Finavia päätti siirtää aluelennonjohdon Viroon. Uutisen mukaan Finavian on EU-direktiivin mukaan tehostettava toimintaansa - alennettava hintojaan - 1,7% vuosittain. Kyseistä palvelua ostavat asiakkaat ovat lentoyhtiöitä, jotka ovat huonossa kunnossa taloudellisesti ja kaiken kukkuraksi Suomi on taantumassa ja lentoliikenteen määrä laskee. En tiedä kyseisen yt-neuvottelun yksityiskohtia, mutta ihmettelen jos ay-liitto ei ole esittänyt omissa ehdotuksissaan kyseistä 1,7%:n palkan alennusta. Haastateltu Finavian kyseisen toiminnan johtaja sanoi radiossä, että palkkojen osalta toimintojen siirto Viroon on suuruusluokaltaan hyvin pieni. Kommunistinen valtion yritystoiminnasta vastaava Merja Kyllönen oli kerrankin onneksi turpa tukossa. Sitä soisi ministeriemme harrastavan enemmänkin. Typerä populismi ei enää jaksa edes naurattaa.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että Finavia on siis veronmaksajien omistama yhtiö. Koomista on se, että Vasemmisto aina ja poikkeuksetta toteaa, että sääntely ja valvonta ovat toimivia ratkaisuja pankkikriisiin, asuntokriisiin, velkakriisiin, energiakriisiin ja kaikkiin muihinkin kriiseihin. Mutta tässä tilanteessa Vasemmisto ei sitten luotakaan valvontaan ja sääntelyyn, vaikka nyt sillä olisi oikeasti mahdollisuus puuttua tähän. Hehheh... En voi kuin nauraa. Sääntelyä, ei sääntelyä, puheita, ei vastuuta. Kommarit on kuin sellaiset kunnan asuntotuella elävät vuokralaiset, jotka hajottavat kaiken lähtiessään. Ja kun kukaan ei heitä halua, he pakottavat vuokranantajat ottamaan heidät vuokralle uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.
Ensi vuonna siis kilometrikorvauksesta maksettava veroton yläraja laskee. Hallituksen esityksen mukaan noin joka kolmas palkollinen saa kilometrikorvauksia. Vain 38.000 palkansaajaalle korvattiin 3.300 kilometriä vuodessa. Noin 38.000 palkansaajaa tarvitsee autoa työssään päivittäin eli ajavat yli 15.000 km vuodessa. Puhutaan siis melko marginaalisesta ryhmästä, mutta palkansaajina he kuuluvat palkansaajien parhaiten tienaavaan 5-10%:iin, mikäli SMKJ:n kotisivuihin on uskominen. Tämä porukka edustaa pääsääntöisesti yksityistä elinkeinoelämää ja siellä ns. asiakasrajapinnassa ty;skenteleviä asiantuntijoita. Heidän vastuullaan on huolehtia kaupan ja teollisuuden kilpailukyvystä - myynnistä ja konsultoinnista.
Tänään kuitenkin tajusin, että verottomiin päivärahoihin ei puututa. Miksi - kyse on tietenkin rahasta. Virkamiehistä aniharva saa kilometrikorvausta, koska pääsääntöisesti virkamies työskentelee konttorissa tai sitten ajaa ns. virman autolla, jos on kenttähommissa. Kuitenkin, kotimaan kokopäiväraha (38 euroa jos matka kestää yli 10 tuntia ovelta ovelle) on niin korkea, etten ymmärrä mitä kaikkea sillä oikein on tarkoitettu hankittavaksi. Itse saan noin 400 euroa kuussa päivärahoja, ja niillä ostan yleensä samat palvelut kuin ostaisin muutenkin työpäivän mittaan eli parit välipalat ja lounaan. Ne maksavat puolipäivärahan (17 euroa jos yli 6 tuntia matkoilla) verran, mutta eihän työnantaja maksa niitä muutenkaan, jos olen konttorilla. Eli puolet on verohallinon mielestä "ylikompensaartiota" ja omasta mielerstäni kaikki, koska eihän se ole työnantajan "velvollisuus" maksaa yhtään mitään reissun päällä kun ei se maksa konttorillakaan. Miksi päivärahat korvataan johtuu siitä, että virkaeliitti ei saa kilometrikorvauksia vaan päivärahoja. Kiva on matkustaa Afrikkaan vetämään kehitysyhteistyöprojektia, kun rutiköyhässä maassa nettoaa päivärahoilla. Vihreä virkamies ei halua maksaa kilometrikorvauksia, mutta nostaa kyllä päivärahoja. Puhelinetu, työsuhdematkaedut, liikuntasetelit ja kulttuurisetelit saavat jäädä, koska virkakunta tarvitsee niitä.
Kyllä virkakunta pitää yksityisen puolen palkansaajia täysin pilkkanaan. Miten siitä pääsisi eroon?
tiistai 13. elokuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
Eipä niistä syöpäläisistä pääse eroon kuin polttamalla talon maan tasalle.
Hohhoijaa.
Ehkä ne pitäisi ulkoistaa Viroon kun se näyttää käyvän niin helposti. Edelliset siirtyivät Trafilta Espanjaan. Miksi ihmeessä me tarvitsemme satatuhatta valtion virkamiestä kun olemme EU:ssa. Jätetään Brysselin parlamentti ja kunnan hallinto. Sen pitäisi riittää.
Mietin tuon Eestiin ulkoistuksen syntyjä syviä. Minusta jonkinlaisen huoltovarmuuden ja turvallisuuden luulisi puoltavan lennonjohtajien pitämistä kotimaassa ja kotimaisina.
Vai onko tässäkin sopivaa Nato-yhteensopivuutta?
Toinen näkökohta ulkomaille ulkoistuksesta on sen tuontinäkökulma ja vaikutus vaihtotaseeseen omalta osaltaan. Kun vielä otetaan huomioon kotimaisten palkkojen multiplikaattorivaikutuksen kansantaloudessa on ero ulkomaille ulkoistukseen merkittävä. Ja jos Eestin ulkoitsuken säästö on pieni kuten jutussa lukee niin herättää entistä enemmän ihmetystä. Onko tässä vain työtaistelutarkoituksessa suunnitellusta kyykytyksestä kysymys?
Kilometrikorvauksia maksetaan kyllä virkamiehillekin. Eikä nuo päivärahat niin hääppöisiä ole jos paljon joudut matkustamaan. Monikansallisessa yrityksessä meillä oli käytössä "all expenses paid" eikä mitään päivärahaa. Silloin ei ainakaan paljon matkustavan henkilöstön tullut mieleen säästää rahoja asuntolainansa lyhennyksiin :) Oli aluksi vaikea tottua mutta kaikin puolin reilumpi pidemmän päälle.
Kotimaan päivärahoista ole suurimmaksi osaksi samaa mieltä Tontun kanssa, mutta en ylikompensaation määrästä. Konttorilla istuville saa työntantaja kustantaa kahvia ja pientä välipalaa (pullavaa tms.) päivittäin ilman, että siitä syntyy verotettavaa etua. Uskoakseni ainakin kahvi on maksutonta 99,9% työpaikoista. Mutta kun kuppi Saludoakin maksaa Essolla jo vähintään 2e ja monilla työpaikoilla on usean tuhannen euron aparaatit, jotka suoltavat mitä tahansa latte machiattoa, jollainen maksaa kahvilassa vitosen, niin kyllä tämä etu on huomattava.
Mielestäni yksi lähtökohta kompensaatiota mietittäessä on se, että konttorilla istuessa ei oikein voi käyttää rahaa mihinkään. Muualla kuin konttorissa tai kotona ollessa taas lähtökohtaisesti kaikki mahdollinen maksaa, jopa vesilasi.
Mielestäni n. puolet kokopäivärahasta on ylikompensaatiota siinä tapauksessa kun matka kestää vain 10 tuntia ja yhden minuutin, mutta ylikompensaatiota ei esiinny esim. 23 tuntia 59 minuuttia kestävien matkojen kohdalla, joissa päivärahan määrä on sama.
Pörrin serkku Pähkylä Orava on valtion virkamies. Usein hän leveilee päivärahoillaan, mutta ei koskaan kilometrikorvauksilla, vaikka hänellä on oma auto.
Suomessa verottaja ei hyvällä katso "all expenses paid" käytäntöä työmatkoilla, vaan helposti ko. maan maksimipäivärahan ylittävä osa korvatuista kuluista (=expenses. Hyväksyttiinkö kuluksi vaikka käynti huoratalosta Frankfurtissa, jossa täyden palvelun saa 20 - 30 eurolla?) katsotaan verotettavaksi tuloksi.Firma ei juuri voi laittaa kirjanpitoonsa matkakuluja ilman kuitteja, joten tilintarkastuksessa tai viimeistään verotarkastuksessa tuommoinen paljastuu.
Anonyymi sanoi aika hyvin, että jos matka kestää hiukan yli 10 tuntia on kokopäivärahassa ylikompensaatiota. Mutta vuorokauden pituisessa sitä ei ole. Tuohon voi kyllä yhtyä. Jos syöt standardilounaan tyypilliseen 9 euron hintaan ja päivällisen illemmalla jossain ketjuravintolassa 20 euron paikkeilla olevaan hintaan olet käyttänyt siitä 38 euron päivärahasta 29 euroa ja tuo 9 euroa menee helposti kaikenlaiseen sekalaisen.
Nuo virkamiehet, jotka kehuvat tienaavansa päivärahoilla ovat juuri niitä jotka syövät halvimman pizzan 1 kerran päivän aikana ja säästävät loput. Mutta eihän heistä voida tehdä mitään normimatkustajia.
Tuo all expenses paid ei suinkaan tarkoita, että Frankfurtin huorataloissa käynnit kuuluisivat maksettaviin. Terve järki ja kohtuus ovat hyviä mittareita. Ei tuo all expenses paid tarkoita, etteikö kuitteja tarvittaisi.
Noista huorataloista vielä sen verran, että maailmalla jotkut ovat kehittäneet luottokortilla myytäville palveluille salonkikelpoiset nimitykset niin että niitä voidaan ostella vaivatta yrityksen luottokorteilla.
Tuolta äänestyksestä puuttuu yksi vaihtoehto: "ei mikään ole ällöttävää", koskapa tarpeeksi puutteessa kun on, käy kaikki!
koskapa tarpeeksi puutteessa kun on, käy kaikki!
Hehheh :)
Tuo all expenses paid ei suinkaan tarkoita, että Frankfurtin huorataloissa käynnit
Verotarkastuksessa viimeistään syynätään nämä epäselvät jutut, mutta se on ihan yleistä virkakunnassa, että jos ei saada päivärahoja, syödään ihan saatanan kalliissa ravintolassa kostoksi. Jos saadaan päivärahat, syödään se yksi lämmin ateria niin että napa naukuu ja loput säästetään kotiin.
Muutenkin virkakunnan luottokorttien käyttö on aika holtitonta, mutta en voi kertoa yksityiskohtia blogissani.
Virkakunnan ongelmana lienee valvonnan puute. Yksityisissä yrityksissä on usein joku esimies valvomassa ettei luottokortin käyttö mene holtittomaksi. Julkisella tuollainen valvonta pelaa huonommin. Joudun myöntämään sen kun olen minäkin nähnyt. Mutta ihan puhtaiksi pulmusiksi en laskisi yksityisen puolenkaan porukkaa. Kun saa sopivan aseman luottokortteineen yms niin porsastelu voi alkaa. Ei se virkakunta nyt ihan niin holtitonta ole yksin. Aika inhimillistä touhua tuo on.
Lähetä kommentti