torstai 13. elokuuta 2015

Sähköautosähköä



Nimimerkki T. kirjoitti Soininvaaran blogissa napakympin:
Sähköautosähköä, jota tulee ikävän ja saastuttavan voimalan sijaan kätevästi töpselistä, voisi käyttää myös lämmitykseen, niin myös lämmitys hoituisi nollapäästöillä. Joku insinööri voisi rakentaa sähköauton lataustolppaan adapterin jolla saisi siihen liitettyä myös talon lämmitysjärjestelmän.

Samoin kuin maatalouden lannoitteiden valmistukseen voisi tavanomaisen vedyn sijaan käyttää vetyautovetyä, niin silläkin puolella päästöt putoaisivat nollaan.
Minä kun en valitettavasti ole insinööri, niin en tiedä onko tuo mahdollista, mutta kuulostaa hyvältä. Antaa Soininvaaran jatkaa:
Kaupunkiin muutto ei tee ihmistä rikkaammaksi, mutta rikkaita asuu kaupungeissa enemmän, koska asunnot ovat kalliita ja koska me olemme tehneet Helsingistä niin hyvä paikan asua.
Pitääkö Soininvaaran munata itsensä kerta toisensa jälkeen näin ala-arvoisesti ennen kuin järki voittaa, vai voiko se enää edes voittaa? Tuskin. Katsokaa nyt oikeasti tätä vajakkia (Pravda):


Kuvion mukaan kaupunkiasuminen vie eniten luonnonvaroja (energiaa), mutta mitä Vihreä Profeetta julistaa: monikulttuurista paratiisia.

8 kommenttia:

Tikkablog kirjoitti...

vai että "laskutapaa vaihtamalla" kaikki muuttuisi.
Kun oikein kovasti uskoo, niin tottahan se sitten on.

Helsinki on Vihreä Monikulturismin Paratiisi, jossa torioikeutta käydään
parin päivän varoitusajalla aina, kun Facebookista löytyy jokin epämiellyttävä kännipostaus. Kännittömätkin postaukset käyvät.
Paratiisiin pyrkivät kaikki, koska parempaa paikkaa ei ole. Fillarikaistat täyttävät paratiisin, ilmasto lämpenee niin, että pyöräilijöitä alkaa näkyä myös välillä elokuu-toukokuu.

Vihreästä uskonnosta ei voine parantua kuin hyvin harvat.


Euvostotaivas kirjoitti...

Sähköautoista Suomessa tulee aina mieleeni tarina vuosien takaa, mikä kuvaa hyvin viranomaistemme suhtautumista kyseiseen tekniikkaan. Tehtiinpä eräässä pikkukaupungissa tutkimusta siitä, kuinka väki ottaisi vastaan sähköllä kulkevat kulkupelit. Toki moinen tekniikka oli tuolloin huomattavasti alkeellisempaa kuin nykyään, mutta lyhyt paikasta toiseen kulkeminen oli toki kaupunkialueella mahdollista.

No, kyseisen pikkukaupungin rautatieasemalle asetettiin sähköllä kulkenut pieni papettiauto vuokrattavaksi. Tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka avosylin matkustavaiset sitä vuokraisivat. Tarina kertoo, että vuokramaksu asetettiin siksi hunajaiseksi, etteivät ihmiset jostain kumman syystä lämmenneet ajatukselle. Tutkijat saattoivat ilmoittaa, ettei sähköisille autoille ilmeisesti ollut toistaiseksi kysyntää.

Ihmetyksestä ymmyrkäisenä olen lukenut siitä, kuinka muualla maailmalla valtiovalta on jaellut kaikenlaisia verohelpotuksia ja tukenut vaihtoehtoisilla energioilla kulkeneita autoja. Suomessa puolestaan on lähinnä rangaistu. Tulipa mieleeni erään maajussin tapaus, vuosien takaa sekin. Ihan lehdessä tai televisiossa sitä kummasteltiin. Tyyppi oli tuunannut vanhaa (muistaakseni) Volvoaan uuteen uskoon. Kyseinen auto liikkui kuulemma sillä itsellään eli paskan voimalla. Tuo kaasukokeilu sai viranomaiset lätkäisemään sellaiset rätingit, ettei vehje tainnut sen jälkeen hievahtaa metriäkään.

Se tuosta innovoinnista.

Vihreiden ihmisvihasta kummunnut lähimmäistensä ahtaminen kaupunkeihin on toki selitetty jotenkin luonnonsuojelemisella, mutta samalla on luotu entistä avuttomampia sukupolvia, jotka eivät luontoa ymmärrä eivätkä siellä selviäisi. Samalla väki on alistettavissa pakkovaltaan. Asiaa sopii pohtia talvipakkasella kerrostalon kaukolämpöpatterin ääressä tavatessaan energiayhtiön laskua. Maalla pienissä yksiköissä asuneet ihmiset olivat hankalammin ohjailtavissa. Samoin pienissä yksiköissä hajallaan toteutettu maataloustuotanto olisi epidemian sattuessa tai muissa poikkeusoloissa nykyistä helpommin ylläpidettävissä, koska yhden laitoksen sulkeminen ei merkitsisi prosentuaalisesti liian suurta osaa tuotannosta - puhumattakaan logistiikasta tai kansan yleisestä tietotaidosta.

Pörri Orava kirjoitti...

Sähköautojen yleistymisen tukeminen valtaa pitävien toimesta perustuu nähdäkseni (silloin, kun kyseessä ei ole jonkun kaverin firman edun ajaminen tms.) ainoastaa pyrkimykseen kontrolloida ihmisten liikkumista. Sähköt saa poikki saman tien nappia painamalla. Bensan jakelua ja varastointia ei niin vain kontrolloidakaan. Näkemystä tukee erinomaisesti juuri sähköautosähkön ja kaiken muun sähkön erilainen kohtelu verotuksessa ja propagandassa.

Pelkästään tästä syystä sähköautojen yleistymistä pitää vastustaa ponnekkaasti.

Rambo kirjoitti...

Morjes!

Pitkään jo luekellut blogiasi päivittäin, kiitos kirjoittamisesta.

Tässä vähän offtopicia, en tiedä oletko aiheesta kiinnostunut mutta tutustu jos "sytyttää":
http://teemulaitinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/200141-viimeinen-naula-tupaitsijalle-jo-valmiiksi-varattuun-arkkuun

-Rambo

Becker kirjoitti...

Vai että hyvä paikka asua! Asuin siellä aikoinaan muutama kymmenen vuotta ja silloin se oli suhteellisen hyvä paikka asua. Nyt kun käyn siellä harvakseen, niin ulosmenotiet ovat kaupungin parhaat tiet.

Euvostotaivas kirjoitti...

Tuo pelko sähkön katkaisemisesta liittyy tiettyjen tahojen ideologisiin pyrkimyksiin ahtaa ihmiset kaupunkeihin, joissa kaikki asiat tulevat tai ovat tulematta jonkun toisen omistamasta seinästä. Jos meillä on toimiva maaseutu, sähkönsä voisi tuottaa tilanteen mukaan milloin aurinkopaneeleilla milloin agregaateilla tai millä vempaimella tahansa. Etenkin Euroopassa nousi taannoin kamala älämölö kiinalaisten halvalla tuottamista aurinkopaneeleista. Toki itse tekniikka kehittyy koko ajan. Eri asia sitten, sallitaanko ihmisten sitä käyttää. Jos nyt puhutaan etenkin Suomesta, täällä tuskin nimenomaan sähköautoja on tuettu. Lähinnä kai on puhuttu hybrideistä sun muista?

Kumitonttu kirjoitti...

Tikka, jos nämä vihreät kerääntyisivät katukeittiöihinsä mutustamaan tofujaan, niin asia olisi ok. Nyt he vaativat muita omien mielihalujensa maksajiksi. Eivät eroa mitenkään muiden uskontojen edustajista.

Euvostotaivas, Stalin tosiaan siirsi valtakuntansa asukkaat betonikoppeihin (ja vankileireihin), joissa heitä oli helppo aivopestä, vahtia ja orjuuttaa. Ei mikään ole muuttunut. Sikäli demokratia on turha väline, jos se ei johda kansalaisten oikeuteen päättää itse varallisuutensa käyttämisestä.

Rambo, kiva kuullla että olet jaksanut näitä lukea. Linkittämäsi Teemu Laitisen kirjoitus on erinomainen. Hyvää tekstiä.

Becker, Kirkkonummen esimerkki on vain jatkumoa kuntien itsemäärämisoikeuden alasajosta. Kansanedustajilla on tarve päättää asioista, jotka eivät heille kuulu. Samoin Europarlamentti päättää asioista, jotka sille eivät kuulu. Kansalaisten valta lipuu pois hurjaa vauhtia, mutta sitä ei voida estää, kun vallan saajat olisivat juuri niitä, jotka lipumisen voisivat estää.

Euvosto uudelleen, sähköautoilu voi olla tulevaisuutta joskus, mutta tällä hetkellä niiden käyttämä sähkö ei ole "uutta" sähköä vaan ihan sitä samaa jota tulee kotiinkin veden lämmittämiseen. Jos sähköautojen energia tuotettaisiin jollain uudella innovatiivisella teknologialla, niin tukia voitaisiin jossain määrin perustella energiaomavaraisuuden nousulla. Mutta ei, samat tahot vastustavat kaikkea uutta ydin- ja vesivoimaa. Ei logiikkaa.

Kumitonttu kirjoitti...

Pörri jäi välistä - juuri noin asia on kuten toteat. Etälukumittarit kodeissa edustavat sitä teknologiaa, joka mahdollistaa sähkön katkaisun kuluttajilta. Valtion tulisi huolehtia että sähköä riittää eikä pohtia, miten sen jakelua voitaisiin estää. Ihan muistuttaa alkoholipolitiikan tavoitteita.