Jos seuraatte eläimiä, huomaatte että niiden toimintaa ei ohjaa mikää muu asia kuin tunne. Kun Pavlov opetti koiraansa, koiraa motivoi ainoastaan tunne. Ihmisiä voi ohjata rahalla, mutta pohjimmiltaan raha on vaihdon väline ja se kellä on rahaa, voi vaihtaa haluamiaan asioita. Ihmisten ohjaaminen rahalla on siis sekin pohjimmiltaan ihmisen tunteisiin vaikuttamista. Ihmiset perustelevat päätöksiä järjellä jälkikäteen.
Tiedetään, että arabikulttuureissa maalataan viholliskuvaa laajalla sanallisella valikoimalla samalla tavalla kuin basaarissa tingataan timkimisen ilosta. Amerikassa eurooppalaisten lievät rangaistukset loukkaisivat yleistä oikeustajua, mikä voisi johtaa omankädenoikeuteen. Yksi nykyajan tunnetuimpia tunteiden purkauksia oli Yhdysvaltain omanarvontunnon palautusoperaatio Afganistanissa. Itse en yllättynyt siitä, kuinka monivuotiseen prosessiin amerikkalaiset ryhtyivät. Saksassa on yhä edelleen 70 vuotta rauhan jälkeenkin amerikkalaisia sotilaita. Ehkä turhaan, ehkä ei.
Inhimillisessä toiminnassa ovat aina vastakkain ne, jotka maksavat ja ne, jotka saavat. Muita vaihtoehtoja ei ole. Niitä poliittisia liikkeitä, jotka perustuvat tulontasaukseen kutsutaan vasemmistolaisiksi ja sen poliittinen vastus on siten oikeistolaisuus. Poliittisilla liikkeillä on taipumus julistaa asioita tabuiksi. Tabujen rikkomisesta rangaistaan, koska tabuja ei saa rikkoa. Loogista eikö? Yksi nykyajan tabuista on poliittisesti korrektin kielen vaatiminen. Aikuiset ihmiset ihan tosissaan vaativat, että toisten uskomuksia ei saa pilkata. Miksi ei?
Kun ihminen haluaa vaikuttaa toisiin ihmisiin, hänen täytyy valita lähestymistapansa omien odotustensa perusteella. Jos pyrit vaikuttamaan esimerkiksi vanhukseen, saattaa hyvinkin kannattaa teititellä. Saatat myös joutua tilanteeseen, jossa omien ennakkoluulojesi välitön ja nopea hävittäminen on välttämätöntä. Oma henkesi saattaa riippua siitä, kykenetkö vaihtamaan oman arvomaailmasi slmänräpäyksessä siten, että hyväksyt tappamisen - vaikka koko siihen astinen elämäsi olisi kulunut rauhanpiippua imeskellen. Tabujen rikkominen ei siis ole automaattisesti huono asia. Se on vain yksi menetelmä saada oma mielipiteensä huomion keskipisteeseen heti ja voimalla.
Pilkka ja tabujen repiminen eivät siis ole aina huonoja asioita. Niiden käyttäminen edellyttää (1) syytä muutoksen välittömälle käynnistämiselle ja (2) muutoksen täytyy olla niin suuri, että kannattaa ottaa riski omalle kohdalle tulevasta rangaistuksesta ennen kuin kansakunta muuttaa suhtautumisensa kyseiseen tabuun. Tällainen esimerkki tapahtui Halla-ahon verratessa nykyisiä pedofiileja islamin perustajasta kerrottuihin tarinoihin. Halla-aho sai maksaa kovan hinnan, mutta hänen näkemyksensä suorastaan rojahti keskelle julkisuutta ja aiheutti nopean muutosten sarjan. Jos syytä nopeaan ja suureen muutokseen ei ole, itse käytän maltillista puhetapaa ja varon ärsyttämästä toista keskustelijaa.
Ihmisellä on joku tavoite, jota kohti hän elämässään pyrkii. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää oikeiden keinojen valintaa. Jos keinot eivät johda haluttuun lopputulokseen, ne ovat väärät. Aikuisella on velvollisuus lastaan kohtaan opettaa, että inttäminen ei auta. Jos lapsi ei sitä opi omaisiltaan, hän oppii sen viranomaisilta. On tilanteita joissa omaa tahtoa ei saa läpi ja siinä tilanteessa raivoaminen on turhaa. Voisi jopa sanoa että typerää.
Maahanmuutto ja ilmastonmuutos olivat pitkään tabuja ja niistä vääräoppisesti puhumista pidettiin typeränä, koska molemmat opithan olivat tuhansien tiedemiesten, tutkijoiden ja kansalaisjärjestöjen muovaamia virheettömiä opinkappaleita.
sunnuntai 13. helmikuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Lähetä kommentti