keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Jussi Jalonen ja Lateksikääpiö

Suomen koomisin tutkija Jussi Jalonen kirjoittaa blogissaan:
Sananvapauden ja reilun pelin kannalta on olennaista, että perussuomalaisen puolueen johtajan pitää saada vapaasti käyttää äärioikeistolaisia ilmaisuja ja tunnustaa uskonsa äärioikeistolaisiin salaliittoteorioihin ilman, että joku alkaa heti ikävän leimaavalla tavalla puhua äärioikeistolaisuudesta.
Vastoin omaa "vapaamielisyyttään" Jalonen kuitenkin päätti kutsua Soinia "äärioikeistolaiseksi". Kommentoin sitä näin:
"äärioikeistolaisia alakulttuureja"

Voisiko arvon blogisti määritellä, mitä on oikeistolaisuus ja vasemmistolaisuus? Yleisen arvion mukaan vasemmistolaisuus on etatismia ja oikeistolaisuus vapaan markkinatalouden kannattamista. Jos sana "ääri" ymmärretään alkuperäisessä tarkoituksessaan, niin silloin äärivasemmistolaisuus tarkoittaa totalitarismia ja äärioikeistolaisuus jonkinlaista minarkiaa klassisen liberalismin eli libertarismin muodossa.

Edustaako Soini mielestäsi libertaareja ja vastustaako hän ns. hyvinvointiyhteiskuntaa? Näinhän pitäisi määritelmällisesti olla, jotta häntä olisi mielekästä kutsua "äärioikeistolaiseksi". Vai törmätäänkö tässä MM2:n jälkitunnelmiin, jossa Stalin kielsi sotineensa toisen sosialistisen yhteiskunnan (natsi-Saksa) kanssa, koska se ei sopinut Marxin teoriaan sosialismin ja kapitalismin luokkavihollisuudesta?

Tutkijan pitää ensin määritellä käsitteet, ja nyt se on jäänyt mielestäni tekemättä. Sitä voinee kutsua populismiksi?
Huvittavaa kyllä, Jussi Jalonen vastasi:
Lateksikääpiö kirjoittaa

Älä haasta joutavia, miesparka. Viimeksi raapustelit omalle dementoituneelle palstallesi sepustuksen, jonka otsikko oli “Jussi Jalonen – stalinisti”.

Tuolloin en ollut edes noteerannut olemassaoloasi millään tavalla, mutta jostain kumman syystä katsoit silti aiheelliseksi ryhtyä poliittiseen tervaukseen, täysin provosoimatta ja miehekkäästi nimimerkin takaa.

Muille lukijoille voin kertoa, että oikeiston aatemaailma pohjaa kansalliseen identiteettiin, ja vasemmiston aatemaailma luokkatietoisuuteen.

Ai niin, olet saanut porttikiellon tälle palstalle. Olemassaolosi ei liikuta minua.
Jalosen mielestä oikeistolaisuus on siis "kansallismielisyyttä". Älyllisesti epärehellinen tutkija voi toki oikoa mutkia päästäkseen haluamaansa päämäärään, mutta tutkijan titteli on silloin vähintäänkin naurettava; pikemminkin kyse on agitaattorista. Jalosen mielestä luokkatietoisuus ja kansallismielisyys ovat toisensa poissulkevia. Historiallisesti tulkinta on mielipuolinen, mutta historiantutkija ei moisista pikkuseikoista välitä. Tieteen objektiivisuus ei haittaa suurten linjojen maalailussa - tuo mieleen erään gruusialaisen diktaattorin. Todellisuudessa sosialismi jakautuu kolmeen päähaaraan: nationalistiseen, internationalistiseen ja antinationalistiseen. Jussi Jalonen edustaa näistä viimeksi mainittua eli kulttuurimarxismia. Siksi myös Soinin bloggaus aiheuttaa hänessä turvatonta inhoa.

Yleisessä sosialistisessa kielenkäytössä äärioikeistolaisuus rinnastetaan fascismiin eli Mussoliniin ja Stalinin luoman mutkan kautta myös kansallis-sosialismiin 30-luvun Saksassa. Jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ymmärtää, että sekä Mussolini että Hitler olivat sosialisteja. Olihan Hitlerin puolue nimeään myöten sosialistinen ja Mussolinin tiedetään olleen kovan linjan sosialisti ennen nousuaan valtaan. Olen aiemminkin todennut (Jussi Jalonen - stalinisti 25.8.2012), että Jussi Jalonen on stalinisti, jos hän toistaa Stalinin oppeja. Myös toteamus "olemassaolosi ei liikuta minua" kuvastaa varsin brutaalilla tavalla sosialistisia lähtökohtia misantropiassaan.

Lisäys 29.10.14 klo 22:20
Jussi Jalonen näyttää ymmärtäneen pointin ja yrittää pyristellä siitä eroon todetessaan kommenttiosiossa: "Soisin, että tähän käsitteelliseen asiaan ei nyt juututtaisi sen enempää." Eli hänen käyttämänsä määritelmä on väärä ja hän itsekin tajuaa sen, mutta yrittää kieltää arvostelun.

13 kommenttia:

Yrjöperskeles kirjoitti...

Kommentissaan Jalosen pointti oli siis tyrmätä sinut, koska kirjoitit nimimerkillä. Asia selvä. Jalonen on sinänsä lahjakas mies, koska asiallisimmillaankin hän onnistuu saamaan aikaan vaikutelman itseään täynnä olevasta mulkusta.

Kumitonttu kirjoitti...

hän onnistuu saamaan aikaan vaikutelman itseään täynnä olevasta mulkusta

Eli kondomi? Hehheh... eli siis seisova kumitonttu!

Sanna kirjoitti...

"Olemassaolosi ei liikuta minua" ja "porttikielto tälle palstalle" - onko tuossa nyt jotain ristiriidassa keskenään? Miksi porttikieltää joku, jonka olemassaolo ei liikuta?

Yrjöperskeles kirjoitti...

Sanna on oikeassa. Ja jos olemassaolo ei liikuta, niin miksi vaivautua vastaamaan? Oliskos niin, että jos joku virallisesti nobody kyseenalaistaa neljännessomebodyn aseman, niin siitä seuraa äärimmäinen henkinen pipi?

Becker kirjoitti...

Vai että oikein sotahistorian tutkija tämä Jalonen.
Helpottaa sotahistorian tutkimista kun voi jättää erään henkilön sotahistoriat tutkimatta.

Kumitonttu kirjoitti...

Elämä voi olla vaikeaa; ei sitä tiedä mistä päin milloinkin tuulee ja vaikea on olla tuulen päällä jatkuvasti.

Jalosen sotahistoriallinen tutkimus on vähän sellaista Armas J. Pullan proosaa, jossa hyvä tarina voittaa monta metriä tosiasioita.

IDA kirjoitti...

Jalonen flirttailee konformismin kanssa. Ehkä Keskustasta irtoaa jotain ;)

Vasarahammer kirjoitti...

Kulttuurimarxismi salaliittoteoriana on Jalosen oma olkiukko.

Tässä vähän lisää siitä, millaisesta ilmiöstä on kyse:

Critical theory

"Critical theory was first defined by Max Horkheimer of the Frankfurt School of sociology in his 1937 essay Traditional and Critical Theory: Critical theory is a social theory oriented toward critiquing and changing society as a whole, in contrast to traditional theory oriented only to understanding or explaining it. Horkheimer wanted to distinguish critical theory as a radical, emancipatory form of Marxian theory, critiquing both the model of science put forward by logical positivism and what he and his colleagues saw as the covert positivism and authoritarianism of orthodox Marxism and Communism."

IDA kirjoitti...

Oikeastaan samoilla perusteilla millä Jalonen arvio kulttuurimarxismia voisi todeta, että ei ole mitään antijihad-liikettä tai äärioikeistoa. On vain joitakin yksittäisiä teoreetikkoja.

Vasarahammer kirjoitti...

Jalonen kehuu nyt "äärioikeistotutkaansa" erinomaisuutta, kun hän jäi kiinni kulttuurimarxismi-termin tarkoitushakuisesta käytöstä.

Vasarahammer kirjoitti...

Jalosen juttu päätyi Kansas Newsiin:

Linkki

Vasarahammer kirjoitti...

Jalosen juttu päätyi myös Taudinkantajaan:

http://www.tiedonantaja.fi/2014-30-10/kulttuurimarxismin-syopa-ja-perussuomalaiset-fobiat

Kumitonttu kirjoitti...

Jalonen näyttää olevan onnensa huipulla :) Hän alkaa vaikuttaa yhtä uskottavalta kuin joku Bäckman tai Höglund.