keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Trafi - kun äly ei riitä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on ulkoistanut autoveroon liittyvän puhelinneuvontansa Espanjassa toimivalle suomalaisyritykselle. Päätös perustuu siihen, että puhelinneuvonnan arvo on yli miljoona euroa, joten nepotismin ja korruption torjumiseksi julkisen sektorin toimijoiden pitää julistaa avoin tarjouskilpailu kaikille halukkaille yrityksille. Käytännössä verovelka on likipitäen ainoa este, jolla tarjouskilpailusta voidaan sulkea pois. Kilpailun voittajaa ei kuitenkaan valita edullisimman hinnan perusteella, vaan tarjous voidaan käytännössä tehdä sellaiseksi, että siinä annetaan pisteitä myös tarjoajan laadusta. Tämä voidaan, esimerkiksi, toteuttaa siten, että palvelun tarjoajalta pyydetään esimerkkejä vastaavanlaisesta palvelun järjestämisestä jollekin kolmannelle osapuolelle. Esimerkit eli referenssit voidaan pisteyttää siten, että edullisin hinta ei voita tarjouskilpailua.

Trafinhan on ollut toistuvasti Valtiontalouden tarkastusviraston hampaissa, koska sen oma toiminta on hyvin leväperäistä. Viraston tietojärjestelmiin tehdyt virheet ovat johtaneet veronmaksajien tappioksi useissa erilaisissa tilanteissa, joista surkuhupaisin oli katsastuskonttoreiden pistotarkastuksiin suunnitellun auton vuosia kestäneeseen käyttämättömyyteen, kun "autoa ei saatiu integroitua Trafin tietojärjestelmiin". Trafi on kaikkinensa suomalaisen virkakunnan oppikirjaesimerkki huonosta moraalista, hallinnosta ja ylimielisyydestä. Tämä uusin Espanjan esimerkki osoittaa vain Trafin virkakoneiston osaamattomuutta. Trafin toimitiloissa Helsingissä työskentelee alle 400 henkilöä tiloissa, joihin yksityiset yritykset saisivat mahtumaan yli tuplamäärän työntekijöitä. Viraston toiminta on suoraan sanottuna törsäilevää, mutta ei hätää - iloiset veronmaksajat kyllä kiittävät hyväst palvelusta.

EU toimii siten, että halvimmat maat voittavat tarjouskilpailuita, jos kilpailu ratkeaa hinnan perusteella. Koska Suomi on kalliimpi maa työvoimakustannusten osalta kuin moni Vetelä-Euroopan maa, niin me häviämme käytännössä aina, jos sama kuvio toistuu kuin nyt tässä Trafin tapauksessa. Jos virkamiehemme eivät osaa EU:n kilpailutuksia, niin tässä olisi jollekin konsultille - kirjaimellisesti - miljoonan euron paikka.

Täällä lisää Trafin palvelualttiudesta ja kyseisen viraston älykääpiöiden nerokkuudesta.

7 kommenttia:

Nimetön kirjoitti...

"Verojen maksamisen ei tarvitse olla itkun aihe tai edes välttämätön paha. Veroja kannattaa maksaa, ovat ne sitten matalia tai korkeita, kunhan ne ovat tarkoituksenmukaisia."

Iloiset Veronmaksajat Ry.
http://iloisetveronmaksajat.wordpress.com/about/

Ja näilläkin on äänioikeus.

Nimetön kirjoitti...

Suomessa on ilmeisesti Euroopan (ja maailman) mittakaavassa melko ainutlaatuinen piirre, että tarjouskilpailut ym. virallinen höttö julkaistaan mahdollisimman monella kielellä. Mitään pakottavaa tarvetta siihen ei ole, suomeksi tai ruotsiksi riittää. Ne kun ovat EU:n virallisia kieliä. Riittäisi jopa suomeksi, mutta siitä Svenska folkskolans vänner älähtäisi.

Esimerkiksi ranskalaiset eivät hyväksy muita kuin ranskankielisiä tarjousdokumentteja, muut menevät roskiin.

Nimetön kirjoitti...

Lisäyksenä vielä, että tämä tapaushan oli suomenkielisen firman, joka toimii Espanjassa, mutta noin yleisesti tarjouskilpailuista

Nimetön kirjoitti...


Korjaatko virheen blogikirjoituksessasi. Sen pitäisi alkaa "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi....". Liikennevirasto on eri asia.

Muuten kirjoituksesi on hyvä. Valittettavasti valtion virastoja koskeva hankintalaki ei salli alhaisimman hinnan tarjouksen hylkäämistä. Ainakin tällainen tulkinta on yleinen.

acc

IDA kirjoitti...

Mielestäni noiden virastojen nimien muuttaminen pseudoeurooppalaisiksi on epätoivoisen typerää ja syvää myötähäpeää synnyttävää.

Kumitonttu kirjoitti...

Acc, alin hankintahinta voittaa, mutta tarjoukseen voidaan liittää laadullisia määreitä. Jos tarjoaja ei täytä sellaista, niin se voidaan sulkea pois. Tällainen määre voi esimerkiksi olla referenssiasiakkuuksien puute. Kukaan ei esimerkiksi usko että aloitteleva vartiointiliike voisi tuottaa turvapalvelut Suomen Pankille. Näitä keinoja on paljon ja kysymys kuuluu miksei niitä käytetä?

Becker kirjoitti...

Trafi on lyhennys ruotsinkielisestä
nimestä "Trakasserade fittor"

Eli jotain siihen malliin kuin, "V...uilevat v..tut.