tiistai 3. helmikuuta 2015

Itket ja maksat - median rappio

Sanomalehtien alennustila on vuosikymmenen ajan näkynyt erilaisissa lukijakuntaa halveksuvissa kirjoituksissa. Hyvinä esimerkkeinä käykööt tämän viikon "uutiset". Kuva on epäillystä, mutta mitä järkeä on tuollaista kuvaa painaa? Ilmeisesti epäilty on parikymppinen afgaani, mutta tuon kuvan perusteella jokainen valistunut lukija ymmärtää sen, ja valistumatojn ei:
Tämä mies tappoi lenkkeilijätytön

Amorellan joukkoraiskaus

Nuorisojoukko ryösti teinipojan
Tällaisesta "uutisoinnista" monikaan ei viitsi maksaa, minkä takia ns. viikkolehdet ovat tutkimuksen mukaan siirtymässä maksumuurin taakse. Toivottavasti ja hyvä niin. Mitä harvempi pääsee tai joutuu lukemaan tuollaista oksennusta, jota toimittelijat suomalaisille kirjoittelee, sen parempi Suomelle.

Muinoin sanomalehden tulos saatiin paikallisilta yrittäjiltä, ja lukija maksoi käytännössä vain lehden kotiinkannosta. Nyt kun lehteä ei fyysisesti kanneta kotiin, on pakko ihmetellä, eivätkö mediatalot osaa hinnoitella tuotettaan, vaatiessaan lukijoitaan jakamaan kustannustaakan, jota yritykset eivät enää yksin maksa. Mediataloissa ei ehkä osata myydä palvelua tai sitten yritykset saavat digitaalisesta mediasta niin paljon arvokkaampaa tietoa, että osaavat kohdentaa mainonnan kustannustehokkaammin.

Tässä blogissa on erinomainen tiivistelmä samasta aiheesta:
Hyvän ratkaisumyyjän tulisi toimia asiakkaan edunvalvojana toimitusketjun joka vaiheessa: tuotekehityksessä, valmistuksessa, käyttöönotossa ja käytössä. Valitettavan harvoin yrityksen myyntiporukkaa kuitenkaan mielletään tärkeänä lenkkinä tuotekehitysprosessissa, vaikka sillä yleensä onkin paras tuntuma markkinoihin ja asiakastarpeeseen. Parhaassa tapauksessa kokeneille myyjille on syntynyt hyvä intuitio siitä mitä kannattaa tehdä. Hyvässä intuitiossahan on kyse valtavan tietomäärän ja kokemuksen alitajuisesta jäsentymisestä.
Median ja sanomalehtien osalta peli alkaa olla pelattu. Nykynuoriso ei suostu maksamaan mediasta, ja hankkivat tietonsa muualta. Yhtenä kiviriippana maksullisella medialla on myös Yleisradio, jonka sivuilta pääsee lukemaan käytännössä samat uutiset kuin nyt vaikkapa Helsingin Totuuden tai Ilta=Sanomien.

Ilmeisesti mediataloissa ei ymmärretä, mistä heidän mahdolliset lukijansa olisivat kiinnostuneita lukemaan. Jos lukijoita onnistuneilla uutisilla saadaan, on sitä helppo käyttää mainostajien houkutteluun. Nyt vittuillaan lukijoille ja halutaan heidän vielä maksavan siitä. En ihmettele, että maan talous on tässä tilanteessa.

3 kommenttia:

Becker kirjoitti...

Tuo "Ruotsintauti," eli kuvien pixlaaminen on mielestäni ylimielistä lukijan aliarviointia.
Eli itseasiassa voidaan lähteä siltä pohjalta, että artikkeli on samanlaista sumutusta kuin tuo kuvakin.
Minä en maksa penniäkään selaiselle medialle, jonka tarjonnan todenperäisyyttä tai lisätietoja joudun muualta tarkistelemaan.

Erityisesti parasiittien ja kantaväestöön kuulumattomien rikollisten suojelu on vastenmielistä.

Kari kirjoitti...

Norjan uuden hallituksen linja ulkomaalaisrikollisiin on "ulos ja äkkiä".

Käytännössä pidätyksestä karkoitukseen saattaa kestää vain muutama tunti. Rikostilastoissa uusi politiikka näkyy joidenkin kaupunkien ryöstöjen, varkauksien ja murtojen määrän puoliintumisena.
Puska ja joukkoraiskausten kohdalla kaikki viime vuosien tapaukset ovat ulkomaalaistaustaisten tekemiä.

Kati Sinenmaa kirjoitti...

Ylimmäisen linkin pikselipään yläpuolelle näyttää jääneen sädekehä