I purchased a burger at Burger King for $1.58. The counter girl took my $2 and I was digging for my change when I pulled 8 cents from my pocket and gave it to her. She stood there, holding the nickel and 3 pennies, while looking at the screen on her register. I sensed her discomfort and tried to tell her to just give me two quarters, but she hailed the manager for help.
While he tried to explain the transaction to her, she stood there and cried... Why do I tell you this? Because of the evolution in teaching math since the 1950s:
1. Teaching Math In 1940s and 50s (when I was in school)
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is 4/5 of the price. What is his profit?
2. Teaching Math In 1960s
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is 4/5 of the price, or $80. What is his profit?
3. Teaching Math In 1970s
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is $80. Did he make a profit?
4. Teaching Math In 1980s
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is $80 and his profit is $20. Your assignment: Underline the number 20.
5. Teaching Math In 1990s
A logger cuts down a beautiful forest because he is selfish and inconsiderate and cares nothing for the habitat of animals or the preservation of our woodlands. He
does this so he can make a profit of $20. What do you think of this way of making a living? Topic for class participation after answering the question:
How did the birds and squirrels feel as the logger cut down their homes?
(There are no wrong answers, and if you feel like crying, it's ok).
6. Teaching Math In 2010
Un hachero vende una carretada de maderapara $100. El costo de la producciones es $80. Cuanto dinero ha hecho?
ANSWER: His profit was $375,000 because his logging business is just a front for his marijuana farm. At least he knows what sells!
keskiviikko 8. helmikuuta 2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
Joidenkin ihmisten numerotaidottomuus on kyllä ihan hirveää. Mutta tää vitsi ei kyllä oikein silti Suomessa toimi, kun täällähän kassat osaa itsekin kysyä niitä senttejä että vaihtorahat menis paremmin tasan.
Mjoo. Meillä oli yksi opiskelija, joka ei osannut muotoilla ensimmäisen asteen yhtälöä, eikä ratkaista sellaista.
Yliopistotasoista opetusta ihmiselle, jolla pitäisi olla lukion pitkä matematiikka, mutta joka ei hallitse peruskoulun kahdeksannen luokan oppisisältöä. Ziisus.
Olin itse aikoinaan sangen hyvä matematiikassa, mutta kiinnostukseni lopahti lukion jälkeen. Päivittäin olen tilanteissa, joissa korkeassa asemassa olevat ihmiset käyttävät laskinta selvittäessään, paljonko 15% on tuhannesta eurosta. Viimeksi tänään, nimittäin, olin neuvottelussa, jossa vastapuoli ei osannut laskea päässään, paljonko hänen pitää laittaa rahaa lisää pitääkseen suhteellisen omistusosuutensa samana, jos pääomaa korotetaan 15%:lla. Eivätkä nämä ole mitään poikkeuksia vaan ihan arkipäiväisiä tilanteita omassa ammatissani.
Ja Sammalkieli - katsoppas millä ne kassat sen laskelman tekevät. Syöttävät koneeseen saamansa summan, eikä suinkaan niin että itse sen vaihtorahan laskisivat! Sitä se kaipaamasi kommunismi tekee - ihmiset menettävät täysin rahan merkityksen, kun kaiken saa maksutta. Paitti että sää oot trolli etkä mikään kommari. Mutta silti!
Kumitonttu innostui sitten vitsiniekaksi. Vai onko kommunisti jotenkin epätodellisempi hahmo kuin demari? Tomi on mukamas tosissaan ja siksi Tomin kommentit poistetaan, mutta kun minua epäillään trolliksi, saan paasata rauhassa.
Tämä narri jää nyt odottelemaan väärän kuninkaan päivää - silloin lyhennetäänkin porvariston parhaimpia miehiä ainakin pään mitalla!
Mitä lähikaupan kassaneitiin tulee, niin sehän on töissä eli ei todellakaan saa rahaa ilmaiseksi. Kassaneiti on todella joutunut myymään kallisarvoista aikaansa porvariston luokkaintressien [ja pääoman itselisäyksen] edistämiseksi.
Kehtaat vielä väittää, että nuo koulunpenkiltä liian aikaisin irrotetut ihmistaimet eivät muka sosialismin vuoksi osaisi laskea? Kyllä tässä nyt vaikuttavat kapitalismin rautaiset lait.
Minun kokemukseni on, että syypää ovat halvat elektroniset laskukoneet, jotka tulivat 1970-luvun lopulla ja valloittivat maailman ja aika nopeasti laittoivat polvilleen tunnetun ruotsalaisen laskukonevalmistaja Facitinkin tuotannon http://web.telia.com/~u13101111/facitcalc.html .
Minun ikäiseni joutuivat vielä opettelemaan päässälaskua. Ja laskutikun käyttö opetti arvioimaan päässä lopputuloksen suuruusluokan ja desimaalipilkun paikan.
Mutta parikymmentä vuotta nuoremmat näpyttelivät elektronisiin laskukoneisiinsa noita lukuja juuri KT:n kuvaamalla tavalla: esimerkkinä 15% tuhannesta eurosta.
Itse harrastin lasten kanssa saunan löylyissä sanallisia ja numeroleikkejä ja yritin sillä tavoin kehittää heidän valmiuksiaan.
Muuten olen kyllä Tomin kanssa samaa mieltä ettei hyvä päässälaskutaito ole välttämättä matematiikan osaamisen edellytys.
Hyvinhän ihmiset pärjäävät elämässään ilman matematiikan taitojakin, mutta paneehan se väkisinkin ihmettelemään, että millaista se on.
Lähetä kommentti