun ottamatta aina vasemmistolainen hallitus. Mikä on ollut pitkään jatkuneen sosialistisen hallinnon seuraus? Totuus päätönkirjoittaa:
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti