tag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post6116555686848872201..comments2023-08-28T10:22:03.742+03:00Comments on A Smith and Wesson beats four aces: Ilmastouskonnolla kovat ajat edessäKumitonttuhttp://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-34127516704371020462012-01-08T22:29:50.006+02:002012-01-08T22:29:50.006+02:00"Mikä on yritymaailman suhde ilmastohömppään?..."Mikä on yritymaailman suhde ilmastohömppään?"<br /><br />Yritysmaailma tietysti pyrkii hyötymään ilmastohumpasta ja saamaan mahdollisimman paljon tukiaisia omille ympäristöteknologian hankkeilleen.<br /><br />Hyvä esimerkki tästä on seuraava:<br /><br /><a href="http://www.cleantechfinland.com/" rel="nofollow">Cleantech Finland</a><br /><br />Kun katsot jäsenyritysten listaa, sieltä löytyy koko joukko tunnettuja ja vähän tuntemattomampia suomalaisyrityksiä.Vasarahammerhttps://www.blogger.com/profile/06078925877019901124noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-64028128764357622402012-01-08T21:26:22.335+02:002012-01-08T21:26:22.335+02:00Iltaa Vieras - pitkästä aikaa!
Oma kokemukseni on...Iltaa Vieras - pitkästä aikaa!<br /><br />Oma kokemukseni on, että yritysmaailmassa ylin johto ei pidä lämpenemistä suurena riskinä, tai ainakaan sellaisena, johon ei myöhemmin teknologian kehittyessä keksitä vastausta. Ylin johto on jokaisessa kansainvälisessä konsernissa linjannut, että ympäristövastuu ja energiankulutus otetaan niiden toiminnassa tarkkaan seurantaan ja omien kokemusteni mukaan kyllä ne niin ovat myös tehneetkin. Kansainvälisillä yrityksillä ei ole varaa leimautua ei-vihreiksi kuluttajien ja median raivon takia.<br /><br />Yritykset käyvät kauppaa keskenään pääasiassa keskijohdon tasolla. Ylin johto hyvin harvoin päättää hankinnoista, joten jos keskijohto on (kuten usein on) ympäristöhihhulien hallussa, myös hankinnoissa painotetaan ympäristöä, luomua, uusiutuvia jne. Keskijohdolla on houkutus töissään ekoilla, koska he tekevät sen yhtiön rahoilla. Saavat ostettua itselleen hyvän omantunnon, vaikka omat ostopäätökset eivät ekologisia olisikaan.<br /><br />Kuluttajille suunnatussa kaupassa ekologisuus on ihan puhdasta markkinointia. Yritykset tekevät nykypäivänä sitä, mitä asiakkaat toivovat. Valtaosa kuluttajista haluaa suojella luontoa - niin minäkin - mutta harva kykenee todella seuraamaan, ovatko yritysten toimet oikeasti vaikuttaneet ympäristöön positiivisesti. Yritykset toki väittävät että on, mutta pidän väitteitä lähtökohtaisesti epäuskottavina.<br /><br />Kolmas ja aivan oma maailmansa ovat NGO:t, virastot ja laitokset. Niin holtitonta rahan käyttöä ei ole missään kuin miten valtion virastot toimivat. Yhdelläkään yksityisellä yrityksellä ei ole nykyaikana varaa sellaiseen elosteluun. Näppituntumalta väitän, että virastoissa hankinnoista vastaavat ihan oikeasti uskovat pelastavansa ihmiskunnan toteuttamalla ekologista hankintapolitiikkaa - maksoi mitä maksoi. Ja rahan käyttöä ei kukaan seuraa, kun tavoite on niin hyvä...<br /><br />Eli lyhyesti todettuna: ekologisuus on silkkaa markkinointia, mutta toki energian hinnannousu on aiheuttanut sen, että yritykset tosissaan tähtäävät energiankulutuksen madaltamiseen.Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-36185333041116316242012-01-08T20:58:52.096+02:002012-01-08T20:58:52.096+02:00Kumis, kun sinä tiedät jotain yritysmaailmasta, ni...Kumis, kun sinä tiedät jotain yritysmaailmasta, niin osaatko vastata? Mikä on yritymaailman suhde ilmastohömppään? Periaatteessa yritysmaailman voisi olettaa olevan ilmastohömppää vastaan, koska sen johdosta säädetään lisämääräyksiä, joiden takia he ulosliputtavat työpaikkoja. Toisaalta ilmastohömpän varjolla he voivat tehdä bisnestä ja ihmiset joutuvat lisämääräysten takia pakkoinvestoimaan vempeleisiin joita yritykset myyvät, ja tuosta myynnistä yritykset voivat kääriä hyvät tuohet. Päästökauppa nyt kaikkein härskimmin menee tiettyjen piirien eduksi, kuten energiayhtiöiden ja päästöikeuksien välittäjien joiden taskuihin virtaa tuohta.<br /><br />Toisaalta yritysmaailma on varmaan selvinnyt helpommalla jos se on myötäillyt trendejä, kuten ilmastohömppää ja mokutusta, kuin että olisi aktiivisesti niitä vastaan. Myötäily voi olla tuottavampaa, vaikkei siitä tykkäisi.<br /><br />Entäs media? Se on totta että media on valtiomahti. Mutta miten se ilmenee? Media ei ole tiedonvälittäjä eikä vallan vahtikoira, niin kuin yleensä on luultu. Media on tiedonvärittäjä, vallan sylikoira, vallan rakkikoira, yhteiskunnallinen vaikuttaja, mielipidevaikuttaja, mielipiteen muokkaaja, ja subjektiivinen poliittinen toimija. Media on myös markkinavoimien osa, koska mediat ovat yrityksiä. Näin medialla on myös taloudelliset intressit mukana.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-43236709840013876122012-01-08T18:37:38.562+02:002012-01-08T18:37:38.562+02:00Pahoin pelkään Äksyn olevan oikeassa. Itse olen ih...Pahoin pelkään Äksyn olevan oikeassa. Itse olen ihmetellyt sitä Jalasjärven aikuisopiston vuosia jatkunutta rahoitusskandaalia, jossa Jalasjärven tulee maksaa kymmeniä miljoonia takaisin valtionapuja. Jos joku yksityinen huijaisi viisi vuotta sosiaalitoimistoa tai kiertäisi veroja, niin häkkiin menisi. Miksei tässä tapuksessa päätöksen tekijä tai valvoja joudu korvaamaan virheitään?Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4494852958995200884.post-3026765370186966022012-01-08T14:19:45.583+02:002012-01-08T14:19:45.583+02:00Kun tuokin kasvihuoneilmiö-kupla aikanaan vääjäämä...Kun tuokin kasvihuoneilmiö-kupla aikanaan vääjäämättä puhkeaa, niin tulemme taas kerran näkemään huomattavan kroonista dementiaa niin poliitikkojen kuin toimittajienkin taholta.Keskiäkäinen mieshttps://www.blogger.com/profile/11166876054024849547noreply@blogger.com