ylöspäin saa lyödä, mutta ei alaspäinJa pohjana kaikelle on Janne Zareffin linjaus:
Minulla oli tosi pitkään aborttivitsi ohjelmistossa
Kantasuomalaisten tekemä huumori maahanmuuttajista on tabu
Huumorin rajat tulevat Suomessa vastaan etnisten- ja sukupuolivähemmistöjen käsittelyssä
Myös saamelaisten asiat tuntuvat tabuilta
Vähemmistöistä ei vitsailla
Tilannesidonnaisuus puolestaan mahdollistaa sovinistiselle tai rasistiselle vitsille nauramisen kaveripiirissä niin kauan, kuin kaikilla on käsitys, että nauretaan vitsin älyttömyydelle ja sille, että on oikeasti olemassa ihmisiä jotka pitäisivät sitä hauskana.Tähän ylimieliseen näkemykseen kiteytyy vallan väärinkäyttö. On mahdotonta jakaa näkemystä, jonka mukaan vitsille, jossa pilkataan jonkin ideologian dogmeja, ei saa nauraa jos ei naura niille, joita dogmi ei naurata. Otetaan esimerkki:
Mitä valkoinen mies sanoi 50-luvulla kohdatessaan joukon palavan tynnyrin ympärillä värjotteleviä neekereitä öisellä kujalla Bronxissa?Vitsin perinteinen stereotyyppinen näkemys, että valkoiset sortavat mustia (tarkoituksella siis valittu sana "neekeri") luo jännitteen. Vitsissä ei naurata vaan suorastaan pelottaa, että kaikki kuulijat ymmärtävät syyttömän miehen joutuneen hengenvaaraan. Siksi valkoisen miehen tervehdys (jonka antirasistit tulkitsevat pelkuruudeksi) naurattaa, vaikka todellisuudessa kyse ei ole pelkuruudesta vaan terveestä järjestä ja tarkasta tilannekuvasta. Zareffin mielestä tälle saa nauraa vain, jos pitää miehen osoittamaa harkintakykyä lapsellisena, ylimitoitettuna ja epäuskottavana. Mitä se ei tietenkään ole.
"Good evening, Sirs!"
Toinen esimerkki:
Kaksi pientä muslimipoikaa makaa sairalassa vuoteillaan.Vitsissä tietenkin naurattaa, että vauvat eivät kävele vuoteen, edes tyttövauvat. Nauramme siis lapsen tietämättömyydelle - emme uskonnolliselle dogmille. Siinä ei meidän kulttuuriimme omaksuneelle ole mitään naurettavaksi koettavaa vaan päin vastoin. Zareffin mukaan minulla on oikeus nauraa, jos stereotyyppisesti uskon muslimien todella suorittavan ympärileikkauksia.
- Miksi olet täällä?
- Minulta leikataan nielurisat.
- Älä pelkää. Minulta leikattiin ne neljä vuotiaana, ja sen jälkeen sain syödä jäätelöä niin paljon kuin halusin.
- Miksi sinä olet täällä?
- Minut ympärileikataan.
- Voi ei! Minut leikattiin vauvana, ja sen jälkeen en kävellyt vuoteen.
Omasta mielestäni Suomen huonoimpia vitsejä ovat olleet elokuva Musta marski ja Jari Tervon lattialle viskaama Raamattu. Vitsien rahoitus verovaroista on huono vitsi sekin, mutta erityisen huonoa niissä on niiden ennalta-arvattavuus ja mielikuvituksettomuus. Hyvin harva vitsit nähnyt suhtautuu dogmaattisesti Mannerheimiin tai Raamattuun. Sama kohdistettuna esimerkiksi Muhammediin ja Koraaniin, olisi ollut dogmien pilkkaamista, jolloin olisi voinut nauraa vitsin tehneiden yllättävälle ja omaperäiselle reaktiolle. Mutta kun ei.
1 kommentti:
Vitsistä tuli mieleen erään varttuneemman Kiinalaisen liikemiehen lausahdus Bangkokissa muutama vuosi sitten.
Kiinalaisethan ovat laajentaneet sapuskantuotantoaan aika paljon myös Afrikan mantereelle ja vieneet sinne mukanaan myös tuhansia kansalaisiaan. Kyselin miksi näin ja kinuski vastasi, " jos annat paikalliselle jakoavaimen niin ensin se maistelee sitä, seuraavaksi se yrittää myydän sen ja lopuksi se yrittää naida sitä". Eipä tuohon ole lisättävää. Valkoisen miehen sanoessa moinen olisi rasismia mutta kinuskit eivät lienee voi olla rasisteja?
Lähetä kommentti